וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וכמובן, שוב שכחתם את עובדי הקבלן

מיה יניב

25.10.2020 / 14:33

המצב הכלכלי של כולם נפגע, אבל בעוד עובדים "רגילים" מקבלים זכויות, עובדי הקבלן שוב נשכחים. זה הזמן לשלב כוחות ולשתף פעולה, על מנת לא להרחיב את הפערים

בווידאו: מורים ועובדי קבלן של "תכנית קרב" יצאו להפגין, 13 ביולי 2020/-

בשבוע שעבר פורסם כי בחודשים הקרובים תחל תכנית סיוע לעצמאים שתכלול תוספת מקדמות וסיוע נוסף לעצמאים ולעסקים. ליבי עם בעלי העסקים הקטנים, המפוטרים והיוצאים לחל"ת ועם כל נפגעי המגיפה הכלכלית. בעוד שנושא שלצערי הרב נדחק מסדר היום הציבורי, הוא תנאיהם של עובדי הקבלן.

גם בימים כתיקונם, ללא מגיפה עולמית, עובדי הקבלן אינם זכאים לתנאים סוציאליים בסיסים ושגרתם היא שגרה שאינה מתקבלת על הדעת. בימים טרופים אלו, בימים בהם המצב הכלכלי של כל כך הרבה אזרחים נפגע, קל לשכוח מכך שהמשבר הכלכלי יפגע על אחת כמה וכמה בעובדים החלשים, שגם בימים שאינם ימי קורונה, המציאות שלהם קשה מנשוא ומצוקתם נדחקת הצידה. נתונים שפורסמו על ידי הביטוח הלאומי בסגר הראשון מציגים פגיעה עמוקה בשכבות החלשות. ניכר כי שיעור התעסוקה של מקבלי השכר הנמוך צנח באחוז הגבוה ביותר, מעל לפי שנים משל מקבלי השכר הגבוה.

אל נא ניתן לסגר השני ולמשבר הצפוי להרחיב את העוני ואת אי-השוויון. יש לדאוג שאף עובד לא יישכח וכך נבטיח את עתידה הכלכלי והחברתי של המדינה שלנו, וישנן דרכים מצוינות לעשות זאת. אני יזמתי לאחרונה פרויקט שמטרתו לקדם את עובדי הניקיון של קבוצת סלקום: "מכוונים גבוה" הוא קורס הכשרה לעובדי הניקיון של החברה , קבוצת עובדים יקרה ואהובה שקלטתי לפני כשנתיים להעסקה ישירה, שיעברו קורס כישורי מחשב בסיסי, פרי פיתוח פנימי שלנו שנבנה והותאם במיוחד עבורם, במימון מלא ועל חשבון שעות העבודה מה שיקנה להם מיומנויות קריטיות שכיום אין להם. התכנית תעזור להם לרכוש כישורים ויכולות לעולם החדש ולהתפתחות מקצועית ואישית כאחד. כולי תקווה כי דווקא מתוך המשבר, בימים בהם העולם משתנה ללא היכר, נראה פרויקטים כאלו בעוד מקומות עבודה, זרעים שנשקה היום, ובעתיד הקרוב יחלו לצמוח ולפרוח.

מיה יניב. גלב סמירנוף,
מיה יניב/גלב סמירנוף

הרעיון העומד מאחורי שינוי מעמדם של עובדי הקבלן הוא רחב ביותר , מעבר לעזרה ולסיוע שאנו מעניקים לאותם אנשים, יש כאן גם מסר חשוב לעובדים ולכלל החברה. אני רוצה שהילדים שלי ושל כולנו, יגדלו בסביבה שדואגת ומגנה גם על החלשים שבחברה, ועל ערכים חינוכיים ואנושיים שלימים יתרמו בוודאות גם לכלכלה. אני מאמינה גדולה של התפיסה לפיה כאשר העובד מרגיש שהוא חלק מהחברה, הוא יגיע להישגים ולתוצאות עסקיות טובות בהרבה יותר. כוועד עובדים, הובלנו דווקא בימי המשבר, גם את קליטתם של 130 טכנאים שהועסקו כעובדי קבלן כעובדי החברה.

ישנה תחושה כזו , כי בימים קשים כל אחד דואג לעצמו ועיוור לסביבתו, אך אני מאמינה כי הציבור הישראלי הוא איננו כזה. וכי דווקא בזמנים קשים נראה יותר התגייסות לטובת החלשים בחברה וכי עדין מרבית הציבור יעיד כי יש למגר את תופעת עובדי הקבלן, שזכויותיהם הבסיסיות לא נשמרות והעסקתם היא בת חלוף. עדין, בישראל, בשנת 2020, יש עובדים שעונים להגדרה עובדי קבלן. זה בלבד מעיד על כך שיש לנו בעיה קשה.

כבר מובן לכל כי אנחנו עומדים בפני משבר כלכלי נרחב, וכי השפעות הקורונה על הכלכלה והחברה רחוקות מלהסתיים. עוני מחפיר לא יהיה עוד בעיה פרטנית של אותם העובדים אלא של כולנו כחברה. על החברות הגדולות ועל הממשלה להסתכל אל הטווח הרחוק גם בימים בהם אפילו השבוע הקרוב נראה מעורפל ולא צפוי. זו העת להפגין עוצמה ואחריות שלא תתבטא רק בדוחות הכספיים.

משבר הקורונה פוגע בכולנו, בכל אחד באופן אחר, בהתאם למעמדו, לגילו, למצבו הכלכלי, אבל הוא פוגע ביתר שאת באוכלוסיות ספציפיות וחלשות. עובדים שלא שפר עליהם גורלם, גם בימים שאינם ימי משבר, חווים בימים אלו משבר כפול ומכופל. שוב, מורגשים הפערים בין החזקים לחלשים בחברה. עכשיו, זהו זמן החברות הגדולות לנצל אתן כוחן היחסי בתקופה זו ולפעול ביצירתיות ובחשיבה מחוץ לקופסא למציאת פתרונות, תוך שיתוף פעולה.

מיה יניב היא יו"ר ועד עובדי סלקום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully