וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניתן להעריך שהעצבנות בשווקים עוד תגדל"

29.10.2020 / 8:46

הירידות החדות, הקשר בין וול סטריט לאחד העם והשפעת הכלכלה על הבחירות ולהפך. מירי סגל, הבעלים של חברת MS-IR בניו יורק, עוקבת בעניין אחרי ההתפתחויות. ערב הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה היא מעריכה: "הציפיות גבוהות מאוד. נראה שנמשיך לראות מימושים"

בווידאו: שבוע לבחירות טראמפ בעצרת בחירות בנברסקה/צילום: רויטרס

"ההבדל בין וול סטריט למיין סטריט מעולם לא היה משמעותי כל כך. בגלל הריביות הנמוכות, לא זאת בלבד שמתקיימות הנפקת ראשוניות כמו ההנפקה של חברת התוכנה הישראלית ג'יי פרוג, שגייסה למעלה מחצי מיליארד דולר, אלא ניתן גם לראות חברות המגייסות אג"ח להמרה בריבית אפסית. רק בשבוע שעבר גייסה חברת הטכנולוגיה הדואלית נובה מכשירי מדידה הנסחרת בתל אביב 35 ובנאסדק סכום של 175 מיליון דולר בריבית 0. אפילו בשבוע האחרון, בו בלטה העצבנות בשווקים בגלל העלייה במספר החולים בארה"ב ובאירופה, העיכוב באישור הזרמת חבילת התמריצים הנוספת בבית הנבחרים והבחירות המתקרבות, אמנם הייתה תנודתיות, אבל עדיין 21 חברות ביצעו הנפקה ראשונית לציבור רק בשבוע שעבר, גייסו קרוב ל-5.5 מיליארד דולר והתקיימו 8 גיוסים משניים בהיקף של כמיליארד דולר".

הדוברת היא מירי סגל, הבעלים והמנכ"לית של חברת MS-IR בניו יורק, שמתמחה בייעוץ אסטרטגי בתחום קשרי המשקיעים לחברות טכנולוגיה גלובאליות. החברה מלווה חברות בתהליך ההנפקה, גיוסים משניים, רישום למסחר וייעוץ שוטף בכל מה שקשור לאינטראקציה עם שוק ההון, דו"חות כספיים, שיחות ועידה, הגדלת הסחירות במניה, כיסוי אנליטי ועוד. כמי שעוסקת בתחום כבר למעלה מ-22 שנים, יש לה ניסיון גם בשוק ההון הישראלי וגם בזה האמריקני. את הקשר ביניהם היא יודעת לזהות היטב.

מירי סגל. יחצ,
"ישראל נהנית מהתצואה המדהימה של חברות הטכנולוגיה". מירי סגל/יחצ

"בשוק ההון הישראלי מתבצעים מהלכים מאד חשובים מההיבט הרגולטורי. המטרה היא לפתוח את שוק ההון הישראלי למשקיעים ובנקים זרים, כדי להגדיל את הסחירות והעניין במניות ולחזק את מעמד שוק ההון הישראלי בעולם (גילוי נאות: אני עובדת עם הרשות ומכירה ותומכת במאמץ ובמהלכים שמתבצעים). ניתן לראות שמהלכים שהרשות לניירות ערך מובילה בשנים האחרונות אכן נושאים פרי, ובעדכון המדדים האחרון באוגוסט נכנסו 6 חברות טכנולוגיה מובילות כדוגמת נובה וסאפיינס למדד תל אביב 35 ויצאו מהמדד חברות נדל"ן וגז. תופעה זו מוכיחה שישראל גם נהנית מהתשואה המדהימה של חברות הטכנולוגיה, תופעה שהיא בהחלט הגיונית בשוק ההון בארץ בהתחשב במספר חברות הטכנולוגיה המקומיות.

"המדדים של ת"א טק-עילית ות"א טכנולוגיה עלו מינואר עד אוגוסט ביותר מ-30% והגיעו לשיא של כל הזמנים. החקיקה האחרונה שהעבירה הרשות לדיווחים של חברות באנגלית, בנוסף לדיווחי החברות הדואליות שכבר מדווחות באנגלית, תעודד אף היא ותקל על מעורבות של משקיעים זרים בשוק ההון המקומי, אם תוסיף לכך את העובדה שמספר התשקיפים להנפקה בבורסה בתל אביב הינו בשיא של חמש שנים, תראה שגם בתל אביב יש ציפייה לשוק גועש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

מניות הטכנולוגיה אכן זכו לעדנה לאחר המשבר הראשוני. הפדרל ריזרב הזרים כ-3 טריליון דולר לשווקים והחל לסייע לעסקים קטנים. תופעת ה-FAANG (פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל) התפתחה לממדים מפלצתיים. הנאסדק, שהגיע לשפל של פחות מ 7,000 נקודות במרץ, טיפס והגיע ל-12,000 נקודות בספטמבר. שוק ההנפקות הלך והתחזק.

"יולי היה חודש ההנפקות הטוב ביותר בעשור האחרון", אומרת סגל, "חברות גייסו כ-60 מיליארד דולר, ועם הקצב הנוכחי שנת 2020 עומדת להיות שנת ההנפקות הטובה ביותר מאז שנות ה-2000. כל זה בתקופה שעשרות חברות פושטות את הרגל כולל מותגים ידועים כמו גאפ ונוימן מרקוס, האבטלה מגיעה לשיא 13% והתל"ג האמריקאי בירידה חדה מזה שני רבעונים רצופים. עם זאת, בעקבות הירידות כתוצאה מגידול במקרי החולים והאשפוז שהגיעו לשיא במרכז-מערב ארה"ב, יחד עם חוסר היכולת להעביר את חבילת התמריצים עוד לפני הבחירות, ניתן להניח שהעצבנות בשווקים תגדל ושנראה עוד מימושים בימים הקרובים".

נראה שיש הרבה ווישפול ת'ינקינג בבורסה, כל הודעה שמגלה אופטימיות קטנה מטיסה את המדדים. האם זה הרושם שגם את מקבלת, או שיש היגיון בעליות שמראה וול סטריט?

"אני סבורה שלא מדובר בכל הודעה. אלה הודעות שקשורות להתקדמות החיסון, תמריצים ומענקים נוספים לשוק, ותוצאות כספיות או עדכונים חיוביים של חברות המצליחות לצלוח את התקופה המאתגרת. צריך לבחון כל מקרה לגופו. זה נכון שבאופן כללי מניות הטכנולוגיה נתפסות כרגע כהשקעה בטוחה וחסינה. אפשר לומר שבאמת העולם משתנה ותרבות העבודה מרחוק, הצורך הגובר באבטחת מידע, רפואה דיגיטלית, שימוש גובר בענן ועוד כל אלו הם שינויים משמעותיים שיישארו איתנו עוד שנים ארוכות, ולכן חברות הפועלות בתחום ומציגות צמיחה צפויות להמשיך ולעלות בטווח הארוך. בטווח הקצר, גם שם נראה מימושים".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן. רויטרס
כל נשיא שייבחר יצטרך להתמודד עם כלכלה גועשת. טראמפ וביידן/רויטרס

הלילה לאחר המסחר יפורסמו הדוחות של ארבע מחמש הגדולות של ה-FAANG - גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל. הדוחות של נטפליקס, שפורסמו לפני כשבועיים, היו מאכזבים, כשמספר המתחברים החדשים היה נמוך בשליש מהצפי. מה יקרה אם גם הן לא יעמדו בציפיות?

"ניתן לראות שחברות הטכנולוגיה עלו בעשרות וחלקן אף במאות אחוזים מחודש מרץ. כאשר המחירים נוסקים לגבהים חדשים, ציפיות המשקיעים בהתאם. כדי להצדיק מכפילים כאלה, חברה שפשוט עומדת בציפיות או אפילו מעט מפספסת, 'חוטפת' מאד חזק מהשוק. גם מיקרוסופט, שנסחרה במרץ במחיר של 135 דולר למניה, נסקה בספטמבר למחיר של 225 דולר אפילו שדיווחה על תוצאות שמשקפות צמיחה אדירה בזכות מכירות משחקי הוידאו ושירותי הענן. המניה ירדה לאחר שעות המסחר והמשיכה בירידה היום כשהשוק כולו ירד מאד. אין ספק שהציפיות מאד גבוהות. תוסיף לזה את כל העצבנות בשווקים, ואפשר להעריך שבימים הקרובים נמשיך לראות מימושים. אי אפשר להתעלם מהשפעות המקרו, כמו הגידול במספר החולים וחשש מכך שסגר יכול לחזור בצורה משמעותית ורחבה".

בראיה ריאלית, האם בכלל אפשר היה לעשות משהו שונה בחצי השנה האחרונה כדי שהכלכלה תגיע למצב טוב יותר? מה אומרים האמריקנים לגבי זה?"

"האמריקנים, כמו בישראל, מאוד חצויים בדעתם בהתאם למי שבחרו בו מראש. משבר הקורונה כמובן טורף את כל הקלפים ומגדיל את החשש מהגירעון הענק, שגדל פי 3 לעומת שנה שעברה והגיע ל -3.1 טריליון דולר. מדובר בגירעון שמהווה 15% מהתל"ג, האחוז הגבוה ביותר משנת 1945".

seperator

בעוד חמישה ימים נקבל את שיאה של מערכת בחירות סוערת במיוחד, בסיומה נדע האם דונלד טראמפ שמר על כסאו, או שג'ו ביידן יירש אותו. בקרב המשקיעים רווחה הדעה לפיה טראמפ טוב יותר לכלכלה בכלל ולשוק ההון בפרט, אבל הסנטימנט הזה הלך והיטשטש לאורך הזמן. נראה שהשוק הכיל בחירה אפשרית של ביידן. מה צפוי לנו אם הוא ייבחר?

"כמו שראינו בזמן האחרון ובמיוחד ביום רביעי, השוק נמצא בהפסקה מהעליות היפות בעקבות אי הוודאות כתוצאה מהבחירות", מנתחת סגל, "זה קורה בשל ריבוי החולים ואישור הסיוע הפיננסי למשק שלא מתקדם כרגע. בכל מקרה, מעריכים שהתוצאות לא יהיו חד משמעיות ביום הבחירות, משום שהמון מצביעים הצביעו בדואר וייקח זמן לספור את כל הקולות. איני רוצה להיכנס לפן הפוליטי וכבר ראינו שסקרים טעו מאד בעבר, לכן בהחלט מוקדם לקבוע מי יהיה המנצח. ייתכן שאם זה יהיה ביידן הוא יוכל להרגיע את מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין שהשפיעו על השווקים, ויתכן שזה יהווה קטליזטור לשוק. באופן כללי, יש תמימות דעים לכך שהמספר העולה של חולים, ובעיקר מאושפזים ברחבי ארה"ב, והחשש שיצטרכו לסגור שוב יעכבו את חילוץ הכלכלה מהמשבר, וזה נכון לכל תסריט של נשיא שייבחר".

מהם ההישגים הכלכליים שאליהם טראמפ הגיע לאורך הקדנציה, ככל שיש כאלה?

"אחד ההישגים הבולטים הוא שלאורך הקדנציה האבטלה הגיעה לשפל של כל הזמנים- 3%. לצערנו, עם התפרצות המגפה האבטלה גאתה בשלושה חודשים יותר מאשר בשנתיים של המיתון הגדול. מ-6 מיליון מובטלים בפברואר עלינו למספר מטורף של 20 מיליון מובטלים במאי. בספטמבר שיעור האבטלה הגיע כמעט ל-8%, ירידה לעומת החודשים הקודמים (בשיא שיעור האבטלה היה גבוה מ-14%). בתקופת טראמפ שווקי המניות הגיעו לשיאים שלא נראו כמותם".

המצב בוול סטריט מורכב. את המציאות אין לנבא וגם גדולי האנליסטים לא ידעו לצייר את המסלול הפתלתל שעברה הבורסה בשמונת החודשים האחרונים. ביקשנו טיפ אחד ממירי לסיום.

"אינני מנהלת השקעות, אך הטיפ המרכזי הוא לנצל ירידות ומימושים כדי להיכנס לשוק דווקא כשהמחירים נמוכים", היא מסכמת, "חשוב להיות בעל אורך נשימה, גם אם אחרי ירידה באה ירידה נוספת. אם אתה מאמין בתחום בו החברה פועלת, בהנהלה, בשווקי היעד ופוטנציאל הצמיחה, תישאר. חשוב מאוד לעשות שיעורי בית לפני שנכנסים להשקעה".

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully