וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעים בלי ביטוח חובה? המחיר שתשלמו עלול להיות גבוה מאוד

30.9.2020 / 10:08

צעיר עלה לרכב לא מבוטח ועבר תאונה קשה. את הפיצוי הוא קיבל מקרנית, התאגיד לנפגעי תאונות דרכים, אבל מי שישלמו את המחיר הם הנהג ובעלי הרכב. איזה מחיר? נסו שבע ספרות לכל אחד

רוכבת אופנוע עפה לביוב לאחר תאונה/Twitter@scereau

יש לא מעט דרכים בהן אתם יכולים לדפוק לעצמכם את החיים, או ליתר דיוק להגיע למצב בו תיאלצו למכור את 'התחתונים' בשביל לצאת מהבור העמוק מאוד שנכנסתם אליו. אחת מן האפשרויות ה"יעילות" ביותר לשעבד את עתידכם היא החלטה אומללה שקיבלתם - לנהוג ללא ביטוח חובה. כל בר דעת יודע שזו טעות, אך עובדה היא כי מדי שנה מתרחשות תאונות רבות שבסופן מתברר כי הרכב לא היה מבוטח. חלקן מסתיימות בפציעות קלות ומותירות את האחראי בחיסרון כיס, אולם ישנן כאלו שמפילות לו על הראש פטיש של 200 קילו.

ראשיתו של הסיפור שלפנינו בשנת 2012, אז בחור צעיר עולה לרכב שאינו מבוטח. לא חולפות דקות והתאונה מתרחשת. המחזה שנגלה לפרמדיק הוותיק שהגיע עם ניידת טיפול נמרץ לזירה היה קשה, בלשון המעטה: הלסת של הבחור התפרקה, כל השיניים התעופפו ועצמות הפנים שלו נשברו, הכבד חורר, הטחול נקרע, הכליה נראתה כמו הלבלב והירך התנפצה כמו כוס זכוכית. אחרי ייצוב מצבו, ואשפוז ארוך מאוד בבית החולים, הועבר הבחור לבית לוינשטיין להמשך שיקום ארוך.

תאונת דרכים - צילום אילוסטרציה. ShutterStock
מה כל כך קשה בלהרים טלפון לחברת הביטוח?/ShutterStock

ומי יפצה אותו על כל הנזקים שנגרמו לו? הרי ביטוח לא היה. במצב כזה, נכנסת לתמונה קרנית - תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מטפל בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע מבטח היכול לפצותם על הנזק והסבל שנגרמו להם, ובכלל זה נפגעים על ידי רכב שלא בוטח כחוק. גם כאן קרנית פיצתה את הנפגע. בשלב הזה, הנהג או בעלי הרכב חש ייסורי מצפון על התאונה והשלכותיה, אך עדיין לא חש את כובד משקלה של קרנית. זו רק שאלה של זמן, עד שהתמונה במלואה תתברר, או כפי שמיטיב לתאר זאת עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין: "לקרנית יש זכות לחזור אל בעל הזכויות שהתיר נהיגה ללא ביטוח וכך גם זכות לחזור אל מי שנהג ללא רישיון נהיגה. למעשה, זכותה לחזור אל הנתבעים ולדרוש מהם שישלמו לא רק את סכום הפיצוי אותו שילמה לנפגע, אלא דרישה לתשלום של מלוא הוצאותיה".

זה מה שקרה בסיפור הזה, ואף יותר מכך: היות ומדובר על תאונה שנגרמה בנסיבות שמזכות את הנפגע בקבלות גמלאות מביטוח לאומי, לתמונה נכנס, מן הסתם, גם המל"ל שדרש גם הוא מהפוגע שישיב לו את כל הסכומים שכבר שילם ואת אלו שישלם בעתיד.

ועכשיו, לשורת הדין: הנהג ובעל הרכב מחוייבים, ביחד ולחוד, לשלם לקרנית סך של 1,294,294 שקל וכן הוצאות משפט ובנוסף שכר טרחת עו"ד בשיעור 13% בתוספת מע"מ, כמובן. ומה לגבי המוסד לביטוח לאומי? בנוסף, כותב השופט, אני מחייב את הנתבעים, יחד ולחוד, לשפות את המל"ל בגין כל התגמולים שהלה שילם וישלם לתובע בסך 1,372,228 שקל וכן הוצאות משפט ובנוסף שכ"ט עו"ד בשיעור 13% בתוספת מע"מ.

לקינוח, כותב השופט, "כלל הסכומים דלעיל ישולמו תוך 30 יום, אחרת יישאו ריבית והפרשי הצמדה כחוק החל מהיום ועד התשלום המלא בפועל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully