וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשתות לבג"ץ: פרצה בתקנות מאפשרת לרשתות מזון ופארם למכור צעצועים

שני מוזס

12.10.2020 / 10:57

הרשתות כפר השעשועים ועידן 2000 עתרו בבקשה למתן צו על תנאי נגד מה שהן מגדירות כאפליה בוטה. העתירה עוסקת בשאלה האם חנויות שנותרו פתוחות בתקופת הסגר, על מנת למכור מוצרים חיוניים לציבור, רשאיות למכור מוצרים שאינם מוגדרים כחיוניים כגון צעצועים

בווידאו: ד"ר אלרעי פרייס אומרת שיש סימנים ראשונים לשליטה במגיפה/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

רשתות הצעצועים עותרות לבג"ץ נגד הממשלה בטענה לאפליה בוטה ופגיעה קשה, בלתי סבירה ובלתי מידתיות בזכויותיהן בשל ההגבלות שהטילה בניסיון לצמצם את התפשטות וירוס הקורונה. העתירה עוסקת בשאלה האם חנויות שנותרו פתוחות בתקופת הסגר, על מנת למכור מוצרים חיוניים לציבור, רשאיות למכור מוצרים שאינם מוגדרים כחיוניים כגון צעצועים ופנאי.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד גדעון פישר ומתן גוטמן בשם כפר הצעצועים ועידן 2000 המונות כ-76 חנויות, נטען כי יש בפועל "פרצה" בתקנות ה"פוגעת בתכליתן" ומאפשרת המשך מסחר פיזי בחנויות שעיקר עיסוקן במכירת מוצרים חיוניים (כמו מזון או פארם) בתחום המוצרים הלא חיוניים (כגון צעצועי ומוצרי פנאי). העתירה הוגשה נגד הממשלה, היועמ"ש, ועדת חוקה, מ"מ המפקח הראשי של ממשלת ישראל והממונה על התחרות.

העותרים מבקשים מבית המשפט מתן צו על תנאי על מנת "לסגור את הפרצה בתקנות". הם טוענים כי בכך יושגו שתי מטרות - ראשית צמצום התחלואה באמצעות מניעת יציאה למרחב הציבורי אלא לשם רכישת מוצרים חיוניים, ושנית, מניעת מה שהם מגדירים כ"מניעת עוול ופגיעה כלכלית קשה ביותר, ואף יתכן שבלתי הפיכה" בעותרות ובחנויות דומות הפועלות בשוק הצעצועים ומוצרי הפנאי בישראל. בעתירה נטען: "במציאות הקיימת נוצר מצב אבסורדי הסותר את תכלית התקנות, ופוגע באופן חמור בעיקרון השוויון".

מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים בני גרינאפל. ישראל כהן,
"אם אסור למכור צעצועים בחנויות, אז לאף אחד אסור". בני גרינאפל/ישראל כהן

העותרים מתייחסים לכך שחנויות הצעצועים אשר הוגדרו כלא חיוניות הותר למכור את מוצריהן רק באופן מקוון, בעוד שבפועל רשתות מזון ופארם "מנצלות את היתרון התחרותי שיש להן על פני החנויות הסגורות", וכי הן "בחרו לפעול על מנת להגדיל באופן משמעותי מאוד את נתח השוק שלהם ואת החשיפה" בתחום המוצרים שאינם מוגדרים כיום כחיוניים כגון צעצועים, ספרים, משחקי יצירה מתקני חצר, מוצרי פנאי ועוד. "הן עושות כן על חשבון נתח השוק של החנויות שנאלצו לסגור את דלתותיהן בפני הציבור" טוענים העותרים.

לדברי בני גרינאפל מנכ"ל רשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים: "אם אסור למכור צעצועים בחנויות, אז לאף אחד אסור. כמו שמכסים את החמץ בפסח, ניתן לכסות כל קטגוריה אסורה גם כעת. צעצועים הם מוצרי צריכה חיוניים עבור כולנו".

גרינאפל מוסיף ואומר "אנו מכבדים את התקנות ואת החוקים ופועלים על פיהם. הוחלט כי חנויות הצעצועים ימכרו את מרכולתם דרך האונליין וכך הדבר קורה. אולם מדוע מותר לחנויות המזון והסטוקים למיניהם למכור צעצועים ואת החנויות שלנו סגרו?". הוא טוען כי "פתאום גדלו שטחי התצוגה של הצעצועים בחנויות שבהן היו תצוגות קטנות וחנויות שלא היו בתחום בכלל, החלו למכור צעצועים. קל יותר להגדיר אילו חנויות יפתחו מאשר אילו קטגוריות יאושרו למכירה, אבל זה בהחלט ניתן. אם אסור למכור צעצועים בחנויות, אז לאף אחד אסור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully