וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הסגר השני: מתווה נוסף לדחיית החזרי הלוואות לבנקים

רון שטיין

26.9.2020 / 22:13

בנק ישראל והבנקים סיכמו כי המועד הסופי להגשת בקשות לדחיית החזרי הלוואות יוארך עד לסוף דצמבר משקי בית יוכלו לדחות החזרים להלוואות של 100 אלף שקל לעד 9 חודשים

בווידאו: אכיפת סגר החגים/צילום: ניב אהרונסון, שי מכלוף ושלומי גבאי; עריכה: עמית שמחה

סגר קורונה חדש מביא את בנק ישראל ואת המערכת הבנקאית להחליט על מתווה שלישי לדחייה רוחבית בהחזרי הלוואות, שנלקחו על ידי הציבור קודם לקרות המשבר. הבנק המרכזי והבנקים הגיעו להבנה לפיה המועד הסופי להגשת בקשות לדחיית החזרי הלוואות יידחה מסוף אוקטובר הקרוב עד סוף דצמבר. כך שלפי שעה הציבור יוכל להגיש עד סוף השנה בקשות לדחיית החזרי הלוואות צרכניות רגילות (של עד 100 אלף שקל יתרה), משכנתאות והלוואות לעסקים. עד סוף השנה יוכלו הפונים לקבל דחייה בהחזרים או להאריך דחייה שכבר ניתנה להם, כל עוד לא מיצו אותה (להוציא בהלוואות צרכניות רגילות).

כמו כן, המתווה החדש כולל שינוי מהותי אחד בעיקר ביחס להלוואות צרכניות "רגילות", שאינן לדיור, ושיתרתן עד 100 אלף שקל. לדברי גורם במערכת הבנקאית, לווים בהלוואות אלה יוכלו להאריך את תקופת ה"גרייס", שבהמלכה הם לא מבצעים החזרים, מתקופה של 6 חודשים לכל היותר בתקופה נוספת של 3 חודשים, ובסך הכל לתקופה של עד 9 חודשים.

"במשכנתאות יש הרבה פתרונות לציבור הלווים, כאשר בהלוואית הצרכניות הרגילות יש בעיה רבה ללווים. למעשה, הדחייה שממשיכים בה היא כמו אקמול לסרטן. על המדינה לספק ללווים שאיבדו יכולת הכנסה פתרונות שיחזירו אותם לשוק העבודה", אמר הערב גורם במערכת הבנקאית, שציין כי "בסגר הראשון רבים ניצלו את היכולת לדחות החזרים גם אם הייתה להם יכולת פיננסית לעמוד בהחזרים. עם הזמן רבים שבו לשלם את התשלומים כרגיל, כשישנם עדיין רבים שמנצלים את הדחייה האפשרית בהחזרים". זהו ציבור שייצטרך כנראה גם את הסיוע מהמתווה החדש.

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
הבין שאין ברירה. נגיד בנק ישראל אמיר ירון/רויטרס

נזכיר כי המתווה הראשון לדחיית החזרי הלוואות קרה זמן קצר לאחר שיא המשבר הקורונה והסגר הראשון, וביולי פורסם מתווה שני שהאריך את המועדים. האפשרות במתן דחייה בהחזרי הלוואות מספקת חמצן תזרימי ללווים שאיבדו מקור הכנסתם. עם זאת, יש לדחייה עלויות ממשיות ללווה והגם שהיא נעשית ללא עמלה, היא מגדילה את ההחזר החודשי בהלוואות לדיור (על מנת להשיב לבנק את ההחזרים דרך הגדלת התשלום החודשי הרגיל) או בהארכת תקופת ההלוואה עד להשבת ההחזרים שלא שולמו במועד (כולל הריבית על התקופה הזו). כלומר, ההחזרים לא מבוטלים אלא רק נדחים. על כן כדאי לבדוק את העלות הכרוכה בהארכת ההלוואה (למשל בהלוואות צרכניות רגילות) או בהגדלת ההחזר החודשי (למשל במשכנתאות).

עוד נציין כי המתווה כולל את כל הבנקים, אך לא את ההלוואות בגופים החוץ בנקאיים, ובכללם חברות כרטיסי האשראי, שגם מחזיקות בתיקי הלוואות צרכניות לציבור הרחב. כמו כן מדובר במתווה מתגבש שטרם הפך לסופי ונמצא בהליכי ניסוח סופיים, כשלדברי גורם מעורה המתווה המסודר יפורסם כנראה לאחר החג.

  • עוד באותו נושא:
  • סגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully