וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפשוט רגל יותר מפחיד מלפשוט את העור"

23.10.2020 / 9:00

הוא היה הבעלים של שני בניינים, טס במחלקות ראשונות, חי את חיי האלפיון העליון. עקיצה אחת הפכה את עולמו: חובות של 100 מיליון שקל, עשרות תביעות, שוק אפור, התפרקות משפחה ופגיעה בבריאות. היום הוא מחזיר 150 שקל בחודש, ומגדיר את עצמו "עני אבל מאושר". איך זה קרה?

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תומר לוי

"מי שלא עבר פשיטת רגל לא יכול להבין כמה זה מפחיד ומשפיל. זה יותר מפחיד מלפשוט את העור. אתה מאבד את כל מה שיש לך - את כל העולם שלך. המשפחה שלך מתפרקת, אתה מאבד את הכבוד העצמי שלך, אתה חי בפחד, אתה לא רואה סיבה לחיות יותר. הלכתי לישון בלילה והתפללתי לאלוהים שלא אקום", מספר ד' (השם המלא שמור במערכת), איש נדל"ן אמיד שחי את החיים הטובים, שהסתבך בעסקת ענק, נעקץ ונקלע לחובות של 100 מיליוני שקלים.

כשאנשים חייבים 100 שקל הם בלחץ, איך זה להיות חייב 100 מיליון?

"זה נורא ואיום. אין לך יום ואין לך לילה. לא ישנתי בלילות, גם עם כל הכדורים שלקחתי. הבריאות שלי נפגעה, הבן שלי חלה, לא יכולתי להתמודד עם מבול התביעות. פשוט הגעתי למצב שרציתי שהקדוש ברוך הוא יגאל אותי מהצרות האלה. אני לא אדם דתי, אבל היו לי הרבה שיחות איתו ובכל פעם ביקשתי ממנו שיגאל אותי מכאביי".

ניסית להתאבד?

"לא ניסיתי כי פחדתי מזה, אבל בהחלט לא רציתי לחיות ולא יכולתי להתמודד. לא היה לי אכפת מה יקרה. פשוט הרמתי ידיים".

איש עסקים ישראלי. יחצ,
"אין יום ואין לילה. הגעתי למצב שרציתי שהקדוש ברוך הוא יגאל אותי מהצרות האלה". ד'/יחצ

טובע בים של תביעות

עד לנפילה, חי ד', בן 55 מאזור המרכז, חיים של האלפיון העליון. היו בבעלותו שני בנייני מגורים בתל אביב שאת דירותיהם השכיר, טס קבוע במחלקה ראשונה, הוא פתח חברות יזמיות נוספות והרגיש שאף אחד לא יכול עליו. רגע הנפילה מגובה של גורד שחקים היה כואב, כואב מאוד: הוא הפך ליזם בנייה של פרויקט חדש, לקח חבר טוב על מנת שינהל את הפרויקט, נתן לו אשראי פתוח, סמך עליו בעיניים עצומות ובום - על עקיצה כזו הוא לא חלם גם בסיוטים הכי שחורים שלו. בשורה התחתונה, הפרויקט נפל עוד בזמן הבנייה, וחובות של 100 מיליוני שקלים לספקים השונים נערמו על השולחן.

בלית ברירה, לקח הלוואות שונות ואף ערבויות מהשוק האפור. "איימו עליי, שלחו לי שליחים", הוא מספר. "זה מאוד מפחיד להיות פושט רגל, אני לא מאחל את זה לאף אחד. אתה הופך לשבר כלי. מאדם שלא חסר לו כלום, שמסתובב עם דרכון בארנק כי אולי בערב יתחשק לו לקפוץ ללונדון והחליף מכוניות יוקרה כמו גרביים, הפכתי לחיה נרדפת, פצועה וחבולה. איימו עליי שאם לא אשלם את החובות, לא אראה אור יום. הבנתי מהר מאוד את המסר".

איך הילדים התמודדו?

"מאוד קשה. זה תהליך שפירק את כל המשפחה, אבל תודה לאל האישה נשארה איתי והצלחתי בידיים לשמור על הנישואין. אשתי היא אשת חיל, היא הייתה צנועה גם כשהיה לנו הרבה כסף. יש לי ילדים מקסימים, נכדים מקסימים. הם נותנים לי כוח".

אחרי שהכריז על פירוק החברה הצטמצמו חובותיו של דניאל ל-11 מיליון שקל והוא נאלץ להכריז על פשיטת רגל. בהתחלה הגיע לעורך דין שניסה לעזור כמיטב יכולתו, אבל ד' לא הצליח לעמוד בגובה ההחזר החודשי ונקלע שוב למשבר, עד שלפני שלוש שנים הגיע לעו"ד צביקה הופמן, שאותו הוא מגדיר "מלאך בלי כנפיים". "עמדו נגדי עשרות תיקים, עשרות! הרגשתי שאני טובע בים של תביעות. הוא לקח אותי בידיים ואמר לי 'אני איתך, לא עוזב אותך עד שאתה יוצא לחופש'. הוא טיפל בי בכפפות של משי. לקח אותי כמו שאבא לוקח בן שהלך לאיבוד ומחזיר לו לאט-לאט את האמונה והתקווה. אני מדבר עליו ויש לי דמעות בעיניים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אתר בנייה, תל אביב. ShutterStock
נתן אשראי פתוח לחבר ובום - הפרויקט נפל בשלב הבנייה/ShutterStock

ממש לאחרונה, הגיעו עורכי הדין במשרד "הופמן רוז" לצו תשלומים חודשי אשר תואם את יכולתו עד לקבלת ההפטר, וד' ישלם 150 שקלים בלבד לחודש. רישיון הנהיגה הוחזר לו, הוא יכול לפתוח חשבון בנק ולעבוד איפה שהוא רוצה. כיום, ד' מתקיים בדוחק מדי אבטלה, אבל לדבריו הוא מצליח לישון בלילה ולחזור לחיים. "אני חי היום מהיד לפה אבל אני מאושר", הוא אומר. "אני יכול להגיד לך בוודאות שפעם היה לי הכול ולא הייתי מאושר, היום אין לי כלום ואני שמח. אני מבלה עם הילדים והנכדים, אני מכיר אותם היום יותר ממה שהכרתי פעם. אם יש משהו טוב שקרה בכל התהליך הזה הוא שהרווחתי את המשפחה שלי".

מה המסר שלך למי שנקלע לפשיטת רגל?

"לכו לעורך דין טוב. תקשיבו לעצות שלו, אל תחשבו שהכול שחור. תזכרו שבחיים אין רע בלי טוב, אין חושך בלי אור. צריך לברך על הרע כמו על הטוב".

חזרת לדבר עם אלוהים?

"לא הפסקתי לרגע. לאורך כל הדרך דיברתי עם אלוהים. הלכתי לרבנים. הייתי אצל הרב בניהו, הרב פינטו, הרב אברג'יל, ביקשתי שיתנו לי כוחות. כולם אמרו לי שאני צריך לזכור שכל מה שהקדוש ברוך הוא נתן לי כשהייתי אדם עשיר זה לא שלי, זה רק משהו שהוא נתן לי באופן זמני, ועכשיו הוא לקח את זה. הם לימדו אותי שיעור בצניעות. זה מומלץ לכל אחד".

עורכי הדין צביקה הופמן וערן רוז. יחצ,
"תמיד אפשר לצאת מהבור, צריך רק ליווי מקצועי". צביקה הופמן/יחצ

תמיד אפשר לצאת מהבור

עו"ד צביקה הופמן ממשרד "הופמן רוז" (שלושה סניפים ברחבי הארץ), מומחה לפשיטות רגל, אומר כי כיום ד' לקראת קבלת הפטר על כלל חובותיו. משרדו מייצג את אשתו והבן שחלה והתגלה אצלו גידול, ונמצא היום בשלבי החלמה. שניהם כבר קיבלו הפטר על חובותיהם: "בעקבות כניסת החוק החדש לתוקף, המדינה עברה מגישה עונשית לגישה שיקומית, מתוך כוונה שהחייבים יחזרו למסלול ויהיו שוב אזרחים נורמטיביים ויחזרו למשק כגורם חיובי לאחר קבלת ההפטר. כחלק מהגישה הזו בחוק החדש לעתים ישלחו את החייב לקורס התנהלות פיננסית על חשבון קופת הכינוס, כדי שילמד איך להתנהל עם הכסף ולא ייקלע שוב לבורות כלכליים. כל השיח השתנה. כבר לא קוראים לזה 'פשיטת רגל' אלא 'חדלות פירעון ושיקום כלכלי', ומתייחסים לזה כמו אל תאונה כלכלית. משהו שקרה בלי שהתכוונת לרמות. על מנת להדגיש את שינויי הגישה שונו גם הביטויים - אין יותר 'חייב' אלא 'יחיד'; אין יותר 'צו כינוס' אלא 'צו פתיחת הליכים'; אין יותר 'חקירה', אלא 'בירור'. הגישה יותר סלחנית, במיוחד עכשיו בתקופת הקורונה, כשעשרות אלפי עסקים קרסו בתוך חצי שנה".

מי יכול להכריז על חדלות פירעון?

"חובות עד 150 אלף שקל יכולים להגיע למתווה מהיר מיוחד עם תחילת ההליך במסגרת הסדר, או להמשיך בהליך עד לקבלת הפטר על החובות. מי שחייב מעל הסכום הזה ינהל את ההליך בבית משפט השלום, וגם במסגרת הליך זה ניתן להגיע להסדר נושים או להמשיך עד לקבלת ההפטר מהחובות. חשוב לדעת שעם תחילת ההליכים ניתן לחזור לשגרת חיים כלכלית נורמטיבית ללא עיקולים והגבלות".

מה עם חובות לשוק האפור? הם גם נכללים בהסדר?

"שאלה טובה. זה נורא תלוי בסוג העסק. יש עסקים בשוק האפור שיכולים להיחשב כלגיטימיים ויקבלו את העובדה שהחייב קיבל הפטר על חובותיו, ויש שלא ואז נפעל במסגרת החוק. בסופו של יום מה שחשוב זה לזכור שהחיים לא נגמרים עם פשיטת הרגל ותמיד אפשר לצאת מהבור, לא חשוב מה העומק שלו. צריך רק ליווי מקצועי צמוד שיידע לכוון אותך אל החופש".

  • עוד באותו נושא:
  • פשיטת רגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully