וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בינה מלאכותית: התרופה היחידה למשבר הכלכלה והבריאות

מיכאל אטיאס

27.10.2020 / 0:42

הנזק במערכת הבריאות ובכלכלת ישראל מתקרב למצב בלתי הפיך. הטמעת בינה מלאכותית בהליכי קבלת ההחלטות במערכת הבריאות תייצר השפעה מיידית וארוכת טווח שתמנע את קריסתה

בווידאו: נתניהו אומר בפתח ישיבת הממשלה כי לא יהיו שיקולים פוליטיים ביציאה מהסגר/צילום: לע"מ

הקורונה פגעה אנושות בכלכלת ישראל. האמצעים הנוקשים שחברות וממשלות נאלצו לנקוט הביאו להתרסקות של ענפים שלמים כגון ענף המסעדנות שהתרסק, ענף האירועים שהצטמק וענף התיירות שנעלם כלא היה. אילו היו ברשותנו האמצעים להתמודד טוב יותר עם מגיפות לא מוכרות, ניתן היה להימנע משימוש בכלים הרסניים יותר. באופן מסורתי, קבלת ההחלטות במערכת הבריאות התבססה על מחקר מעמיק, ארוך ויסודי של נתונים - ממנו הוסקו מסקנות ודרכי פעולה. התקופה האחרונה הוכיחה שהמערכת נדרשת לקבל החלטות הרות גורל באופן מהיר ויעיל, על בסיס מידע רפואי דליל ואף ממקורות מידע לא רשמיים. החלטות אלו טומנות בחובן נגזרות כלכליות נרחבות על כולנו, שכמותן לא ידעה מדינת ישראל מזה שנים. המערכת נדרשת בדחיפות לחשב מסלול מחדש, טרם יהיה הנזק בלתי הפיך עבור משפחות רבות. הטמעת בינה מלאכותית בהליכי קבלת ההחלטות במערכת הבריאות תייצר השפעה מיידית וארוכת טווח שתמנע את קריסתה. היא איננה בגדר מותרות, אלא בגדר הכרח.

נוסעים עם מסיכות מתקהלים בצפיפות בתחנת הרכבת התחתית סרדיקה בסופיה, בירת בולגריה. ShutterStock
לא שמת מסכה? המצלמה תאתר אותך, וזה רק פיתרון אחד של בינה מלאכותית/ShutterStock

לקשיים אלה מענה טכנולוגי כבר שנים. בינה מלאכותית הינה טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת מיצוי תובנות מהמידע הרב הנמצא ברשותנו. כלים של בינה מלאכותית מאפשרים למחשב ללמוד מדוגמאות בדומה למוח האדם. ככל שכמות הדוגמאות והמגוון שלהם רחב יותר, כך איכות הלמידה והמסקנות המתקבלות יהיה איכותי יותר. המערכת לומדת לזהות מאפיינים ייחודיים בפיסות המידע השונות, לייצר הקשרים מורכבים ולהסיק מסקנות איכותיות, באופן שמתעלה על כל גורם אנושי.

בחורף 2020, החלו להצטבר דיווחים על דלקת ריאות מסתורית שנפוצה בסין. ככזאת, גופי הבריאות ברחבי העולם שמו דגש על איתור מוקדם של חולים עם קליניקה של דלקת ריאות - חום, שיעול וקוצר נשימה- מתוך מטרה לבודדם מהאוכלוסייה ולמנוע את הפצת המחלה. רק כעבור 3 חודשים, עם הצטברות דיווחים אנקדוטליים ממקומות רבים ברחבי העולם, הובן כי מחלת הקוביד אשר לא הייתה מוכרת לאנושות, מסתמנת בסימפטומים נוספים, למשל - אובדן חוש ריח, שלשולים ופריחות. נותר רק לתהות, אילו היינו יודעים כיצד מתנהגת המחלה כבר בשבועות הראשונים להתמודדות איתה ומצליחים לאתר את האנשים החולים בה בשלביה הראשונים, האם הווירוס היה מתפשט במהירות רבה כל כך ופוגע בעולם באופן כה דרמטי? כבר היום בינה מלאכותית מסייעת לנו לשפר את חווית הצפייה שלנו בנטפליקס ובהשלמת טקסט אוטומטי בג'ימייל. מדוע שהיא לא תסייע לנו למנוע סגר על האוכלוסייה?

ניצול המידע המצוי ברשתות החברתיות, אמצעי התקשורת ומערכת הבריאות יכול לספק תובנות עמוקות. כך, ניתן לזהות באופן מדויק יותר חולים פוטנציאליים, לבודדם, ולצמצם את שרשראות ההדבקה. לדוגמא, ניתן להצליב מקורות מידע אלו לחיזוי מוקדי התפרצות של המחלה. חיזוי מרכזים אלו יכול למקד את הקשב הרפואי הניתן לאזור, להעלות את כמות הבדיקות, ולהוביל לצמצום התפשטות המחלה. באמצעות ניתוח מעמיק ניתן אף לאתר גורמי הפצה ראשיים, לסייע בבידודם, ולשטח את העקומה.

עיבוד תמונה על ידי שימוש ב-AI יכול לשפר את יכולת האכיפה על עטיית מסכות. באמצעות שימוש במצלמות הנמצאות במרחבים ציבוריים, ניתן לזהות ואף להתריע כנגד אזרחים שאינם סרים למרות החוק. שימוש בכלים אלו יגדיל את יכולת הכיסוי המרחבי של מערכת אכיפת החוק, תוך שמירה על בריאות השוטרים. שיפור אכיפת עטיית המסכות יכולה אף היא לסייע בהפחתת הפצת המחלה ובהמשך הפגיעה הכלכלית האנושה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
seperator

תקופת הקורונה התאפיינה בירידה משמעותית בביקוש לטיפולים רפואיים. לא כי אנשים הבריאו באורח פלאי, אלא מפני חשש המטופלים מפנייה למרכזים רפואיים. במקביל, קטן כושר המענה של המערכת עקב הפניית משאבים רפואיים לקו חזית הקורונה, וכניסת צוותים לבידוד עקב חשיפה או הדבקות. יום יבוא, וכולנו תקווה שלא רחוק הוא היום, בו תחזור המערכת לשגרה. וכשיבוא היום, המערכת תידרש להתמודד עם עומסים גדולים של דרישות לטיפולים ופרוצדורות.

כיצד מערכת הבריאות יכולה להיערך למתן שירות רפואי הולם לכלל המטופלים?

בית חולים הוא מפעל יצרני לכל דבר ועניין. הוא מכיל משאבים המאפשרים לו כושר אספקה מוגדר. מפני שלא ניתן להקים בן לילה בתי חולים ולהכשיר כמויות נרחבות של צוותים רפואיים, המערכת צריכה למקסם את השימוש במשאבים הקיימים לרשותה, בדומה לכל מפעל יצרני. הדבר נכון לימים כתיקונם, ונכון שבעתיים בתקופת הקורונה. ניתן לרתום את הבינה המלאכותית לשיבוץ כלל משאבי המערכת בצורה אופטימלית, כך שניתן יהיה לטפל במספר רב יותר של מטופלים בחלון זמן נתון, תוך שמירה על הצוותים הרפואיים. אל תאמרו יום יבוא, הביאו את היום.

לסיכום, התקופה ההיסטורית בה אנו חיים, מחייבת אותנו לרתום את כל הכלים העומדים לרשותנו כדי לשפר את מצבינו ולמנוע פגיעה נוספת בכלכלתנו. מיצוי מידע לטובת שיפור איכות חיינו מתרחש בכל יום ויום. הרחבתו לתחומים מסורתיים שטרם זכו ליתרונותיו, ובכללם מערכת הבריאות, הוא עניין של זמן. כל מי שהוא חלק ממערכת הבריאות במדינת ישראל מוכרח להתאים את עצמו למציאות החדשה ולרתום לרשותו את הכלים המתקדמים ביותר שניתן למצוא. המציאות החדשה הציפה את החולשות של הכלים הישנים והוכיחה שעלינו להרחיב את ארסנל הכלים העומד לרשותנו בכדי שנוכל להתמודד עם בעיות העולם החדש. על אחת כמה וכמה, כשמדובר בעניין שמשפיע בצורה כה דרמטית על בריאותם ופרנסתם של משפחות כה רבות. הבינה המלאכותית כאן כדי לסייע לנו להתמודד בצורה מיטבית עם האתגרים השונים. ובניגוד לקורונה, היא כאן כדי להישאר.

הכותב הוא מנהל מחלקת חדשנות AI בחברת Razor Labs.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully