וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוליטיקה פוליטיקה ועוד פוליטיקה: סקירת שווקי העולם

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

19.10.2020 / 16:23

בארצות הברית לוטשים עין לעימות ביום חמישי, בבריטניה ממתינים בדריכות לברקזיט וביפן חוששים מעוד סיבוב של דפלציה. מה קורה בשוק העולמי השבוע? ניתוח

בווידאו: טראמפ יצא למסע במדינות המתנדנדות/צילום: רויטרס

הפוליטיקה בארצות הברית צפויה לתפוס את רוב הכותרות השבוע מבחינת השווקים, כאשר העימות האחרון בין הנשיא טראמפ למועמד לנשיאות ג'ו ביידן יתקיים ביום חמישי הקרוב. העלייה במספר הנדבקים באירופה, ארצות הברית ואזורים נוספים ברחבי העולם יכולה להשפיע על המצב הפוליטי ולעכב את ההתאוששות הכלכלית מן משבר הקורונה. נתוני המאקרו שיפורסמו השבוע בארצות הברית כוללים בין היתר את נתוני מכירות בתים קיימים והתחלות בנייה שניהם עבור חודש ספטמבר אך כמו תמיד גם נתון תביעות האבטלה השבועיות יתפוס את מרבית תשומת הלב. ביפן מדד המחירים לצרכן שיפורסם ביום שישי ישפוך אור על מצב הצרכנים במדינה לאחר שבחודש אוגוסט הייתה ירידה במדד המחירים לאור משבר הקורונה שפגע בצריכה של מוצרים שאינם מזון. בגרמניה מדד ביטחון הצרכנים של מכון GFK לחודש נובמבר יפורסם ביום חמישי ויקבל תשומת לב מן המשקיעים.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: יפן- מאזן סחר ספטמבר, ייצוא ספטמבר. אוסטרליה - החלטת ריבית הבנק המרכזי האוסטרלי. סין - נתוני תמ"ג לרבעון ה-3.
  • שלישי: גרמניה - מדד מחירים ליצרן ספטמבר. ארצות הברית- התחלות בנייה חדשות ספטמבר.
  • רביעי: בריטניה-מדד מחירים לצרכן ספטמבר.
  • חמישי: ארצות הברית - עימות נשיאותי אחרון, תביעות אבטלה שבועיות, מכירות בתים קיימים ספטמבר. גרמניה- מדד ביטחון הצרכנים ספטמבר.
  • שישי: יפן - מדד המחירים לצרכן ספטמבר. גוש היורו, גרמניה, צרפת, בריטניה- מדד מנהלי הרכש של מרקיט למגזר השירותים והייצור ספטמבר.
הנשיא דונלד טראמפ ויריבו ג'ו ביידן בעימות הנשיאותי, 30 בספטמבר 2020. GettyImages
העיניים נשואות ליום חמישי. טראמפ וביידן/GettyImages

ארצות הברית: סקרים ותחזיות השוק

הבחירות בארצות הברית אמנם רק במרחק של שבועיים מאיתנו, אבל במונחים פוליטיים מדובר בזמן רב כאשר בישורת האחרונה המרוץ עשוי להשתנות מהותית. מאחר שהעימות השני בין שני המועמדים בוטל על ידי הוועדה, העימות הקרוב ביום חמישי עשוי להיות בעל משמעות עבור הבוחרים. ניתן להבחין לפי תמחור השווקים שניצחון דמוקרטי חזק הוא הקונצנזוס. אינדיקטורים הצופים את התנודתיות הגלומה בחודשים נובמבר ודצמבר נפלו בצורה משמעותית בימי המסחר האחרונים. יחד עם זאת, ייתכן שהמשקיעים יילכו וייעשו מודאגים מכך שתוצאות הבחירות לא יהיו ידועות גם לאחר תאריך הבחירות וינסו למצב את עצמם לפני התנודתיות הצפויה.

שורה תחתונה: ללא קשר למועמד שיוכתר כמנצח, הסרת אי הוודאות לכשעצמה תהיה חיובית עבור שוק המניות.

ברקזיט: עסקה או לא?

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצהיר בנאום ביום שישי כי ארצו צריכה להיות מוכנה להיפרדות מהאיחוד האירופי גם ללא עסקה, לאחר ועידת מועצת האיחוד האירופי שנערכה בשבוע שעבר. יחד עם זאת, המשא ומתן יימשך השבוע כאשר שני הצדדים השאירו דלת פתוחה. אי הוודאות לגבי הגעה להסכם צפויה להימשך ומי שיסבול מכך הוא מטבע הלירה סטרלינג, שמאז ההצבעה על הברקזיט ב-2016 נמצא תחת לחץ שלילי. בנוסף, דאגות לגבי מצב הכלכלה הבריטית שנפגעה קשות יותר מן כלכלת אירופה מוסיפות לתנודתיות סביב המטבע ואנחנו סבורים כי גם לאחר נתון התמ"ג החלש שפורסם, החולשה בכלכלה הבריטית עדיין לא באה לידי ביטוי באופן מלא במחיר המטבע.

שורה תחתונה: הפאונד צפוי להישאר בן ערובה בידי המשא ומתן בין הצדדים על עתיד היחסים בין בריטניה לאיחוד האירופי.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בתדרוך על נגיף הקורונה, 12 באוקטובר 2020. AP
הפאונד יישאר בן ערובה. ג'ונסון/AP

תחזית הרווח למדד S&P 500 במגמת שיפור

התחלת עונת הדוחות לרבעון ה-3 יצאה לדרך בצורה מעודדת. 86% מהחברות דיווחו על רווח מעל תחזיות האנליסטים, כאשר שיעור ההפתעה לעומת הצפי עומד על 22.3%. למרות זאת, קונצנזוס האנליסטים עדיין מצביע על ירידה של 18.4% ברווח לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה וירידה של 3.3% בהכנסות. בתחילת הרבעון בחודש יולי תחזית האנליסטים הצביעה על ירידה של 25.3% ברווח לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה לצד ירידה של 5.4% בהכנסות. שיפור זה בתחזיות האנליסטים במהלך רבעון הוא הראשון מאז הרבעון השני של 2018. התחזיות לשנת 2020 כולה מצביעות על ירידה של 17.1% ברווח לצד ירידה של 2.7% בהכנסות. מבחינת סקטורים אנרגיה ותעשייה צפויים להצביע על הירידה החדה ביותר ברווחיות לרבעון ה-3. רפואה ותשתיות יצביעו על הירידה הקטנה ביותר ברווחיות. מבחינת הכנסות סקטור הרפואה צפוי להראות את הביצועים הטובים ביותר וסקטור האנרגיה את הירידה החדה ביותר.

שורה תחתונה: יש להמתין ולראות האם הטרנד של שיפור בתחזיות האנליסטים יימשך בחודשים הבאים כאשר הפתיחה מחדש של הכלכלה עלולה להיתקל בקשיים.

אינפלציה ביפן - שום דבר חדש?

ביום שישי נקבל את נתוני האינפלציה העדכניים ביפן. חודש אוגוסט הצביע על ירידה של 0.4% במדד הליבה, הירידה החדה ביותר מזה 4 שנים. לאחרונה לחץ המחירים כלפי מטה הוחרף עקב מדיניות הממשלה לעודד את הצריכה הפרטית במדינה. הנחות "לכו לטייל" הוסיפו ללחץ המחירים בנוסף למחירי האנרגיה שנמוכים גם ככה עקב הקורונה. נגיד הבנק המרכזי היפני קורידה אמר, עם זאת, כי הבנק לא מודאג מדי מהירידה במדד המחירים לאור המשבר מכיוון ובראש סדר העדיפויות שלו הוא נגישות החברות לנזילות הדרושה להן והוא לא יהסס לעבור למדיניות מוניטרית מרחיבה יותר אם גם שוק העבודה יפעיל לחץ שלילי כלפי מטה על האינפלציה. יפן במהלך השנים סבלה תקופות של דפלציה וככל שתקופות דפלציוניות אלו חוזרות על עצמן יהיה קשה לבנק המרכזי היפני להשיג את יעד האינפלציה שלו שעומד על 2%. ראש ממשלת יפן החדש סוגה הצהיר כי ימשיך במדיניות הכלכלית המרחיבה של קודמו שינזו אבה תוך כדי דחיפה לביצוע רפורמות של דה רגולציה ודיגיטליזציה.

שורה תחתונה: האינפלציה ביפן צפויה להמשיך ולהישאר נמוכה כאשר היין היפני צפוי להמשיך ליהנות מהיותו חוף מבטחים בתקופות תנודתיות.

חלוקת עיתון בטוקיו, יפן, עם דיווח על כוונת ראש הממשלה שינזו אבה להתפטר, 28 באוגוסט 2020. AP
עוד חדשות בעייתיות ביפן?/AP

גרמניה עדיין במצב רוח לקניות?

העלייה האחרונה במספר הנדבקים היומי בגרמניה והחשש מפני הגבלות נוספות להתמודדות עם הנגיף יוצרים אי ודאות גדולה. כלכלנים מעריכים כי מדד בטחון הצרכנים העתידי GFK יעלה מרמה של מינוס 1.6 נקודות בחודש אוקטובר לחיובי בחודש נובמבר. קריאה של מדד מעל ל-0 מצביעה על עלייה בצריכה הפרטית לעומת השנה שעברה כאשר נתון מתחת ל-0 מצביע על ירידה בצריכה לעומת השנה שעברה. בחודש הקודם עלה מתוך סקר ה-GFK שמבוסס על למעלה מ-2000 נשאלים כי הם אופטימיים הרבה יותר לגבי ההכנסה העתידית שלהם הודות לשוק תעסוקה יציב ומספר הולך ופוחת של אנשים שעובדים במסגרת חלקית. סקר GFK הוסיף כי למרות העלייה במקרי ההדבקה בנגיף הקורונה ביטחון הצרכנים התייצב. הנתון הקרוב העדכני יצביע האם מגמה זו נכונה גם לגבי חודש נובמבר.

שורה תחתונה: שיפור נוסף בביטחון הצרכנים תלוי בעיקר בהתפתחות נגיף הקורונה במדינה ומצב שוק התעסוקה.

כריסטיאן נוליטינג הוא כלכלן ראשי במחלקת ניהול עושר בדויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully