וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריחוק החברתי לא מיגר את ההטרדות המיניות. הוא העביר אותן לרשת

עו"ד הילה אראל-שמש

26.10.2020 / 10:02

העבודה מרחוק הייתה, לכאורה, אמורה למגר את תופעת ההטרדות המיניות, אבל שיחות הווידאו ואפילו הוראות ממוסדות של ארגונים הוכיחו שתמיד "יש לה מקום", גם ובעיקר במרחב הווירטואלי

הטרדה מינית במקום העבודה. ShutterStock
גם בהיעדר מגע פיזי עדיין מועברות תחושות בעייתיות במרחב הווירטואלי/ShutterStock

לכאורה, היינו מצפים שעם הריחוק החברתי שגזרה עלינו המגיפה תתאדה תופעת ההטרדות המיניות או לפחות שלא נשמע עליהן בזמן הקרוב. בכל זאת, יש דילול במצבת עובדים, חלקם פוטרו, חלקם בחל"ת, חלקם נשלחו לעבוד מהבית, ובכלל, מי רוצה להתקרב למישהו היום כשיש פנדמיה בחוץ? מה קשור עכשיו הטרדה מינית?

אז זהו, שהטרדה מינית מאז ומעולם לא חייבה רק מגע. החוק למניעת הטרדה מינית מונה שורה של התנהגויות שייחשבו הטרדה מינית, כמעט כולן לא מחייבות מגע ויכולות להתקיים לחלוטין גם במרחב הווירטואלי. בין היתר סחיטה באיומים, מעשה מגונה שכולל מגע עצמי, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניותו של אדם, התייחסות מבזה או משפילה ביחס למינו או למיניותו של אדם ופרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם. כל אלה אינם מחייבים מגע ולכן, יכולים להתקיים - ואכן מתקיימים(!) - גם במרחבים הווירטואליים.

והנה זה מתחיל - פרסומים שונים ומגוונים מהתקופה האחרונה, מהארץ ומחו"ל, מלמדים אותנו על תחילתה של תרבות הטרדות מיניות וסקסיזם במרחבי האון ליין. ביולי האחרון פורסם מחקר שנערך על ידי Slater and Gordon , חברת עו"ד המתמחה בדיני עבודה בבריטניה, לפיו דרשו מנהלים בחברה מעובדות שנשלחו לעבוד מהבית להתלבש בצורה יותר סקסית ומפתה, להתאפר ולעצב מחדש את השיער לפני פגישת זום כדי למשוך לקוחות חדשים (מישהו אמר "אמירה/התייחסות מבזה או משפילה"?).

ג'פרי טובין. Creative Commons
גם אם מדובר ב"תקלה", זו עדיין הטרדה. ג'פרי טובין/Creative Commons

בחודש שעבר פורסם שסטודנט מהאוניברסיטה הפתוחה, טען כי הוטרד מינית על ידי המרצה שלו במהלך שיעורים שנערכו בזום כאשר לדבריו לקח המרצה את כיסאו לאחור, שלף את איבר מינו באופן שנראה בבירור במצלמה ו"התחיל לשפשף" (מישהו אמר "מעשה מגונה"?). פרסום נוסף הגיע מתיכון כצנלסון בכפר סבא שם, במהלך שיעור און ליין, שותפה על המסך (בshare screen-) תמונה פורנוגרפית של איבר מין גברי לעיניהם הנדהמות של התלמידים. לפי הפרסום עדיין לא נמצא האשם.

פרסום מביך במיוחד מהימים האחרונים הוא המקרה של ג'פרי טובין, פרשן לענייני משפט ברשת CNN וכתב ב"ניו יורקר", שעינג את עצמו לעיני המצלמה מול הקולגות שלו במהלך הפסקה שנערכה בין ישיבות זום. גם אם פה לא מדובר במקרה קלאסי של הטרדה מכוונת (הרוב המוחלט מאמין לכך שזו "תאונה"), עדיין - יש טעם לפגם בהתנהלות הזאת של טובין וגם בפולקלור שיצא בעקבותיה.

הדוגמאות לעיל הן קצה הקרחון לאפשרויות הרבות והאינסופיות שמאפשר המרחב הווירטואלי ואיתן הסכנות. הטרדות מיניות אם כן לא חלפו, הן פשוט תפסו מקום אחר, צורה אחרת, ומאחר שכך, הרי שהחובה למניעת הטרדה מינית לא פסה, להפך. היא חלה ביתר שאת. בכדי למנוע את התופעה חייבים מעסיקים בימים אלה להקפיד על יישום החוק למניעת הטרדה מינית, לקיים הסברות המותאמות לעידן האון ליין, לוודא הסברות מותאמות וליווי לאחראית בחברה למניעת הטרדות מיניות, לספק סביבת עבודה בטוחה ומוגנת לעובדות ולעובדים ביחס למרחב הווירטואלי, ובכלל זאת באשר לכל הכלים לעבודה מרחוק.

הכותבת היא עו"ד בעלת משרד עורכי דין, מומחית בדיני עבודה ומרצה בנושא הטרדות מיניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully