וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון כלכלי: האם החברות מרוויחות מהמרוץ למציאת פיתרון לקורונה?

25.10.2020 / 8:53

כשיצא לדרך המרוץ למציאת חיסון נגד קורונה, נראה היה שמי שתגיע ראשונה לקו הסיום תזכה בשלל - רכישת מניות מאסיבית של הציבור והעלאת שווי החברה. הקשיים, התקוות והעיכובים הפכו את ההימור למורכב ולמסוכן. האם זה כדאי? מדריך השקעות קצר לחברות המובילות

בווידאו: אובמה בעצרת של בייידן בפנסליבניה/צילום: רויטרס

מרץ, החודש בו התפרצה מגיפת הקורונה במלוא עוזה, היה גם יריית הפתיחה למציאת חיסון. למעלה מ-100 חברות החלו בתהליכים, ורבות דובר על הפרסטיז'ה שבניצחון במרוץ, בנוסף לתרומה הרפואית המובנת מאליה.

אלא שמעל הכול, האספקט הכספי משחק. מדובר בחברות שעל פי רוב שווי השוק שלהן מגיע לעשרות מיליארדי דולרים. כל הצעדים במציאת תרופה/חיסון, או לחילופין כישלון בתהליך, יכולים להיות הרי גורל עבור מחזיקי המניות.

בחרנו את חמש החברות המדוברות ביותר בהקשר הזה - ארבע חברות שמפתחות חיסונים ואחת שפיתחה תרופה - לסקירה קצרה יחד עם המלצות האנליסטים כפי שהתגבשו באתר הכלכלי Marketwatch. חשוב לציין, כמובן, כי בסקירה זו אין משום המלצה לרכישת המניות, שמתבצעת על דעתו של בעל ההון בלבד.

מטה חברת גיליאד בקליפורניה, ארצות הברית, 29 באפריל 2020. רויטרס
היחידה שמוצר שלה כבר אושר על ידי ה-FDA. איך זה עוזר לה כלכלית? גיליאד/רויטרס

אסטרהזניקה

החברה הבריטית-שבדית הצעירה יחסית היא התקווה הגדולה מכולן למציאת חיסון לקורונה. החיסון hAdOx1 נחשב למהיר ביותר וההערכות הראשוניות היו שיאושר עד סוף 2020, אבל כרגע ספק גדול אם זה יקרה. הניסוי סבל ממספר גליצ'ים, בהם שניים בתקופה האחרונה. תחילה היה זה דיווח ב-8 בספטמבר על החמרה במצבו של אחד הנסיינים, מה שגרם להפסקה עד שהתברר כי מדובר בדלקת בחוט השדרה, תופעת לוואי כללית למחלות נגיפיות, והניסוי המשיך. ב-15 באוקטובר מת נסיין בברזיל, הניסוי הופסק והמשיך לאחר שהתברר שהחיסון שהוחדר לגופו היה בכלל פלצבו. ביום שישי אישר גם ה-FDA להמשיך את הניסוי בארה"ב.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
  • בורסה: לונדון
  • שווי שוק: 135 מיליארד דולר.
  • סקירת המניה: ב-16 במרץ, אזור השפל של השווקים, צנחה אסטרהזניקה לערך של 6,221 נקודות, אבל בתחילת אפריל הודיעה כי תפתח מעבדה שתוכל לבצע 30 אלף בדיקות קורונה ביום והמשקיעים חזרו אליה. פריצת הדרך נרשמה ביולי, אז חברה ל-IQVIA האמריקנית על מנת להגביר את קצב הניסוי לחיסון והמניה כבר הגיעה ל-9,200 נקודות, אולם בתקופה האחרונה נרשמו בעיקר ירידות וכיום המניה עומדת על 7,943 נקודות.
  • המלצת Marketwatch: הרוב המכריע של האנליסטים ממליץ על קנייה.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מצביע בקלפי בספריה בווסט פאלם ביץ', פלורידה, 24 באוקטובר 2020. Tom Brenner, רויטרס
מציאת חיסון בהחלט יכלה לעזור לו לפני הבחירות. טראמפ/רויטרס, Tom Brenner

ג'ונסון אנד ג'ונסון

אין ממש צורך להציג את ענקית הפארמה הזאת, שפעילה מ-1886 ונאלצה לעצור בשבוע שעבר את שלב 3 בניסוי בנסיבות דומות לאלה של אסטרהזניקה, לאחר שאחד הנסיינים חלה. הניסוי צפוי להתחדש השבוע בהשתתפות 60 אלף נסיינים, רובם מפרו ומדרום אפריקה.

  • בורסה: ניו יורק
  • שווי שוק: 360 מיליארד דולר
  • סקירת המניה: בסך הכול, ג'ונסון אנד ג'ונסון נצמדה לנראטיב הכללי בבורסה - צניחה במרץ, התאוששות V מהירה ודשדוש סביב רמות המחירים שאליהם הגיעה בסוף אפריל. המניה עומדת על 145 נקודות, אחת יותר משהייתה לה ב-1 בינואר. נראה שהאפשרות לחיסון עתידי לא משפיעה על המשקיעים במקרה שלה.
  • המלצת Marketwatch: באופן כללי, יש עידוד לרכישת המניה, כש-10 אנליסטים ממליצים לרכוש ושישה ממליצים על החזק.
שלט רחוב של חברת "ג'ונסון אנד ג'ונסון" בארצות הברית. 13 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
סיפור הצלחה רב שנים. ג'ונסון אנד ג'ונסון/רויטרס, רויטרס

פייזר

כמו מתחרותיה, גם פייזר עובדת על חיסון שיהיה מוכן במהרה, והיתרון שלה טמון במהירות הייצור וההפצה. אם החיסון יהיה מוכן בחודשים הקרובים, ההערכה האופטימית היא שעד אמצע 2021 כל אמריקני יהיה מחוסן בפני הקורונה. נתח השוק הראשוני של פייזר יהיה עצום עם כניסת החיסון, כ-50 אחוז מהאוכלוסייה, אך צפוי להצטמצם ל-25 אחוז כשיצוצו חיסונים נוספים. כל זאת, כמובן, בהנחה שתהיה ראשונה או לכל הפחות שנייה באישורו.

  • בורסה: ניו יורק
  • שווי שוק: 210 מיליארד דולר
  • סקירת המניה: גם על פייזר עברה שנה לא פשוטה עם צניחה במרץ והתאוששות מהירה. ערך המניה עומד על 38 נקודות והאנליסטים נתנו לה מחיר יעד של 42. האם זה אומר שהם חושבים שפניה למעלה?
  • המלצת Marketwatch: התשובה לשאלה הקודמת היא "לא ממש". בניגוד ל-J&J, על פייזר ההמלצה הדומיננטית היא "החזק". יש כאלה שממליצים על קניה, אבל נראה שבאופן כללי המשקיעים לא מאמינים בחברה, שהזינוק המשמעותי האחרון שלה נרשם לאחר המצאת הויאגרה בשלהי שנות ה-90 ומאז מתקשה (מקווים שקלטתם את הפאנץ').
כדורי ויאגרה. ShutterStock
הפעם האחרונה שבה פייזר ביצעה זינוק ממשי: עם המצאת הוויאגרה/ShutterStock

מודרנה

התקווה הגדולה שלנו מגיעה דווקא מהחברה הצעירה ביותר (נוסדה ב-2010) עם שווי השוק הנמוך ביותר. ישראל רכשה ביוני את האפשרות להיות בין הראשונות שירכשו חיסונים ממודרנה, כך שאם החיסון יאושר, הוא יעשה את דרכו אלינו במהרה. החברה בוחנת כעת את החיסון על 30 אלף נסיינים ואנחנו ניאלץ להמתין ולראות האם שלב 3 יוכתר בהצלחה.

  • בורסה: נאסדק
  • שווי שוק: 28 מיליארד דולר
  • סקירת המניה: מאחר שהיא קטנה ואלמונית יחסית, בוודאי שפחות מוכרת מהאחיות הגדולות בתחום, וגם הייתה מהראשונות לצאת עם בשורת החיסון שבדרך, מודרנה פרצה יפה השנה וצלחה אפילו את משבר מרץ שגרם למתחרות לצנוח. את השנה היא החלה על 18 נקודות, הגיעה ל-95 נקודות ועומדת כיום על 70 נקודות. מי שהשכיל להשקיע בה בינואר כבר רכש אי אחד או שניים.
  • המלצת Marketwatch: כנראה שהחיסון של מודרנה ועתיד החברה מבטיחים במיוחד, כי הקונצנזוס לגבי המניה גבוה. 12 אנליסטים ממליצים על קנייה, 2 על החזק ואחד, שממש לא מאמין בחיסון, ממליץ למכור.
מתנדב בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה מקבל זריקה של החיסון עם תחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי הקליני. AP
התקווה שלנו. ניסוי של מודרנה/AP

גיליאד

בניגוד לארבע החברות שהוזכרו למעלה, גיליאד לא עבדה על חיסון אלא על תרופה - רמדסיביר, שהפכה לראשונה שאושרה על ידי ה-FDA נגד קורונה. מעט לאחר שהנשיא דונלד טראמפ טופל בתרופה, חוקרים הוציאו חוות דעת לפיה רמדסיביר אינה בעלת השפעה גדולה מדי על החולים הקשים. היא בעיקר מקצרת את משך ההחלמה ואם היא ניתנת בזמן, אולי אף מונעת את התפתחותה ואת האשפוז הכרוך בה. 2 מיליון מנות יחולקו בזמן הקרוב בארה"ב, ואם התרופה אכן תראה תוצאות - ייתכן שהשמיים הם הגבול.

  • בורסה: נאסדק
  • שווי שוק: 75 מיליארד דולר
  • סקירת המניה: זו הייתה שנה של עליות וירידות לגיליאד, ובאופן מפתיע המטוטלת נטתה לצד של הירידות. החברה סבלה מתנודתיות לכל אורך התקופה, ולאחר שעברה מספר פעמים את 80 הנקודות, צנחה חזרה וכעת עומדת על 60.8 נקודות, נמוך בכ-8 אחוזים מערכה בתחילת השנה, עוד לפני שהחל סיפור הקורונה.
  • המלצת Marketwatch: מחיר נמוך למניה יכול להיות הזדמנות בהרבה מקרים, אבל גיליאד סובלת מחוסר אמון בולט גם בקרב המומחים - 15 אנליסטים ממליצים על "החזק" ו-11 על קנייה. נכון לעכשיו, המניה ממשיכה לדשדש גם בתחזיות.
  • עוד באותו נושא:
  • חיסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully