וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"'מס גמליאל'" רק יעלה את המחירים לצרכן"

19.10.2020 / 8:21

השרה גילה גמליאל החליטה על פיקדון בקבוקי 1.5 ליטרים, מהלך שעורר כעס באיגוד יצרניות המזון: "ספין ציני. הטענות שלה הן לעג לרש, תרתי משמע". השרה בתגובה: "הציניות שלהם אינה מפתיעה. במשך שנים זרו חול בעיני הציבור"

בווידאו: הפגנה מחוץ לביתה של השרה גמליאל/צילום: ניב אהרונסון

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל החליטה אתמול (ראשון) על פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטרים. על פי ההחלטה, למשק תינתן תקופת היערכות של כשנה להרחבת חוק הפיקדון, תוך התחשבות באתגרי משבר הקורונה.

גמליאל אמרה לאחר ההחלטה: "אנחנו עושים היום היסטוריה במדינת ישראל עם החלטה חשובה שקיבלתי להחיל פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטר. הדרך הטובה ביותר לנקות את המרחב הציבורי מבקבוקים ריקים ולעודד מיחזור היא באמצעות החלת פיקדון גם על הבקבוקים הגדולים. מדובר בצעד נכון מבחינה סביבתית וכלכלית כאחד: הפיקדון יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים ויוריד את יוקר המחיה. יש כאן Win-Win-Win לסביבה, לחברה ולכלכלה".

גילה גמליאל. ראובן קסטרו
מהלך שעורר כעס. השרה גילה גמליאל/ראובן קסטרו

עם זאת, בצד של יצרניות המזון מאוד לא אהבו את הרעיון. מאיגוד יצרניות המזון וחברות המשקאות נמסר: "מס גמליאל הוא ספין ציני על חשבון הציבור, שיעלה לו ביוקר מחייה. בסביבת השרה שכחו לציין שהמהלך יהיה כרוך בעליית מחירים לצרכן, זאת לצד סרבול תהליך המחזור. טענותיה של השרה להורדת יוקר המחיה תוך כדי ההחלטה, הן לא פחות מלעג לרש, תרתי משמע. יוזכר פעם נוספת, כי לשרה גמליאל הוצגו הצעות שונות שהיו מגדילות משמעותית את היקפי המיחזור, מבלי לפגוע בכיס הצרכנים. לצערנו, השרה בחרה להטיל על הציבור, בשיא המשבר הכלכלי, מס חדש - מס גמליאל - מתוך שיקולים תמוהים".

השרה גמליאל לא נשארה חייבת: "הציניות של חברות המשקאות המרוויחות סכומי עתק, אינה מפתיעה", מסרה, "הן דרסו ברגל גסה את הסביבה וזרו חול בעיני הציבור במהלכים יחצ"ניים שהתחפשו למיחזור, ועכשיו הן מאיימות לגלגל את הזיהום שהן יצרו לכיס של הצרכן. במשך שנים אנחנו רואים את הבקבוקים הגדולים מזהמים את הטבע והסביבה - הגיע הזמן שחברות המשקאות ייקחו אחריות ויפסיקו לאיים. המזהם - משלם.

"החברות מנצלות את המשבר הכלכלי כדי לייצר אווירה שלילית כלפי ההחלטה, אבל אני לא אאפשר להן. זו לשון החוק - הן לא עמדו ביעדי המיחזור ולכן החלטתי להחיל את חוק הפיקדון. הגיע הזמן שחברות המשקאות יפסיקו לזהם ולהתנער מאחריות. על-פי חוות דעת כלכלית שהוצגה בפניי, החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה, תצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעל מיחזור לפלסטיק בישראל. על-כן המהלך צפוי לתרום להורדת יוקר המחיה, בעיקר עבור הצרכנים הממחזרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully