וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשה להבין איך הנאמנים חושבים שאפשר לשקם את פרי נדל"ן"

אריק מירובסקי

8.10.2020 / 13:33

השבוע הגישו נאמני קבוצת פרי, המצויה בהקפאת הליכים, דוח שממנו נושבת רוח אופטימית לגבי סיכויי החברה להשתקם. מנגד, טוענים מייצגים של רוכשים ונושים כי הדוח מתעלם מפגמים רבים. הנאמנים: "מדבור בדוח ראשוני, מנסים להניע את הפרויקטים"

אלדד פרי. אייל יצהר, גלובס, מערכת וואלה!
יש מקום לאופטימיות? אלדד פרי/מערכת וואלה!, אייל יצהר, גלובס

עורכי דין שמייצגים נושים שונים שטוענים לחובות כספיים, ושמייצגים רוכשי דירות בקבוצת פרי מותחים ביקורת על הדוח שהגישו השבוע הנאמנים מטעם בית המשפט, ממנו עלה כי יש הצדקה לשיקום החברה.

חלקם טוענים כי כמו שנראה עכשיו - אין לקבוצת פרי שום סיכוי להשתקם, וכי הדוח מתעלם מחשדות למעשים פליליים שבוצעו במסגרת קבוצת פרי. הנאמנים מצידם טוענים כי מדובר בדוח ראשוני בלבד, שמטרתו הייתה להניע את הפרויקטים, וכי היבטים אחרים ייבדקו בהמשך.

לפני חודש הורתה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז עידית וינברג נוטוביץ' על הוצאת צו כינוס נכסים לקבוצת אלדד פרי, ומינתה את עוה"ד גונן קסטנבאום ואהוד גינדס לשמש כנאמני החברה.

בשבועות שחלפו הצטברו עוד ועוד עדויות מטרידות על פעילות החברה, כאשר השבוע הגישו הנאמנים דוח ראשוני לבית המשפט לגבי מצב החברה, שבמידה רבה הפתיע רבים. בין היתר נכתב בו כי, "קיימת לכאורה היתכנות והצדקה רבה לפעול לשיקומה של קבוצת פרי בדרך של ביצוע הפרויקטים או השלמתם ביחד עם תוכנית לשיקום כלכלי ו/או הסדר שיסדירו את החוב לנושים".

seperator

עיון בדוח מבהיר כי הנאמנים מאמינים, בשלב זה כי יש מקום לשקם את קבוצת פרי, ואולם הדבר יצריך מנושים שונים לשאת במחיר של אותו השיקום. הנאמנים הודיעו, כי ברצונם לשקם את הפרויקטים של החברה בגישה פרטנית שתותאם לכל קבוצה, וכי בדעתם לבדוק את מעמד הנשייה של החברות החוץ בנקאיות, שלהן חייבות הקבוצות של פרי כ-315 מיליון שקל.

כמו כן נראה כי הם יפעלו להשיב כספים שפרי שילם לנושים שונים ערב פתיחת הליכי הנאמנות, תוך העדפת נושים. במקרים שבהם הובטחו לרוכשים הנחות או מחיר סופי לדירות הובהר, כי לא ניתן יהיה לעמוד בהתחייבויות.

מנגד החוב לחברות החוץ בנקאיות אינו כל החוב. קיימים חובות רבים נוספים של קבוצת פרי לגורמים שונים, בראשם לחברת גמי וחיים בע"מ שבשליטת השוויצרי חיים חמו, שהשקיעה בקבוצת פרי 218 מיליון שקל.

אלו הומרו מאוחר יותר להלוואה, כשלטענת חמו צעד זה נעשה לאור "מצג שווא" מצידו של פרי באשר למצב החברה. על פי הערכה כלכלית שהגישה גמי וחיים לבית המשפט, כלל החובות של פרי נדל"ן, בהם החברה שלו שהלוותה לפרי 218 מיליון שקל ושל גורמים אחרים, מגיעים ל-550 מיליון שקל. הנאמנים, שמתמקדים לפי שעה בשעבודי הקרקע, פרסמו הזמנה להגשת תביעות חוב עד ל-30 בנובמבר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"היכן המקום של פרי ושל חמו?"

"מעל הכל שני גופים מרכזיים נעדרים מהדוח", אומר עו"ד גיא סרוסי, המייצג כ-50 רוכשים בשישה פרויקטים של פרי. "חברת גמי וחיים ואלדד פרי, בעלי המניות בחברה. לחברה חוב של מעל 200 מיליון שקל לגמי וחיים שהדוח ממאן להתייחס אליו. בעניין אלדד פרי, לו ערבויות אישיות בסך של 10 מיליון שקל על חובות החברה רק ללקוחות משדרנו, שותק הדוח כמו גם ביחס לאחריותו המשפטית ליצירת חובות אלה".

אחד מעורכי הדין המעורים בפרשה מצביע על ההבדל בין הדוח הנוכחי, לדוח של הנאמן על חברות הנדל"ן של ענבל אור, עו"ד איתן ארז. אז כלל הדוח הראשון יצא האשמות חמורות כלפי ההתנהלות האישית של אור, כמו גם על ההתנהלות של החברות שלה אור, ושל חברות הבקרה החשבונאיות שלה.

גם עו"ד חגי אולמן, ששימש מפרק של החברות של סוחר הקרקעות אורן קובי, יצא בדוח הראשון שלו במילים קשות ביותר נגד קובי והתנהלותו. הדוח של גינדס וקסטנבאום הולך לכיוונים אחרים, כאמור משקף רוח אחרת.

"דוח הנאמנים משקף אופטימיות זהירה ביחס להבראת החברה, אך כמייצג של עשרות רוכשים משלל הפרויקטים של הקבוצה, אציין כי שאלות רבות נותרו פתוחות ואף ללא התייחסות בדוח", אומר סרוסי. "הנקודה המרכזית והמהותית שנעדרת בדוח הינה היחס לחובות החברה כלפי הרוכשים. אנו נפעל להשבת כספי הרוכשים והחרגתם מקופת הנשייה בכל אמצעי משפטי העומד לרשותנו.
"כך למשל מאות רוכשי דירות בפרויקט פרי מלודי ברמלה נותרו יתומים על פי הדוח. אין גם התייחסות לרוכשים שהופרו מולם הסכמי ביטול - ההתייחסות בדוח עמומה ואינה כוללת טיפול בחוב כלפיהם. מדובר בחוב בסך של מאות מיליוני שקלים. בנוסף, אחריות הנאמנים בפרויקטים גם היא נעדרת התייחסות".

עו"ד סרוסי אומר, כי הדוח מבוסס על צמצומם החובות כלפי הקרנות החוץ בנקאיות להן שעבוד מדרגה ראשונה על הקרקעות בסך של מאות מיליוני שקלים. "זהו מצב משפטי סבוך שרחוק מלהיפתר בשלב זה כך שגורל החובות כלפי הקרנות עדיין לוט בערפל", אומר סרוסי.

האם יש הצדקה לשיקום החברה?

עו"ד אולמן, שמייצג בתיק הזה את קרן אקספו מסר בפשטות, כי "ברור לכל היום ודאי לנאמנים כי קבוצת פרי חייבת סכומי עתק - מאות מיליוני שקל ואולי יותר לנושים רבים ביותר אשר לפי המתברר עתה, אותם רימתה, עשקה והונתה. קשה להבין כיצד בנסיבות אלו מציעים הנאמנים הליך הבראה לקבוצה. את קבוצת פרי לא צריך להבריא ואין הצדקה להבריא.

"להבדיל אלף אלפי הבדלים, הפרויקטים המשועבדים מחייבים פתרונות, לטובת פירעון החוב המובטח ולצמצום הנזק העצום שגרמה קבוצת פרי לנושים. בכך עוסקת כיום רבות אקספו ובכך תמשיך לעסוק", אומר אולמן. חשוב להדגיש בהקשר לזה, כי אקספו מנהלת מאבק מול הנאמנים בבקשתה להחריג את הפרויקטים שבהם היא שיעבדה את הקרקע, דבר שהנאמנים מסרבים לו בכל תוקף.

ואילו עו"ד אריאל יונגר המייצג רוכשי דירות בפרויקטים אורות חנן ברחובות ומלודי ברמלה אומר, כי "אין לי ספק שראוי היה לציין את אותה מערכת משומנת של פרי נדל'ן שמעלה לכל הפחות חשש כבד של הטעיה, גזלת כספים תוך ניצול תמימות ואמון, מכירת זכויות במקרקעין שלא היו ולא נבראו ועוד מעשים, שפרשת ענבל אור מחווירה לידם.

"אין לי ספק כי הנאמנים הינם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ובטוח אני שיגיעו לחקר האמת, ואין לי ספק כי בפניהם עומדים קשיים לא מבוטלים במיוחד שעליהם לצלול תוך זמן קצר ביותר לרשת מתוחכמת של הטעיות, מצגי שווא, גזלת כספים מלקוחות תמימים העברות כספים מפרויקט לפרויקט, מכירת דירות במסווה של חוזים פיקטיביים להלוואות ו/או חברות בקבוצת רכישה - כל זה תוך זמן קצר".

עוד הוא מסביר כי, "בדוח שהוגש לבית המשפט, נפלו ליקויים ו/או הושמטו פרטים מהותיים בפרויקטים שבהם אני מייצג רוכשים, אולם אין לי ספק, שאלו יתוקנו לאלתר על ידי הנאמנים, ולו בכדי להציג בפני בית המשפט את התמונה העגומה של כל אותם משפחות ורוכשים שמוצאים את עצמם בפני שוקת שבורה של אובדן כספם.

"מעבר לכך, לא הופנתה כל אצבע לעבר הרגולטורים שהיו מודעים למעשי החברה ואף קנסו אותה בשל מעשיה, אך מנגד, התעלמו מהעיקר! לא הדליקו אורות אזהרה כלפי כל אותם רוכשים שלא ידעו מאומה על ה"צונמי" המתחולל ובכך למעשה, איפשרו את המשך ההתנהלות הבלתי חוקית של פרי נדלן".

seperator

עו"ד גונן קסטנבאום, הגיב בשם הנאמנים, כי "מדובר בדוח ראשוני בלבד. כפי שכתבנו בדוח, הצבנו בפנינו כמטרה ראשונה את בחינת הפרויקטים והנעת המשך בנייתם. עבודה רבה וחקירות עוד לפנינו. כשנסיים את החקירות בנושאים הללו נעדכן בדוחות נוספים".

באשר להשוואה בין הדוח על פרי, לדוחות על אור וקובי, שיצאו בהאשמות כבדות נגד השניים, על אחריותם האישית להתמוטטות החברות שלהם, הסביר קסטנבאום, "כי שם לא היה מה לשקם כאן יש והרבה ולכן אנחנו מתמקדים תחילה בשיקום והנעת בניית הפרויקטים ואחר כך בכל היתר".

מקבוצת אלדד פרי נמסר בתגובה כי "הנאמנים הינם גורמים אובייקטיבים הממונים מטעם בית המשפט ולפניהם מונחים כלל הנתונים. הנאמנים רואים לנגד עיניהם את הדבר הנכון ביותר לטובת כלל הנושים ואנו עושים ככל יכולתנו על מנת לסייע להם בעבודתם, למען כלל הרוכשים הספקים.

"הטענות המוצגות נגדנו ע"י עורכי דין אינטרסנטים המבקשים להצדיק את שכר הטרחה שהם גובים מלקוחותיהם ועושים הון ציבורי על גבם, הינם דברי הבל וכזב והכפשות מרושעות ושקריות.

"כפי שאמרנו בעבר, אנו בטוחים כי ככל שהנאמנים יעמיקו את עבודתם, כך יתבררו דברי הבלע שהופנו נגדנו, שמטרתם היא לעשות כותרות, להביא להליכי סרק ולפעול באינטרסנטיות ולטרפד את הליך ההבראה שיטיב באופן שווה עם כלל הנושים.

"למעט קרן אקספו, רובם המכריע של הספקים משתף פעולה עם הנאמנים למען כלל הנושים. אקספו מתנהלת בצורה כוחנית ודורסנית, כפי שסוברים הנאמנים עצמם ובתגובתם אף הבהירו כי התנהלות זו הנפגעים העיקריים שלה הינם מאות יחידים ומשפחות, שככל שיתאפשר לאקספו לפעול בצורה חד צדדית ופרטנית למימוש נכסי המקרקעין של חברת פרי אסטרטגיות - יעמדו בפני שוקת שבורה, יאבדו את כספם ומצבם יורע לחלוטין.

"בדוח אותו הגישו הנאמנים, אף נטען כי יתכן והיה מצג מטעה מצדה של קרן אקספו כלפי הרוכשים והנאמנים בוחנים את הנושא. אי לכך, ברור כי כל טענותיהם וטענות מיצגם הנן נסיונות נואלים לפגוע בעבודת הנאמנים ובתהליך ההבראה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully