וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: עכשיו גם בשיחת וידאו. מה המשמעות?

29.10.2020 / 17:09

תוחלת החיים בישראל עולה, אבל לא בהכרח איכות החיים. אנשים רבים מאבדים את כשירותם וזקוקים לסיוע בעניינים רפואיים וכספיים, אבל ללא ייפוי כוח מתמשך המשימה מורכבת בהרבה. הבעיה היא שלבני הגיל השלישי אסור להיפגש בימים אלה. החוק החדש הוא פריצת דרך משמעותית

כתיבת צוואה. ShutterStock
אם יקיריכם חשובים לכם, כדאי מאוד שתדאגו להם כשהם לא יוכלו לדאוג לעצמם/ShutterStock

לאור משבר מגפת הקורונה וחשיבות הנושא, אושרה באופן תקדימי האפשרות לערוך ולחתום על ייפוי כוח מתמשך בפני עו"ד שהוסמך לכך בשיחת וידאו ללא מפגש פיזי . לדברי עו"ד אביב סמוכה, מוסמך משרד המשפטים בתחום, בתקופת הקורונה חלה עלייה בבקשות לעריכת ייפוי כוח מתמשך, לאור העובדה שהקורונה הציבה בפנינו מראה לפיה איש אינו חסין ועשוי להפוך לסיעודי בין לילה. לכן, חשוב לבחור את בני המשפחה שידאגו ויקבלו החלטות בעניינכם ביום שבו לא תוכלו לעשות זאת בעצמכם.

על פי החוק החדש, כל אדם "צלול" מעל גיל 18 יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך ולקבוע מי מבני משפחתו או קרוביו יקבל החלטות בענייניו האישיים הרפואיים ובענייני רכוש ביום שבו לא יוכל לעשות זאת בעצמו. אין זה פלא למעלה מ-50,000 כבר ניצלו זאת וערכו ייפוי כוח מתמשך.

חשוב לדעת כי לא מדובר בצוואה הנכנסת לתוקף לאחר הפטירה. ייפוי הכוח המתמשך כלל לא מתייחס לחלוקת הרכוש לאחר המוות, אלא לניהול ענייניו האישיים והרפואיים ונושאי רכוש של אדם, שחס וחלילה יגיע למצב שאינו כשיר לעשות זאת בעצמו מפאת תאונה, מחלה זקנה (למשל דימנציה) וכיו"ב.

עו"ד אביב סמוכה. יחצ,
עו"ד אביב סמוכה/יחצ

לבחור מראש את מיופה הכוח

אדם שיערוך כיום ייפוי כוח מתמשך (מכונה בהוראות החוק: "הממנה"), יוכל לקבוע מראש מי מבני משפחתו או קרוביו יהיו מיופי הכוח שלו ויקבלו החלטות בענייניו ביום שבו הוא לא יהיה כשיר לעשות זאת בעצמו. הם מתמנים בהתאם לבחירתו בלי צורך לפנות לבית המשפט.

בתקופה שבה תוחלת החיים עולה, ייפוי הכוח המתמשך הוא מסמך מאוד נחוץ וניתן להתאים אותו להשקפת עולמכם. אפשר לקבוע מספר בני משפחה שיקבלו החלטות ביחד או כל אחד לחוד, בחירת מקום המגורים (בבית/עם מטפל/בדיור מוגן/אצל בן משפחה), אילו טיפולים רפואיים לקבל וכיצד ינוהל רכושו וכספיו בעתיד, כך שיהיה על בני המשפחה לפעול לפי הנחיות שנתן הממנה מראש. עו"ד סמוכה מספר על לקוחה אשר ביקשה במסגרת ייפוי הכוח המתמשך להמשיך ולממן את הוצאות המגורים והמחייה של הבן שלה מכספה. אם לא הייתה עורכת ייפוי כוח מתמשך ורושמת זאת במפורש, התשלומים היו מפסיקים מייד ברגע שהייתה מאבדת את כשירותה.

עוד הוא מעיד כי המצבים המורכבים ביותר הם בדרך כלל בעריכת ייפוי כוח מתמשך לבני זוג בפרק ב'. שם יש להתייחס לשאלה מי יממן את הוצאות הבית? את הוצאותיו של בן הזוג? האם בכלל למנות את בן הזוג כמיופה כוח רק לעניינים אישיים ואת הילדים רק לענייני רכוש? כיצד הילדים ינהלו את החשבון המשותף עם בן הזוג? האם יהיו רשאים לחלק מתנות חתונה לנכדים?

מי שבני המשפחה שלו לא ערכו ייפוי כוח מתמשך, או מלכתחילה לא יכלו לערוך ייפוי כוח מתמשך ונאלצו להתמנות כאפוטרופוס על ידי בית המשפט, יוכלו לפחות לערוך מסמך הבעת רצון שבו הם יכולים להביע את רצונם לגבי זהות המחליף שלהם ואופן הטיפול באדם שעליו התמנו כאפוטרופוס -"מסמך הבעת רצון".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

נכנס לתוקף בשעת הצורך

ייפוי הכוח מופקד במשרד המשפטים לאחר החתימה, אך נכנס לתוקף רק בעתיד לאחר חוות דעת מומחה, הקובעת שהאדם שערך את ייפוי הכוח המתמשך כבר אינו כשיר, וזאת מבלי שבני המשפחה יידרשו לפנות לביהמ"ש או לשלם אגרה כלשהי. הם גם יוכלו להפעיל את ייפוי הכוח בעתיד באופן מקוון.

לא תערכו ייפוי כוח מתמשך. מה אז?

ביום שבו חס וחלילה יגיע אדם למצב של היעדר כשירות, בני משפחתו לא יוכלו לפעול בחשבון הבנק, הוראות קבע יופסקו, הם גם לא יוכלו לקבל החלטות בענייניו הרפואיים, אלא רק לאחר שיפנו לביהמ"ש ויקבלו צו מביהמ"ש. גם לאחר קבלת הצו הם יצטרכו להגיש דיווחים ודוחות שנתיים לאפוטרופוס הכללי, וכן לשלם מדי שנה אגרה לאפוטרופוס הכללי לצורך פיקוח שלו עליהם.

אביב סמוכה הוא עו"ד מוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך, גם בשיחת וידאו

  • עוד באותו נושא:
  • ייפוי כוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully