וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זולגות לי דמעות של פחד": הספרים והקוסמטיקאים חוזרים תחת צל גדול

30.10.2020 / 0:30

החשש מאובדן הלקוחות, המחלה שחלקם חוו על בשרם והידיעה שגם סביב הפתיחה המחודשת מרחפים סימני שאלה. הספרים, הקוסמטיקאיות ואנשי המקצוע שיחזרו לעבודה ביום ראשון מגלים אופטימיות זהירה, ומשתי מילים הם מפחדים במיוחד: סגר שלישי

בווידאו: גמזו אומר שיש אור ירוק ללכת לסבב שני של הקלות/צילום: לע"מ
"בעלי ואני חלינו בקורונה. אז גם לטפל בילדים, גם להיות בלי הכנסה וגם להיות בהריון. כל ההוצאות שלך ממשיכות לרדת - שכירויות ,הלוואות, הוצאות. הכי קשה היה להוציא את העובדים לחל"ת. מה זה חל"ת ממשכורת של 5,000 שקל בלי טיפים?"

"שבועיים לפני הסגר קנינו מכשיר לייזר בעלות של רבע מיליון שקל. הרבה שנים חסכנו ולא תיארנו לרגע שניסגר. נכנסנו להלם. אני, בכל אופן, הייתי צריכה לדבר עם פסיכולוג ברמה שהייתי יושבת על הספה ובוכה רק מהמחשבה איך אני מעבירה עוד יום בבית, בלי שום הכנסה ועם שני ילדים קטנים והתחייבויות".

הדוברת היא ימית ברנס, נשואה +2 מרמת גן. לפני עשור היא הקימה יחד עם אתי מיליס, 41, נשואה +3, את E&Y Cosmetics בגבעתיים. הסגר שהיא מדברת עליו הוא הסגר הראשון, של אפריל. כשיצאה ממנו היא הבינה שאת הילדים תראה מעט מאוד בזמן הקרוב. "העסק הזה פרנס אותנו בכבוד עד המכה הראשונה של הקורונה", היא מציינת בכאב, "בכל לילה הגעתי הביתה עייפה ומרוסקת אבל רק אמרתי על כך שאני עובדת. היו ימים שבהם הייתי מגיעה עם הלשון בחוץ לילדים ולבעלי אבל פחדתי להתלונן. הכי פחדתי שיסגרו אותנו שוב, אז עבדנו כאילו יום כאילו זה יומנו האחרון".

ואז הגיע הסגר השני. "אני מוצאת את עצמי בבית עם שני ילדים קטנים, בהריון. בעלי ואני חלינו בקורונה. אז גם לטפל בילדים, גם להיות בלי הכנסה וגם להיות בהריון. כל ההוצאות שלך ממשיכות לרדת - שכירויות ,הלוואות, הוצאות. הכי קשה היה להוציא את העובדים לחלת ולראות את הדמעות שלהם בעיניים. מה זה חל"ת ממשכורת של 5,000 שקל בלי טיפים?"

פקח בפתח תקווה מסביר לשווקים את הנחיות משרד הביראות 26 באפריל 2020. ראובן קסטרו
האם הפעם הם יפתחו ליותר זמן? פקח מחוץ למספרה בפתח תקווה, אפריל 2020/ראובן קסטרו

ימית ואתי יחזרו לעבוד ביום ראשון, לאחר שהסגר יוסר ממכוני הביוטי, המספרות וכל העסקים של "אחד על אחד". לצד ההקלה מהפתיחה המחודשת, יש גם חשש גדול מסגר נוסף. לזה נגיע בהמשך, אבל בינתיים מנסים לשמור על אופטימיות ולראות את האור העמום בקצה המנהרה.

"לאורך כל התקופה, גם בסגר הראשון וגם בשני, אני בקשר רציף עם הלקוחות שלי על ידי הערוצים העומדים לרשותי בפלטפורמות הדיגיטאליות ובטלפון", מספר מעצב השיער אילן מרגלית, שגריר לוריאל פרופסיונאל בישראל, "יצרתי ערכות צביעה עד הבית ושירות משלוחים והדרכות בזום בלייב, על מנת לאפשר ללקוחות שגרה 'רגילה' של ביוטי ככל שניתן. הכול כדי להגיע לרגע הפתיחה ולפגוש שוב את הלקוחות".

עוד בוואלה!

קבינט הקורונה אישר: פתיחת המסחר תידחה, בתי הכנסת ייפתחו בראשון

לכתבה המלאה
אתי מיליס, ימית ברנס. עינב קופולוביץ',
"עבדנו כאילו כל יום הוא יומנו האחרון". ימית ברנס/עינב קופולוביץ'

מרגלית מאמין שכל מי שביקר אצלו דרך קבע עד אמצע ספטמבר יחזור: "ספר זה כמו פסיכולוג - הקשר הוא ארוך טווח. כמספרה שפעילה כבר מעל ל-35 שנה עם קהל לקוחות נאמן ומדהים, אנחנו צועדים יד ביד לאורך שנים".

חיים, ספר ממלחה הישנה בירושלים, גם הוא שגריר של לוריאל פרופסיונאל, כבר בקושי זוכר בעצמו את שם המשפחה שלו. הוא פשוט "חיים הספר", נצמד לכינוי שהודבק לו במשך 30 שנות עבודתו. "במהלך הסגר הראשון ניצלתי את הזמן לחשיבה עמוקה לאן הולך שוק השיער המקצועי", הוא מעיד, "והבנתי שהמשבר הזה עומד ללוות אותנו לתקופה ארוכה. החלטתי שאני הולך להקים מספרה חדשה על צלע הר. היה לי חשוב שיהיו הרבה מרחבים פתוחים, עמדות עבודה מרווחות עם מרחק בין הלקוחות, חדר כיורים נפרד עם כניסה פרטית. שמרתי על קשר רציף עם הלקוחות שלי, עם תכתובת וצילומים של המספרה החדשה".

אילן מרגלית. יחצ,
"ספר זה כמו פסיכולוג - הקשר ארוך טווח". מרגלית/יחצ
"בזמן הסגר השני הרבה מעצבי שיער לא יכלו עוד לשבת ללא פרנסה, והחלו לעבוד בבתים. יש לקוחות שיאמצו זאת, ויש כאלו שתמיד יחזרו למספרה"

אבל יש גם מי שרואה את הדברים בצורה פחות אופטימית. "אני לא זוכר תקופה שבה המספרה הייתה סגורה ליותר מ-24 שעות פרט לשבתות וחגים", אומר אבי עוז, שמפעיל בכפר סבא מספרה מ-1991, "ההבדל בין הסגר הראשון לשני הוא שבסגר הראשון לא הבנו בכלל לקראת מה אנחנו הולכים, סגרו את המשק אחרי דיונים של שלושה ימים. בסגר הנוכחי היה ברור מההתחלה שזה הולך להיות ארוך. הבנתי שהעסק שלי יישאר סגור לתקופה ארוכה ובלתי מוגבלת. להגיד שצלחתי את הסגר הנוכחי זו מילה גדולה... איזו ברירה יש לנו, בעצם?"

עידן בר, שגריר ופרזנטור שוורצקופף פרופשיונל, סבור בניגוד לקודמיו שהנטישה תגיע גם תגיע. "מאבדים לקוחות, זה ברור", הוא אומר, "כבר אחרי הסגר הראשון חלה ירידה של כ30% בכמות הלקוחות. הסגר השני יביא איתו ירידה נוספת. זה נובע בעיקר מהמצב הכלכלי וחוסר הוודאות שהאזרחים נמצאים בו, וגם מההגבלות שחלות עלינו לעבוד בתפוקה נמוכה יותר. בזמן הסגר השני הרבה מעצבי שיער לא יכלו עוד לשבת ללא פרנסה, והחלו לעבוד בבתים. יש לקוחות שיאמצו זאת, ויש כאלו שתמיד יחזרו למספרה".

העסק אפילו יותר מסובך עבור הספקים. אדם סרור בן ה-33, נשוי +1 ובעל המותג Adamshir, מגלה: "העבודה שלי מתבססת ברובה על עבודה מול מספרות וייבוא מחו"ל של תוספות שיער. הסגר הראשון היה קשה. בבת אחת נסגרו השמיים ולא יכולתי לטוס ולהביא את תוספות השיער מהספקים שאיתם אני עובד באופן צמוד בחו"ל. לסגר השני נכנסנו כולנו לאחר שהבנו קצת יותר טוב עם מה אנחנו מתמודדים. במהלכו, ובעקבות המציאות שהשתנתה מהקצה אל הקצה, התחלתי בבניה של אתר שיווקי, ואז גם נפלה ההבנה שלא נצא מהמצב הזה כל כך מהר. כמובן שכל המספרות היו סגורות, אז אין לי בעצם איך לשווק. הייתי רוב היום בבית עם המשפחה. למזלי, ממש לפני הסגר הראשון הבאתי תוספות מחו"ל, כך שלא קרה מצב שנתקעתי ללא סחורה".

אבי עוז. יחצ,
"להגיד שצלחתי את הסגר הנוכחי זו מילה גדולה... איזו ברירה יש לנו, בעצם?" אבי עוז/יחצ
עידן בר. יחצ,
"ברור שמאבדים לקוחות". בר/יחצ

גם העוסקים והעוסקות בחנויות הפיזיות בתחום הביוטי נפגעו, אבל יש מי שעשה את ההתאמות בלי שייאלץ לעבור על החוק. "מה שלמדנו בסגר הראשון הוא שהרבה מאד דברים ניתן לעשות מבלי לצאת מהבית", מנתחת רונית שגב - מדענית, חוקרת עור ובעלת חברת הקוסמטיקה המדעית ביופור, "התרגלנו לנסוע כל הזמן, למשל - לסידורים ולקניות. היום אנו במציאות אחרת. אני אישית כבר מספר שנים חושבת שקוסמטיקה לא צריך להסתובב ולקנות מחנויות, ושזה גם לא נכון לעור. כמו שתרופות לא קונים בחנות, כך גם קוסמטיקה שאמורה לשנות את העור לא קונים לבד. בדומה לרפואה אונליין, דבר שהחל עוד הרבה לפני הקורונה, צריכה להיות קוסמטיקה אונליין".

שגב מספרת שהיא לא חיכתה למגיפה. "הייתה לי תכנית מגירה סדורה עוד לפני כן, אבל הקורונה דרשה מימוש מידי כי המכונים נסגרו. ואז, בתוך ימים, לימדנו את הקוסמטיקאיות, באמצעים דיגיטליים ובפורומים מקצועיים בפייסבוק, לאבחן את עור הלקוחות מרחוק, באמצעות תמונות שנשלחו אליהן, ולקיים איתם לאחר מכן מפגש דיגיטלי לצורך אבחון והתאמת מוצרים. זה התאים לכולם, כמו כפפה ליד".

ויש גם "הכנה" לקוסמטיקאיות למשבר הבא: "למדנו, שזה כבר לא עסק מקומי. קוסמטיקאיות מקרית שמונה אבחנו עורות של מטופלים מדימונה, וקוסמטיקאיות מבאר שבע שלחו מוצרים עם שליח עד עכו ונהריה (לאחר אבחון עור כמובן). למדנו על עצמנו, שעם תושייה, גמישות נפשית ותעוזה, אף קורונה ואף בלת"ם לא יפריע לנו להמשיך ולשגשג, ליצור ולהתפרנס".

רונית שגב. אמיר יהל,
" קוסמטיקאיות מקרית שמונה אבחנו עורות של מטופלים מדימונה, וקוסמטיקאיות מבאר שבע שלחו מוצרים עם שליח עד עכו ונהריה". שגב/אמיר יהל

סיסי בן סימון, קוסמטיקאית מוסמכת של ביופור מפתח תקווה, מחזקת: "הסגר הראשון תפס אותי מבטלת תורים ללקוחות, אך כל אחת זכתה לשיחת הרגעה. הסברתי ללקוחה שהיא לא לבד בתהליך והצעתי לה אבחון עור מעמיק און ליין והתאמת מוצרים. פרסמתי ברשתות החברתיות ונחשפתי להמון לקוחות חדשים שקיבלו אבחון אונליין ושליחות עד הבית ללא תשלום בזכות זה למעשה הצלחתי להרחיב את מעגל לקוחותיי לכל רחבי הארץ". ועדיין, היא יודעת שלמרות הפיתרון הזמני, אולי אפילו הקבוע, של עבודה מרחוק, העבודה הפיזית היא הלחם והחמאה: "אני מחכה בקוצר רוח לפתיחה, היומן שלי מתמלא מחדש. לכל אלו שיצטרכו להיות בבידוד או בקבוצת סיכון ולא יוכלו להגיע - גם להן יש לי מענה".

"אחרי הסגר הראשון הצטמצמה הפעילות העסקית, בגלל ההגבלות שחלו עלינו", מוסיף בר, "הסגר השני הביא איתו גם ירידה בכמות הלקוחות. רבים מהם הסתדרו לבד בבית, חלקם לא יחזרו. המצב שאליו היינו רגילים כבר לא יהיה אותו הדבר, ואנחנו חייבים לחשוב מחוץ לקופסא כדי להמשיך ולהתקיים. אני באופן אישי דאגתי להעצים את אתר האונליין שלנו לרכישת מוצרים, בניתי סמינרים מקצועיים, גם עיוניים וגם מעשיים למעצבי שיער בזום".

גם בן סימון וגם בר מחזקים את התחושה שלא משנה כמה תחליפים תייצר, אין דבר העולה על המקור, המפגש הפיזי עם הלקוחות. בסופו של דבר, הנזק שנגרם השנה הוא עצום. מספרות רבות פשטו רגל, מעצבי שיער שהעסיקו עובדים רבים, התייאשו והחליטו לעבוד לבד בבית, ללא כל ההוצאות וכאב הראש בניהול עסק גדול.

מה שמוביל אותנו לשאלה הבלתי נמנעת: איך אתם מתכוננים לסגר השלישי?

סיסי בן סימון. יחצ,
למרות הפיתרון הזמני, היא מחכה לחזור לטפל פיזית בלקוחות. בן סימון/יחצ

"כולי תקווה שסגר שלישי לא על הפרק", אומר מרגלית, "היות ואני מאמין שאנשים למדו כיצד לשמור על מרחב בטוח ולהגן על עצמם ועל הסביבה. בסגר הראשון הייתה פאניקה ופחות ידע ולכן המצב היה הרבה יותר מפחיד, בסגר השני כאב לי הלב לסגור את המספרה היות ושמרנו על ההנחיות ועל נהלי התו הסגול. אילן מרגלית זה עסק שקיים מעל ל-35 שנה עם מאגר לקוחות ותיק ונאמן".

"סגר נוסף יהיה מכת מוות למשק. אסור שזה יקרה", מוסיף עוז בדאגה, "אני מאמין שעל מנת למנת להרחיק מאיתנו סגר שלישי, מתחייבים שקיפות של ההנהגה ושיתוף פעולה מצד האזרחים לשים מסכות, לשמור מרחק, לא להסתכן ולשמור לכולנו על הפרנסה והשפיות. בסופו של יום, אני חושב שכולנו למדנו להעריך את השגרה ומקום העבודה הרבה יותר מאז נכנסה הקורונה לחיינו".

סרור מחזק: "החשש שלי מהסגר השלישי הוא שאנשים יקרסו לגמרי מבחינה כלכלית ונפשית, כי המצב במדינה ממש לא טוב. אני מרגיש את זה גם על עצמי - אין הכנסה, אין עבודה וזה ממש מתחיל להפחיד. אני מאוד מקווה שנעבור את זה מהר מאוד ונסיק מסקנות".

אדם סרור. יחצ,
חשש שאנשים יקרסו פיזית ונפשית. סרור/יחצ

"אני לא רוצה בכלל לחשוב על זה", אומרת ברנס, "אני חושבת על זה ומתה מפחד. אני מפחדת לקרוס, מפחדת שנצטרך לסגור או למכור ציוד. אני פותחת את הרשתות החברתיות ורואה בכל יום ציוד שמוכרים ומכוני יופי שנסגרים ונקרע לי הלב מהחשש להגיע למצב הזה. כל חיי השקעתי בעסק ימים כלילות, על מחשבות לפיתוח, רכישות טכנולוגיות חדישות וכל זה רק בשביל להצליח. מחלה כזאת פתאום יכולה להפיל הכול. אני עונה לך לשאלות וזולגות לי דמעות של פחד".

  • עוד באותו נושא:
  • סגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully