וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ קלנר וקרעי, כבר לא צריך לכבות את האור. אתם עשיתם את זה

עו"ד רות דיין וולפנר

21.10.2020 / 16:24

חברי הכנסת שפסלו את הצעת החוק נגד אלימות כלכלית שטחו טיעונים ברמה נמוכה ביותר, בלי לדעת אילו פניות מגיעות מדי יום לבתי המשפט. הרושם היחיד שנוצר מהמחשבות החשוכות שלהם הוא שמישהו הוריד את השלטר וכיבה במדינה הזאת את האור. דעה

בווידאו: דיון סוער בוועדת החוקה במניעת אלימות כלכלית/צילום: ערוץ כנסת

אלימות כלכלית מסוכנת לא פחות מאלימות פיזית. היא לא מותירה סימנים, היא לעיתים סמויה מהעין ולוקח זמן לאתר אותה. לעיתים היא מתחילה בקטן. הם רבו והוא גזר לה את כרטיס האשראי, אבל החזיר למחרת יחד עם זר פרחים. לעיתים היא גדלה עם השנים והופכת לטרור אמיתי.

ח"כ אריאל קלנר וחבריו לליכוד מתנגדים להצעת החוק למניעת אלימות כלכלית, בין היתר מהטעם ש"אולי הוא הטיל עליה אימה כלכלית כשהוא לא נתן לה לקנות בגדים ב-10 שקל? או שאולי היא הטילה עליו אימה כשקנתה בגדים ב-10 אלף שקל ורוששה אותו, והוא לא יכול ללכת למשחק כדורגל?"

נראה כי התנגדות זו מקורה בחוסר הבנה בסיסית מהי אלימות כלכלית. כפי שאלימות פיזית אינה מוצדקת כעונש על התנהלות לא הולמת, כך גם אלימות כלכלית אינה יכולה להיות מוצדקת. במילים אחרות, לדידו של ח"כ קלנר, אם היא קנתה בגדים בעשרת אלפים והוא לא יכול ללכת למשחק כדורגל זה מותר לבטל לה את כרטיס האשראי, למנוע ממנה גישה לחשבון הבנק או להטיל עליה סנקציה כלכלית אחרת. ואם הוא דווקא לא ינקוט אלימות כלכלית אלא ייתן לה אגרוף או ידקור אותה? את זה החוק אוסר ועל כך אין ויכוח. מניעת אלימות פיזית אינה נחשבת כ"משפטיזציה" של המשפחה, אליבא דח"כ שלמה קרעי, אך מניעת אלימות כלכלית אינה לגיטימית.

אלימות היא אלימות ופנים רבות לה. אלימות כלכלית מסוכנת לא פחות מאלימות פיזית, בין היתר כי היא יוצרת תלות, הופכת את התא המשפחתי לבית כלא ומאפשרת התעללות ללא יכולת לברוח.

אריאל קלנר בכנס הליכוד בבת ים, 15 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
אין דרך ראויה להתייחס למשפט כמו "אולי היא הטילה עליו אימה כשקנתה בגדים ב-10 אלף שקל ורוששה אותו, והוא לא יכול ללכת למשחק כדורגל?" אריאל קלנר/ראובן קסטרו

אכן, גם גברים חווים התעללות כלכלית אך עדיין עיקר הקורבנות הן נשים. חלקן נשים עשירות על פי חוק, שמוחזקות כשבויות בתוך תא משפחתי בלי גישה למקורות ההון השייכים גם להן, בלי יכולות לקבל החלטות כלכליות, ותחת טרור כלכלי.

וטרור כמו טרור אין לו חוקים או כללי מוסר.אם אינה מסכימה לשכב איתו, יכול להיות שכרטיס האשראי שלה ייגזר ולא יהיה לה כסף לרכוש מזון, או שיום אחד היא תקבל הודעה מהבנק שאין לה יכולת לבצע פעולה כלשהי בחשבון המשותף וכל כרטיסי האשראי יבוטלו או שינתקו את החשמל בבית כי הוא החליט להעניש אותה. וכשהיא כל כך חלשה כלכלית הכי קל להפעיל עליה אלימות מילולית, לומר לה שהיא אפס ולא שווה כלום, או לאיים עליה שאם אין סקס הערב לא יהיה כרטיס אשראי, או סתם לתת לה סטירה כי דיברה לא יפה, והכל כשאין לה לאן לברוח או איך לממן הליך משפטי. כמה נוח.

אלו לא מקרים תאורטיים, אלא תיקים המגיעים מדי יום ביומו אל מפתנו של בית המשפט לענייני משפחה. וכשהצעת חוק עשויה להקנות לבית המשפט עוד כלים כדי להתמודד עם האלימות והטרור הכלכלי, וחברי כנסת מתנגדים לה ורוצים "לקבור אותה קבורת חמור" נראה כי מתישהו מישהו הוריד את השלטר וכיבה במדינה הזו את האור.

עו"ד רות דיין וולפנר היא מומחית לדיני משפחה, ירושה וצוואות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully