וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: מגיעים לנקודת השיא

כריסטיאן נולטינג

26.10.2020 / 16:45

בעוד ארה"ב מתכוננת לחילופי שלטון, חדשות רעות בגזרת הקורונה מגיעות מכיוונה ומכיוון אירופה. בעוד הצפי בבנק המרכזי הוא שלא יהיה שינוי בריבית, מחכים למוצא פיה של הנשיאה

בווידאו: העימות השני בין טראמפ לביידן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

השבוע צפוי להיפתח עם חדשות רעות נוספות בגזרת הקורונה באירופה וארצות הברית. תשומת הלב באירופה וחלקים נוספים בעולם תוסט לקצב ההתאוששות הכלכלית, לאור העובדה כי סגרים כלליים הם אפשרות מוחשית שוב. למרות הקורונה, האירוע המרכזי בשבוע הקרוב הוא הבחירות בארצות הברית ומה יש לכל אחד מהמועמדים לומר לפני הבחירות ב-3 בנובמבר. בינתיים, ברקע ההחלטה על תוכנית תמריצים קרובה, אך הצפי הוא כי לא תתקבל החלטה לפני הבחירות. הבוקר התפרסם מדד IFO בגרמניה ובהמשך השבוע נתוני תמ"ג עבור ארצות הברית, גרמניה וגוש היורו. בנוסף צפויות החלטות של בנקים מרכזיים כאשר הבנק המרכזי האירופי נפגש ביום חמישי והצפי הוא כי לא יהיה שינוי בריבית והדגש יהיה על השפה והתחזית הכלכלית שבה תנקוט נשיאת הבנק כריסטין לגארד שעשויה לרמוז על הצעדים העתידיים של הבנק.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: גרמניה- מדד IFO לחודש אוקטובר. ארצות הברית - מכירות בתים חדשים לחודש ספטמבר, ביטחון צרכנים חודש אוקטובר.
  • שלישי: ארצות הברית - הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש ספטמבר, מדד ביטחון צרכנים לחודש אוקטובר.
  • רביעי: קנדה - החלטת ריבית הבנק המרכזי הקנדי. ארצות הברית - מאזן הסחר לחודש ספטמבר.
  • חמישי: ארצות הברית - נתוני תמ"ג לרבעון 3, תביעות אבטלה שבועיות. גרמניה - מדד מחירים לצרכן חודש אוקטובר, נתוני תעסוקה. גוש היורו - החלטת ריבית הבנק המרכזי האירופי, ביטחון צרכנים לחודש אוקטובר. יפן - החלטת ריבית הבנק המרכזי היפני.
  • שישי: גרמניה - נתוני תמ"ג לרבעון 3, מכירות קמעונאיות לחודש ספטמבר. גוש היורו - מדד מחירים לצרכן חודש ספטמבר, נתוני תמ"ג לרבעון 3, נתוני תעסוקה לחודש ספטמבר.
6.	כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומי, בפסגת מדינות ה-G7 בסיציליה, איטליה,  27 במאי 2017. רויטרס
מחכים למוצא פיה. לגארד/רויטרס

ארצות הברית: הסקרים עם רוח גבית לביידן

פחות מ-10 ימים נותרו עד לבחירות בארצות הברית. בעימות האחרון שהתרחש ביום חמישי האחרון שני המועמדים ביידן וטראמפ היו מתונים יותר בהופעתם. טראמפ תקף את ביידן על העובדה שהוא מתכוון להחליף דלקים מזהמים עם אנרגיה מתחדשת, ומנגד ביידן תקף את טראמפ על הדרך שבה נקט כלפי מגפת הקורונה. הסקרים עדיין מנבאים ניצחון ברור ומשכנע לביידן. אנו לא חושבים שהעימות האחרון שינה הרבה את מצב ההתמודדות מכיוון ואחוז גבוה מהמצביעים מרגיש שייכות עבור אחת משתי המפלגות.

שורה תחתונה: הסקרים אמורים להוות אינדיקטור חשוב לניבוי תוצאות הבחירות, אך מכאן ועד ודאות הדרך רחוקה.

גרמניה: התמ"ג בתור אינדיקציה

ביום שישי נקבל את נתון התמ"ג לרבעון ה-3 יחד עם מכירות קמעונאיות לחודש ספטמבר. כלכלת גרמניה התכווצה ב-9.7 אחוז ברבעון ה-2. התמ"ג צפוי לצמוח ברבעון ה-3 ב-8.2 אחוז. נכון לרגע זה באזורים מסוימים בגרמניה מסעדות וברים סגורים בעקבות הקורונה ואנשים נאלצים להסתגר בבתיהם. הוצאות הצרכנים מהווים 55 אחוז מן התמ"ג הגרמני והצמיחה בעתיד תושפע ממשך הזמן של הסגרים ומכמות העובדים שיאבדו את עבודותיהם.

שורה תחתונה: הגל הנוכחי של משבר הקורונה עשוי להאט את ההתאוששות הכלכלית מן המשבר.

גרמניה: מדד IFO לביטחון הצרכנים

נתון IFO שפורסם הבוקר (הערת עורך - הטור פורסם לפני הדוח ולפיכך העדכונים נעשו מאוחר יותר) בגרמניה עשוי לתת את הטון ולהכתיב את סנטימינט המשקיעים להמשך השבוע. בחודש שעבר המדד עמד רשם עלייה של 0.9 נקודות ועלה לרמה של 93.4 נקודות, הגבוהה ביותר מאז חודש פברואר, אך מעט נמוך מתחזיות האנליסטים לפי בלומברג. הנתון הבוקר עמד על 92.7, נמוך מהתחזית ל-93.0, סימן רע לבאות. בחודש הקודם לפי הסקר נרשמה אופטימיות בקרב החברות הגרמניות שסיוע ממשלתי וסירוב לחזור לסגרים נרחבים יחלצו את הכלכלה הגרמנית ממשבר הקורונה. בהתבסס על ציפיות אלה, הם חזו כי בחודשים הבאים מצבם ימשיך להתאושש על אף עלייה בנתוני ההדבקה בנגיף הקורונה. הסקר נחשב למקיף ביותר, סוקר 7,000 חברות גרמניות ומנסה לחזות קדימה את ציפיותיהם 6 חודשים קדימה בהתבסס על מצבם כיום.

תושבי ברלין עם מסיכות בתחנת הרכבת המרכזית, גרמניה, 16 אוקטובר 2020. רויטרס
אין מקום לאופטימיות. ברלין השבוע/רויטרס

הבנק המרכזי האירופי: הצהרה פוליטית נוספת של הנשיאה לגארד

מפגש הבנק המרכזי האירופי לא צפוי להביא שינוי בגובה הריבית בגוש היורו. עד עכשיו הבנק התנגד להורדה נוספת עמוק יותר מעבר לקו האפס. לגארד ציינה בנאומים קודמים כי הבנק שוקל מדיניות אחרת אפקטיבית יותר מאשר הורדת ריבית נוספת. הבנק דוגל בשיטה של קבלת החלטה ממפגש למפגש האם נחוצה מדיניות מוניטרית מרחיבה יותר על מנת לתמוך בהתאוששות הכלכלה שנפגעה מן משבר הקורונה. במהלך ריאיון בשבוע שעבר לגארד שחררה הצהרה פוליטית נוספת כאשר היא רוצה כי ראשי המדינות ישקלו להפוך את הכלי של חוב מגובה גוש היורו כלי עתידי לגיטימי לטיפול במשברים נוספים. היא דחפה את מנהיגי גוש היורו לאשר את תוכנית התמריצים האירופאית על מנת שהכספים יוכלו להיות מוזרמים כבר בתחילת 2021.

שורה תחתונה: שינויים מוניטריים לא צפויים להתרחש בפגישה הקרובה של הבנק המרכזי אך נגידת הבנק לגארד צפויה להדגיש את העובדה כי נדרשת תמיכה פיסקלית נוספת ואישור של תוכנית התמריצים האירופאית.

דוחות הרבעון ה-3 לא צפויים לשחק כינור ראשון

עונת הדוחות לרבעון ה-3 כבר בעיצומה, כאשר 136 חברות במדד ה-S&P 500 פרסמו דוחות ו-130 דוחות פורסמו במדד STOXX 600. בסך הכול הדוחות לרבעון ה-3 יוצאים טוב יותר מתחזיות האנליסטים, על אף העובדה שתחזיות אלה הועלו בצורה מתמדת מאז חודש יולי האחרון. 85% מהחברות במדד S&P 500 שפרסמו עד כה את תוצאותיהם היכו את תחזיות האנליסטים הרבה מעל הממוצע ב-5 השנים האחרונות שעומד על 73% . באופן דומה, שיעור החברות שהיכו את התחזיות במדד STOXX 600 עומד על 65%. יחד עם זאת התחזיות עדיין מצביעות על ירידה של 16.5% ברווחי החברות במדד ה-S&P 500 לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ועל ירידה של 34.8% ברווחי החברות במדד STOXX 600 לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הסקטורים שקשורים למחזוריות הכלכלה צפויים להציג ירידה בשיעור דו ספרתי ברווחיות החברות.

שורה תחתונה: הבמה מוכנה לעונת דוחות גדולה משני צידי האוקיינוס האטלנטי כאשר הנתונים הכלכליים שפורסמו בתקופה זו היו מעל לצפי האנליסטים. יחד עם זאת סנטימנט המשקיעים צפוי להיות מושפע יותר מאירועים פוליטיים, סיוע פיסקלי נוסף והמומנטום בהתפשטות נגיף הקורונה מאשר דוחות החברות.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי במחלקת ניהול עושר בדויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully