וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרע במשבר: צניחה של 50% בהשקעות בסטארטאפים בראשית דרכם

27.10.2020 / 0:25

מגפת הקורונה מקצרת תהליכים עבור עסקאות, אבל התמונה הוורודה מסתירה ירידה דרמטית בהשקעות מסוג SEED. האם דווקא הממשלה תציל את המצב?

בווידאו: רה"מ קורא לראשי הציבור לקיים את הכללים/צילום: לע"מ

מגפת הקורונה פגעה בענפים רבים במשק, אך מסתבר שהיא דווקא משמשת מאיץ לפיתוח העסקי ולמעשה מקצרת את התהליכים עבור עסקאות. כך הצליחו לגייס בחודשים ינואר-ספטמבר 2020 סטארטאפים סכום שיא של 7.5 מיליארד שקל ל-438 חברות שונות. אלא שהתמונה הוורודה מסתירה משבר גדול: ירידה דרמטית בהשקעות מסוג SEED - השקעות בחברות בשלב שבו רמת הסיכון גבוהה מאוד, עד כדי כך שחלק מהחברות לא ישרדו. השקעות מסוכנות, אך חשובות מאוד והן שמייחדות את תעשיית ההייטק הישראלית.

אורי חושן. יובל לוי,
האקו סיסטם של החדשנות עלול ליפול. אורי חושן/יובל לוי

אורי חושן, מנכ"ל החממה הטכנולוגית VLX: "הטכנולוגיה הישראלית בהייטק ובביומד מאופיינת ברוח יזמות ויצירתיות שכוללת נטילת סיכונים, במיוחד בהשקעות בשלב ה-SEED. חברות קטנות, הנמצאות בראשית דרכן זקוקות להון כמו אוויר לנשימה וללא התגייסות של קרנות הון סיכון, אנג'לים או חממות, הרעיונות המבריקים יישארו במגרה. המשמעות היא שתרופות, פתרונות רפואיים, מוצרי היי-טק או שירותים שיכולים היו לעזור לאנושות כולה לא יגיעו לבשלות. מעבר לכך, ללא תשתית יציבה של מיזמים חדשים פורצי דרך, יפגע כל האקו-סיסטם של החדשנות בארץ, וזו תהיה מכה לכלכלה ולטכנולוגיה הישראלית".

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 נרשמו פחות גיוסים לחברות בשלב ה-SEED ובסכומים נמוכים יותר: 147 השקעות של 62 משקיעים בחודשים ינואר-ספטמבר 2020 לעומת 290 השקעות של 195 משקיעים בשנת 2019 כולה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אודי שני עם ארז עזרא. שרון פאיס,
ההשקעות הללו הן הבסיס של ההייטק הישראלי. שני ועזרא/שרון פאיס

אודי שני וארז עזרא, שותפים מנהלים בקרן ה-VC קליר פיוצ'ר: "את הקושי של ההשקעות בחברות בשלב ה-SEED אנחנו נראה בעתיד וחבל למרות שאצלנו רוב החברות הצליחו לגייס במהלך השנה. השקעות SEED הן הבסיס של ההייטק הישראלי, הזרעים של השדה המפואר הזה שכולנו גאים בו. הסקטור הפרטי "הוריד הילוך" בהשקעות SEED בהייטק בשנת 2020 בעקבות משבר הקורונה ולכן על המדינה להפעיל שורה של הטבות בכדי לסייע לסטארטאפים בשלבי ההקמה, להסיר חסמים בירוקרטים ולהקל בקריטריונים הנדרשים לקבלת הטבות".

תוכניות המשלה לעידוד השקעות לא חלחלו עמוק באדמה לשלב הזרע ולכן יש משבר. מדובר בחברות שאין להן מכירות ואפילו אין לא אבטיפוס של המוצר או שירות. מצד אחד הגיוסים והאקזיטים המשיכו בכל הכוח עד כה בשנת 2020 למרות משבר הקורונה, אך מצד שני שלב ה-SEED נפגע קשה מאוד וללא התערבות של הממשלה בסקטור הפרטי - תהיה פגיעה קשה בטכנולוגיה הישראלית.

שי פוליקר. אופיר גפקוביץ,
שילוב בין החלטה אסטרטגית של המדינה לחוזקו של מודל החממות. פוליקר/אופיר גפקוביץ

שי פוליקר מנכ"ל חממת המכשור הרפואי מדקס: "דווקא בעת הזאת שבה משקיעים לוקחים צעד אחורה וחוששים יותר ליטול סיכונים גוברת חשיבותן של חממות רשות החדשנות הפועלות לקידום חדשנות טכנולוגית כמנוף לצמיחה כלכלית של המדינה והוכיחו חסינות למשבר הקורונה כפי שהוכיחו במשברים קודמים. זהו שילוב בין ההחלטה האסטרטגית של המדינה להכיר בחשיבות שבהשקעות בשלב ה-SEED בחברות סטארטאפים לבין חוזקו של מודל החממות".

  • עוד באותו נושא:
  • סטארטאפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully