וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו לא רק מציאת המשרד המתאים, זו גם הדרך

רינת פאר

29.9.2020 / 15:19

חברות רבות עוברות שינוי ומגדילות את החלל המשרדי בעקבות מגבלות התו הסגול, אלא שבמקרה הזה לא חשובה רק התוצאה, אלא גם אופן החיפוש עצמו, שיכול לחסוך הרבה מאוד זמן

בעקבות משבר הקורונה שוק המשרדים חווה כיום תמורות ושינויים משמעותיים. השינויים המורגשים הם הירידה החדה בכמות הפרויקטים ומעברי משרדים של החברות הבינוניות והגדולות, ש"עומדות על הגדר" כדי לראות לאן הרוח נושבת ומה יעשו החברות הבינלאומיות הגדולות, ובכלל זה: מועד החזרה לשגרה, יישום מודלים היברידיים, מעבר מהמרכז לפריפריה ועוד שינויים שנבחנים בארץ ובעולם.

במקביל לשינוי משמעותי זה, ישנן תמורות נוספות חיוביות וביניהן תזוזות משמעותיות של הרבה חברות בעיקר קטנות, למשרדים מתאימים יותר, כמו גם חברות רבות שמבצעות כבר היום שינויים במשרדים הקיימים שלהם להתאימם לצרכי השעה. כל זה קורה בעקבות כמה גורמים עיקריים.

בחודש אפריל, כחלק מהתמודדות עם נגיף הקורונה ויישום שגרה חדשה, נכנס לשימוש בישראל התו הסגול לענפי המסחר והתעשייה. התו הסגול מגדיר את ההתנהלות של חברות בתוך משרדיהן כדי לאפשר המשך עבודה גם בימי קורונה בדגש על כמות עובדים, ריחוק חברתי רישום ומעקב. חברות שמעוניינות להמשיך להתנהל במשרד מחויבות ליישם התנהלות בהתאם לתו הסגול ולכך השפעה על גודל ותכנון המשרד.

שוק העבודה ואיתו בהתאמה שוק המשרדים, עברו שינוי מהותי שהצריך היערכות מחודשת בכל הנוגע לאופן חלוקת חלל העבודה. עוד בשלהי הסגר הראשון, הבינו בעלי העסקים שעל מנת לשמור על שגרת עבודה וביטחונם הבריאותי של העובדים, יש לערוך שינויים מיידים בחלל העבודה. כך שכבר בחודשים אפריל ומאי ישנה עלייה בהתעניינות בחללי משרדים לפי היקפים וצרכים שונים וכמו כן התעניינות של חברות בהתאמת המשרד הקיים לצרכי השעה. ישנן כמה חברות ויזמים שהרימו את הכפפה ומציעים לחברות שירות של ניתוח מצב העסקי של החברה וזיהוי השינויים הנדרשים לחברה לבצע כדי להצליח בימי קורונה ובכלל זה שינויים נדל"ניים בכדי להתאים את הנכס לתרבות הארגונית החדשה ולהפך. השינוי בשוק הנדל"ן העסקי בא לידי ביטוי במספר מגמות המתכתבות עם התמורות שעבר המשק הישראלי בתקופה זו.

מיזם זירה1. אתר זירה1, אתר רשמי
מגמות עם התמורות שעבר המשק בתקופה האחרונה. נדל"ן משרדי באתר זירה1/אתר רשמי, אתר זירה1

בעלי עסקים רבים אימצו את שיטת העבודה בקפסולות ועברו לנוהל של עבודה מהמשרד לצד עבודה מהבית (מודל היברידי), בכדי לשמר את חלל המשרדים ממנו פעלה החברה טרם המשבר. מגמה זו היא ביטוי ישיר לגישת הסטטוס קוו - שימור המשרדים כפי שהם ,תוך שמירה על הריחוק החברתי בהתאם לנהלים.

מנגד, עסקים רבים אשר חוו ירידה משמעותית במחזור ההכנסות נאלצו לפטר עובדים ולצמצם את חלל העבודה במעבר למשרדים קטנים יותר, על מנת לחסוך בהוצאות. מגמה זו הביאה לעלייה בדרישה למשרדים קטנים, ולמשרדים מחוץ למרכזי הערים.

לצד הצמצום, מתרחשת לאיטה מגמה הפוכה שהביא עמו התו הסגול - התרחבות בשטחי משרדים. כדי להתאים את עצמם לתו החדש, ולריחוק החברתי הנדרש. עסקים רבים החליטו על מעבר למשרדים גדולים ומרווחים יותר. חברות רבות החלו בבדיקה של שטחים גדולים יותר בכדי להתכונן למציאות החדשה המצריכה לשמור על מרווחים בין העובדים, היגיינה ושירותים מתאימים.

משבר הקורונה הביא עמו גם מספר רב של הזדמנויות לשיפור התנאים מסחריים, לאור התזוזות והשינויים שחווה שוק המשרדים. תוך כדי משבר הקורונה נוצרו תנאים נוחים להשכרה ורכישה של משרדים עם מגוון הטבות והצעות אטרקטיביות. בתקופה מאתגרת זו ומתוך רצון לעזור לבעלי העסקים אנו עדים להטבות בדמי השכירות שהציעו בעלי משרדים לשוכרים, על מנת לאפשר להם לשרוד ולשמר את חללי העבודה. כמו גם רצון של בעלי נכסים להתפשר על תקופת השכירות ולאפשר שכירות לזמן קצר יותר מהמקובל. כמובן הצעות אלה באות להטיב עם המשכירים כדי למנוע נטישה של חברות מהנכסים הקיימים מיד בתום החוזה.

הערב יורד על מגדלי עזריאלי, תל אביב. אלירן פרץ, תמונות גולשים
חברות עוברות למשרדים מרווחים יותר/תמונות גולשים, אלירן פרץ

לצד השינויים בהיקף שטחי המשרדים, גם אופן החיפוש צפוי לעבור שינוי משמעותי. אם בעבר מלאכת חיפוש המשרד כללה סיורים רגליים במספר לא מבוטל של נכסים פוטנציאלים, הרי שהיום עולה יותר מבעבר הצורך בפתרון טכנולוגי, פשוט, מהיר ונוח המאפשר חיפוש משרד מבלי לקום מהכיסא. הקדמה הטכנולוגית מגיעה סוף סוף גם לשוק המשרדים עם פתרונות המאפשרים סיורים וירטואליים וקבלת תוכניות אדריכליות ופרטים מדויקים אודות סביבת הנכס ושירותיו והכול בלחיצת כפתור ובאופן מיידי.

הצפי עליו מדובר בחודשים הקרובים הינו המשך תנודות ואי וודאות בשוק הנדל"ן המסחרי. עם מגמות חיוביות משמעותיות של גידול בביקושים של משרדים קטנים, אך גם קיטון בביקושים אצל החברות הבינוניות והגדולות. המגמה העיקרית שתמשיך להוביל וזאת עד לחזרה לשגרה וקיטון באי הוודאות הינה, היכולת לבצע שיפור בתנאי השכירות וגידול בכוח הקניה של השוכרים אל מול המשכירים.

רינת פאר היא יזמית ומייסדת האתר ZIRA1

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully