וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף להטעיה: המהלך החשוב של הרשות להגנת הצרכן

30.9.2020 / 12:48

עד כה ניתן היה לפרסם מוצרים ללא שם דגם מדויק, לגרום לצרכן להגיע לחנות ולפתות אותו לרכוש דגם דומה ויקר יותר. מעתה יחוייבו העסקים לפרסם את השם המדויק ולאפשר השוואה אונליין

בווידאו: נתניהו מתייחס למדדים לסיום הסגר/צילום: דוברות רה"מ

את הסיטואציה הבאה אתם בוודאי מכירים: ראיתם תמונה של מכונת כביסה או תנור שעונים לצרכים שלכם ובמקרה עכשיו היא גם במבצע. אתם מגיעים לחנות, בוחרים את המכשיר, ואז אומרים לכם שאמנם מאפייני המוצר דומים, אבל זה בעצם לא הדגם המדובר ומציעים לכם לרכוש את הדגם היקר יותר.

בעקבות הצעת חוק ביוזמתו של ח"כ אורי מקלב ומבדיקה שנערכה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עולה כי קיימת פרקטיקה, לפיה עוסקים אינם מפרסמים את פרטי המותג ואת שם/מספר הדגם של אותו מוצר, כאשר פרטים אלה קיימים לגבי אותו מוצר. כך, למשל, אם נחזור לדוגמה שלמעלה, צרכן שרואה פרסום של מכונת כביסה במחיר X אולם אינו יודע את פרטי המותג ושם/מספר הדגם של מכונת הכביסה, בנסיבות בהן המחיר בפרסום מתייחס לדגם מסוים ולא לדגמים אחרים שנמכרים אצל העוסק, אינו מקבל את המידע המהותי לגבי הצעת המחיר שהופיעה בפרסומת.

מכונת כביסה. ShutterStock
אף אחד לא יבלבל אתכם יותר/ShutterStock

צרכן שיגיע לחנות על סמך פרסום שאינו מסייג את עצמו כחל על דגם מסוים של מותג מסוים, עלול להיות מוטעה בפרט מהותי בעסקה. יתרה מכך, נסיבות אלה עלולות לעלות כדי פרקטיקה של פרסום פיתוי, הגורמת לצרכן להגיע לבית עסק על סמך מחיר אטרקטיבי, אולם בפועל מתגלה בבית העסק כי מחיר זה חל על מוצר אחר שאינו תואם לרצונותיו של הצרכן. על אף כי הצרכן עשוי להיות מודע למחירו השונה של המוצר שפורסם עוד לפני עשיית העסקה עצמה, פרקטיקה זו של הטעיה בפרסום/פרסום פיתוי/פיתוי והחלפה הינה פסולה לדעת המועצה לצרכנות, שכן צרכן שנמצא כבר במקום עלול לבצע עסקה רק בשל "עלויות שקועות", קרי, העלויות שנגרמו לו בשל ההגעה לבית העסק ולא בשל רצונו החופשי והמודע.

הרשות מבקשת להבהיר כי גילוי פרטים אלה, עוד בשלב הפרסום ועוד טרם הגעה לבית העסק, מאפשר לצרכן לקבל החלטה מושכלת אם להגיע לבית העסק בעקבות הפרסום, שכן מידע זה מאפשר לו בראש ובראשונה לדעת על איזה מוצר בדיוק מכוון הפרסום וכמו כן מאפשר לו, במקרים המתאימים, לבדוק, למשל במנועי חיפוש מקוונים, את הצעת המחיר שבפרסום ולהשוותה למחירי מוצרים דומים/אחרים. ההנחיה חלה על פרסום של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כלי רכב ומשקפיים לרבות משקפי שמש.

פרסומים שיכללו התייחסות לדגם מסוים של מוצר חשמלי ללא ציון הדגם המדויק ושם המותג יחשבו כהטעיה לפי חוק הגנת הצרכן, בגינה הרשות מוסמכת להטיל עיצום כספי ואף לפתוח בהליך פלילי.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מוסיף: "תפקיד הרשות להגן על הצרכן מפיתויים שמובילים אותו לרכישה לא מושכלת. צרכן אשר כבר משקיע מאמץ ומגיע לחנות בעקבות פרסום מפתה, לעתים קרובות קונה את המוצר שרצה מרות שלאינו במחיר שראה בפרסום, כי לא נעים לו או כי הוא לוקח בחשבון את עלות הזמן שכבר הושקע... לכן חשוב מאוד שלצרכן יהיה ברור מראש מי היצרן ומה הדגם של המוצר שבפרסום שלפניו. הרשות חוסמת את הפרצה הזו בענפים בה היא שכיחה, ותעשה כן בעתיד ככל שתתגלה פרקטיקה דומה בענף אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully