מבלים הרבה מול המסך? הנה כמה מיתוסים על מסכים וראייה

האם מסך המחשב יקלקל לכם את הראייה, האם עדיף לצאת החוצה מלבהות בטלוויזיה ומה קורה כשעושים תרגילים לעיניים? השהייה הארוכה בבית חייבה אותנו לפנות לאופטומטריסט של אופטיקנה יובל טוכשניידר, שיספר לנו אילו מיתוסים נכונים ובעיקר אילו לא

  • ראייה
יובל טוכשניידר
בווידיאו: מה עוד אפשר לעשות עם זום? (אולפן וואלה! NEWS)

בתקופה מורכבת זו, שבה כולנו בבתים ונמצאים כמעט תמיד מול מסך כלשהו שמשמש אותנו כמעט לכל הפעילויות - עבודה, פנאי, תרבות, משחקים, לימודים ואפילו כמקום מפגש עם חברים ומשפחה,יש צורך להפריך מיתוסים חצאי אמיתות וסתם אגדות אורבניות שקשורות לראייה מול מסך וראייה באופן כללי - היות וכמעט 90% מהאינפורמציה מתקבלת מחוש הראייה.

(תוכן מקודם)

השפים המובילים בישראל ילמדו אתכם לבשל - אצלכם בבית

בשיתוף Foody
לכתבה המלאה
זהירות, שהייה מול זום תעשה אתכם חולים ותגרום לכם עיוורון. לא בגלל העיניים, בגלל הבוס שאין לכם כוח לראות

טלוויזיה וצגים מזיקים לראייה

אין שום מחקר חד משמעי שמוכיח שטלויזה או מסך מחשב מזיקים לראייה או לעין, אבל יחד עם ידוע שמחשבים גורמים לתופעה שנקראת CVS - Computer Vision Syndrome . היא באה לידי ביטוי בעייפות, חוסר נוחות וטשטוש, יובש בעיניים, כאבי ראש וכאבי צוואר ופרקים כתוצאה מישיבה ממושכת מול במחשב. גם ההשפעה של "האור הכחול" שבוקע מהמסכים מוכחת ככזו שיש להתייחס אליה כפגיעה מצטברת במערכת הראייה כמעט כמו פגיעת קרני ה UV מהשמש ,והשפעה על הפרשת הורמון המלטונין הגורם לעייפות וחוסר שינה.

לכן חשוב לייצר סביבת עבודה ארגונומית - לקחת הפסקות של 20 שניות כל 20 דקות עבודה ממסך המחשב ולהביט למרחק רב ככל שניתן, להרכיב עדשות עם ציפוי חוסם אור כחול בעדשות המשקפיים, לא לשבת קרוב מדי למסך ולהקפיד על תאורת רקע נכונה מעל צג המחשב בזוית ישרה, כך שהאור לא ישתקף בצג המסך ואור המסך יהיה מואר יותר מאשר התאורה בחדר.

עדיף לראות בלי משקפיים גם כשצריך

טענה מופרכת - קוצר ראייה או רוחק ראייה הגורמים לצורך במשקפיים לא קשורים בשום דרך לפעילות של שרירי העין (כמו פזילה לדוגמא). זו נקבעת מאורך ציר הראייה, ולכן אין שום יתרון בכך שלא מרכיבים משקפיים כאשר יש צורך - ואי הרכבת המשקפיים לא מעכבת בשום צורה את התפתחות המרשם.

לאחר שתרכיב לא תוכל להוריד: משקפיים גורמים התמכרות

משקפיים לא גורמים להתמכרות - אבל ראייה טובה ותמונת ראייה איכותית כמו כל דבר בהחלט גורמים לרצון לקבל את האיכות הטובה יותר לאחר שראינו ובחננו את ההבדלים לעומת המצב הקודם - ולכן על פי רוב לאחר התרגלנו לראות טוב חד וברור עם המשקפיים וללא מאמץ, יהיה קשה לחזור למצב הקודם גם במשקפיים.

משקפיים לא מתאימים גורמים נזק לעיניים

הרכבת משקפיים במרשם לא מתאים לא גורמת נזק לראייה בקרב בוגרים. היא כן יכולה לגרום כאבי ראש, עייפות, סחרחורות וחוסר נוחות, אבל לא פוגעת בעין. לעומת זאת, לתינוקות וילדים בשלבים התפתחותיים של מערכת הראייה בהחלט יכול להיגרם נזק למערכת הראייה אם לא הרכיבו משקפיים בשלבים התפתחותיים שהיו אמורים להרכיב, או שהרכיבו משקפיים במרשם שלא מתאים ו/או עודכן בזמן.

ילד, שים את המספר הנכון, הא?

עיניים אדומות בראייה מול מחשב הן סימן למשקפיים

עיניים אדומות וצורבות יכולות להיות תוצר טיפוסי של דלקת עיניים אלרגית או כרונית, אבל גם יכולות להעיד על בעיות ראייה שגורמות לעין להתאמץ ולהאדים. בכל מקרה שבו סובלים מעיניים אדומות, בעיקר לאחר קריאה או זמן מסך ממושך, עדיף לגשת לבדיקה.

עדיפות למסך הגדול

תמיד עדיף לתת עדיפות למסך גדול במרחק עבודה מתאים מהמסך על פני צג קטן וקרוב/צמוד לעיניים - יוצר פחות לחץ על העיניים והפעלת "אקומדציה" שגורמת לעייפות וקושי לאחר שעות עבודה מעטות אפילו.

קריאה באור נמוך מגדילה את קוצר הראייה

חלק מאמינים שקריאה באור נמוך מזיק לעיניים ומגדיל את קוצר הראייה. מחקרים אחרונים מוכיחים אחרת - קריאה באור נמוך בהחלט גורמת לעייפות ולחץ בעיניים - אבל אין הוכחה לכך שמגדילה את המרשם. לו זה היה נכון, בעצם, כל מי שנולד לפני 1900 והמצאת החשמל וקרא באור נרות היה צריך להיות בעל משקפיים וקוצר ראייה גבוה. עדיף לקרוא באור מלא ונכון ולא לאמץ את העיניים, אבל אין הוכחה חד משמעית כיום לפיה אור נמוך בקריאה גורם נזק.

עדיף לשחק בחוץ מאשר מול מחשב או טלוויזיה

הוכח שלמידה, בילוי ומשחק של לפחות שעה וחצי בחוץ באור שמש באוויר הפתוח מקטינים משמעותית את הסיכוי לפתח קוצר ראייה ולכן מומלץ לצאת ולשחק בחוץ יותר מאשר מול מחשב. המחקרים הוכיחו ש-40 דקות ביום מקטינות בכמעט 20% את קצב התפתחות קוצר הראייה ו-80 דקות ביום מפחיתות בכמעט 50% את קצב התפתחות קוצר הראייה .

לא, זה לא הגזר שמשפר לו את הראייה

משקפי קריאה ומשקפי מחשב שייכים לאותו מרשם

לא בהכרח. כוח ומידת העדשה נקבעים גם ביחס למרחק המוקד שאנחנו מתבוננים בו. מרחק מחשב לרוב נע בין 60-80 ס"מ מהעין. מרחק קריאה נמצא לרוב 35-50 ס"מ מהעין ולכן מצריך יותר "מאמץ" מהעיניים ועדשה חזקה יותר. מומלץ להשתמש במשקפיים שונים במרשם שונה כאשר מרגישים חוסר נוחות במעבר מקריאה למחשב, או בעדשה רב מוקדית או משרדית שמותאמת לעבודה ממרחקים משתנים בכיווני מבט.

עדשות מגע מקטינות/מגדילות את המרשם

שימוש בעדשות מגע רגילות שלא יועדו למטרה זו לא משפיע בשום צורה ודרך על שינויים רפרקטיביים שגורמים לשינוי עתידי במרשם. מעל מרשם +/- 4.00 יש הבדל בין מרשם עדשות המגע למרשם המשקפיים, וזה נובע רק בגלל מרחק עדשת המגע מהעין לעומת עדשת המשקפיים. ישנן, עם זאת, עדשות ייעודיות מיוחדות שמותאמות לצורך עיכוב והתפתחות קוצר הראייה.

בחורף לא צריך להרכיב משקפי שמש - עיניים בהירות רגישות יותר לשמש

גם בתקופת החורף קרינת ה-UV חודרת את העננים ואינה פחותה משמעותית, ולכן מומלץ להרכיב משקפי שמש חוסמי UV גם בחורף, וכן עיניים בהירות רגישות יותר בגלל כמות הפיגמנט מאשר עיניים כהות - ולכן מומלץ להקפיד הקפדה יתרה.

גזר משפר את הראייה

ויטמין A אומנם נחוץ וחשוב לגוף -ואנחנו מקבלים אותו מהמון מקורות חוץ מגזר. גזר מכיל בטא-קרוטן ויעילות פירוק הבטא-קרוטן לויטמין A בגופנו נמוכה מאוד, ולכן אם נאכל הרבה גזר נהפוך לכתומים אבל לא תשתפר ראייתנו. המקור לאמונה שגזר מועיל לעיניים הוא קמפיין של הממשלה הבריטית בזמן מלחמת העולם השנייה. באותה התקופה הופצו בבריטניה כרזות שבהן נכתב: "ראייה טובה יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות" ו"אכלו הרבה גזר בשביל ראיית לילה טובה".

ניתן לשפר את הראייה ולהוריד מספר בתרגילי עיניים

לא ניתן להוריד או לשמר מספר במשקפיים בעזרת תרגילי עיניים, כיווץ מבטים או גלגולי עיניים. חדות הראייה והמרשם מושפעים מהמון גורמים, שאף אחד מהם לא קשור ותלוי בתרגילים או שריר. תרגילי עיניים יכולים לעזור לבעיות התכנסות פזילות וכיו"ב - אבל לא להורדת מרשם - היזהרו.

ואחרון חביב - גם אם תפזלו, אין סיכוי שהפזילה תיתקע לכם כמו שהורינו היו מפחידים אותנו תמיד. פזילה יכולה להיגרם ממחלות, חבלה, בעיות שרירים, תיקון ראייה שלא ניתן, שיתוק עצב - אבל לא מתנועה רצונית.

יובל טוכשניידר הוא אופטומטריסט M.Sc באופטיקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully