וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווקים בארה"ב נערכים לתרחיש החמור ביותר

ד"ר גיל בפמן ודודי רזניק

4.10.2020 / 10:31

אם לא היה די בתנודתיות העצבנית ממילא, מחלת טראמפ מסבכת עוד יותר את וול סטריט, אבל אם יחלים ייתכן שארה"ב תמצא אופק חדש. ד"ר גיל בפמן ודודי רזניק מלאומי שוקי הון עם הניתוח

בווידאו: טראמפ מדבר מבית החולים אחרי שנדבק בקורונה/צילום: רויטרס

בארה"ב ובעולם כולו יעקבו בימים הקרובים אחר הדיווחים על מצבו הרפואי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שחלה בקורונה. מבחינת ההשפעה על השווקים הפיננסיים, נראה שמדובר בהתפתחות העשויה להגדיל מאוד את מידת התנודתיות. כתבנו בימים האחרונים על עליית של מידת התנודתיות הצפויה בשווקים, המתומחרת בחוזים של הרביע האחרון של 2020 בעסקאות נגזרים שונות, זאת לנוכח הקשיים הלוגיסטיים הצפויים סביב ספירת הקולות במערכת הבחירות הנוכחית ואפשרות לטענות לגבי מידת הכשרות של ההצבעה הנרחבת בדואר. לכך יש להוסיף עתה את מרחב האפשריות, ממחלה קלה ועד לתרחישים חמורים יותר, שיכולים להוביל לדחייה של מועד הבחירות ו/או להחלפת זהותו של המועמד לבחירות וסגנו.

בתקווה שהנשיא טראמפ יחלים במהרה, יתכן שמהמצב הקשה הנוכחי עוד אולי יצא משהו טוב. בפרט, יתכן שהנשיא ויאמץ גישה פחות פשרנית לנושא המאבק בקורונה, זאת תוך כדי הגברת ההשקעות בתרופות למחלה, חיסונים יעילים ומערכות בדיקה מידיות לגילוי נשאים.

זה יזכיר את השינוי שחל בגישתו של ראש ממשלת בריטניה, מר ג'ונסון, לאחר שחלה והחלים, והפך להרבה יותר מחמיר בהתמודדות עם המחלה בבריטניה. במקרה כזה, של השתלטות מהירה יותר על התחלואה, עם מדיניות בלתי מתפשרת בנושא מסכות וריחוק חברתי, לצד השקעות גדולות בחיסונים ובתרופות, הסיכוי של כלכלת ארה"ב וכלכלת העולם להתחיל לחזור לנורמליות כלשהי תקרין מידה רבה של אופטימיות בנושאים כלכליים ויתכן שתשקף בצורה משמעותית בשווקים הפיננסיים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסרטון מבית החולים בוושינגטון, 4 אוקטובר 2020. רויטרס
ינהג כמו בוריס ג'ונסון? טראמפ/רויטרס

המשק האמריקני הוסיף 661,000 בחודש ספטמבר. מדובר בהתמתנות ניכרת בתוספת המועסקים יחסית לחודשים הקודמים. מדובר גם בתוספת מועסקים בהיקף נמוך באופן משמעותי מאשר ההערכות המוקדמות. בחודש ספטמבר, שיעור האבטלה ירד ב -0.5 נקודת אחוז ל -7.9%, ומספר המובטלים ירד ב -1.0 מיליון ל -12.6 מיליון. מדובר בירידה בשיעור האבטלה במשך 5 חודשים רצופים, אך מדדי אבטלה אלו גבוהים יותר מאשר בחודש פברואר. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד ב -0.3 נקודת אחוז ל -61.4% בחודש ספטמבר והוא נמוך ב -2.0 נקודות אחוז לעומת חודש פברואר. אלמלא ירידה זו בשיעור ההשתתפות, שיעור האבטלה היה גבוה יותר.

בקרב המובטלים, מספר העובדים בחל"ת ירד ב -1.5 מיליון בספטמבר ל -4.6 מיליון לעומת 18.1 מיליון באפריל, אך מספר זה גבוה ב -3.8 מיליון לעומת פברואר.

העלייה של 661,000 במשרות בחודש שעבר הייתה חלשה בהרבה מהעלייה של 1.5 מיליון באוגוסט. חלק גדול מזה משקף את השינויים בתעסוקה על ידי הממשלה, שעלתה באוגוסט ב- 467,000 - עקב גיוסים זמניים למפקד האוכלוסין - אך מספר זה ירד בספטמבר ב- 216,000 - זאת עקב ירידה בתעסוקת חינוך ברשויות המקומיות. כמו שהיה בחודשים הקודמים, העליות הגדולות ביותר בתעסוקה התרכזו בתחומי השירותים שנפגעו קשה במהלך הסגר ועתה נפתחים מחדש, דהיינו שירותי פנאי ואירוח (+318,000), קמעונאות (+147,000) ובריאות (+ 108,000). גם בתעשייה התעסוקה עלתה ב כ- 66,000, והתעסוקה בבנייה עלתה ב- 26,000.

בספטמבר מספר המועסקים במשרה חלקית מסיבות כלכליות (שלא מרצונם של העובדים, שהיו מעדיפים משרה מלאה) ירד ב -1.3 מיליון ל -6.3 מיליון, המשקף ירידה במספר העובדים שהיקף משרתם צומצם בגלל היעדר מידה מספקת של עבודה ותנאים עסקיים. מספר העובדים במשרה חלקית בלתי רצונית הוא 2.0 מיליון גבוה יותר מפברואר.

ד"ר גיל בפמן הוא הכלכלן הראשי ודודי רזניק הוא אסטרטג הריביות של בנק לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully