וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוליכות חשמלית: הצרכן הישראלי חוסך, אבל שוק מוצרי החשמל פורח

1.11.2020 / 0:16

האינדיקציות לקראת חודש הקניות הן של ירידה בפעילות ובמשלוחים, אבל רשתות החשמל, שזכו למעמד של שירות חיוני גם בסגר, שמרו על חסינות יחסית. מהן הסיבות לכך, האם גם שם יש סיבה לחשוש ומדוע דווקא בני הגיל השלישי הם המפתח להצלחה?

עמוד אינסטגרם מציג גברים מחכים לנשים שלהן בזמן שהן בקניות/miserable_men

נכנסנו לנובמבר, חודש די סתמי עד לפני מספר שנים, אבל הגלובליזציה עשתה את שלה. יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי ועוד כל מיני מושגים חדרו לחיינו והפכו את נובמבר ל"חודש הקניות".

השנה חודש הקניות יהיה שונה. מדינת ישראל עדיין תחת סגר. חנויות הרחוב ייפתחו רק בשבוע הבא, סמוך מאוד למיזם הקניות הגדול ביותר בכחול-לבן - ShoppingIL, פרויקט של גוגל שתחתיו יתאגדו עסקים רבים.

קניות אונליין במחשב. ShutterStock
מוכנים להוציא? כנראה שפחות מתמיד/ShutterStock

"הכלכלה מגדירה את 'עודף הצרכן' כמדד המחשב את רווחת הצרכן. הוא מחושב כפער שבין המחיר המקסימלי אותו הצרכן יהיה מוכן לשלם על מוצר כלשהו (willingness to pay - WTP), לבין מחירו בפועל", מסביר לירן מימוני, חוקר כלכלה התנהגותית במכללה האקדמית ספיר ובאוניברסיטת בן גוריון בנגב, "ככל שהפרש זה גדול יותר, כך הסבירות שהצרכן ירכוש את המוצר עולה. בעוד שבמהלך רוב השנה, פירמות רבות מתמקדות בהעלאת ערך המוצר בעיני הלקוח כדי להניע לרכישה, במבצעי חודש נובמבר הפירמות מתמקדות דווקא בהורדת המחירים".

אנחנו בימי קורונה. לצרכנים יש עוד פחות כסף. האם זה אומר שחודש הקניות יהיה פחות אטרקטיבי השנה?

"מחקרים מראים כי אי-ודאות כלכלית, פחד וחרדה מפחיתים את הרצון לביצוע רכישות שאינן חיוניות", אומר מימוני, "אין ספק שהמשבר הכלכלי הנוכחי, שפגע בהכנסות משקי בית רבים ועונה על הגדרות אלה, יניע צרכנים להימנע מרכישות מיותרות. או במילים אחרות, יפחית את הרצון לשלם עבור מוצרים רבים. תידרש פה הפחתת מחירים חריגה, כדי לשמור על אותו היקף מכירות שראינו בשנים הקודמות באותם החודשים. אם לא תגיע תגובה שכזו, נצפה כי היקף המכירות בחודש נובמבר הקרוב יתמתן ביחס לשנים הקודמות. לראייה, דואר ישראל צופה עליה של 3.5% בלבד במספר החבילות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בגידול נמוך יותר בהשוואה למגמת הצמיחה השנתית. לדוגמא, בין השנים 2018 ל-2019 מספר החבילות שנמסרו עלה ב7.4% בחודשי הקניות".

מימוני הזכיר את החבילות המגיעות בדואר. הקורונה והסגר הם רק בעיה משנית לקמעונאים הישראלים, שכבר שנים מנסים להתחרות במחירים של אתרים גדולים דוגמת אליאקספרס, אמזון, eBay ודומיהם. "הגלובליזציה, ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום השילוח והמהירות שבה הצרכנים יכולים להשוות מחירים, הביאה לירידת מחירים משמעותית במוצרי צריכה סחירים בשנים האחרונות", הוא מסביר, "ללא קשר לחגי הקניות. בנוסף, הצרכנים המתוחכמים למדו להמתין עם רכישות לא דחופות, עד לחודש הקניות, מה שהביא לקיטון בביקושים בשאר ימי השנה. אני מאמין, שההתכנסות הטבעית לשיווי משקל תביא להפחתה הדרגתית של מבצעי חודש נובמבר, לטובת מבצעים והנחות שימשכו לאורך השנה כולה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דואר ישראל ברחוב בני עקיבא, בני ברק, 10 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
בדואר נערכים, אבל האם כמות המשלוחים תצביע בהכרח על עלייה ברכישות?/ראובן קסטרו

תחום אחד שעדיין פורח, שלא לומר שולט, בישראל וכנראה ימשיך להיות כזה הוא מוצרי החשמל. הרשתות הללו הוגדרו כחיוניות והחנויות הפיזיות המשיכו לעבוד במהלך הסגר. מצד שני, אנשים לא מיהרו לצאת מהבית ובני הגיל השלישי, קבוצת הסיכון הראשית, כבר החלה ללמוד לרכוש אונליין.

"הקהל עדיין מאוד מסורתי בענף ופחות רוכש מוצרי חשמל ברשת", אומרת מאיה שלו, סמנכ"לית השיווק של א.ל.מ, "הצרכן הישראלי אוהב לבחון ולהרגיש את המוצר. בשל הקורונה אנחנו רואים את השינוי במגמה ואת העובדה שאנשים 'למדו' לקנות גם מוצרים לבנים שהם במעורבות גבוהה יותר אונליין".

"אנשים מחפשים לצאת מהבית ולקנות", מציין לירון כץ, מנהל הפיתוח העסקי במחסני חשמל, "אמנם מכירות האתר עלו בצורה ניכרת, אבל עדיין מהוות 12% מתוך סך המכירות של הרשת, כך שרוב האנשים עדיין מבצעים בחינה ראשונית של המוצר באתר ומגיעים לסניף לרכוש אותו בצורה פיזית. לא תאמין להיקף הלקוחות שמגיעים אלינו לחנויות עם סירים מהבית כדי לבדוק את הכיריים, המיקרוגלים והמקררים טרם הרכישה. מעבר לכך, ישראל מדינה קטנה וכאשר לרשת יש פריסה ארצית עם 58 סניפים, אין משמעות לרכישה מרחוק. רוב האנשים עדיין מעדיפים להגיע לחנות, למשש את הסחורה ולקחת אותה איתם וזאת הסיבה שבחודשים האחרונים פתחנו עוד כ-4,000 מ"ר, גם במגזר הערבי וגם באילת, שנוספו לכ-55 אלף מ"ר חנויות שהיו לנו".

ועדיין, גם שלו וגם כץ מסכימים שאנחנו נמצאים במציאות אחרת.

"עבור לקוחות שבוחרים לבצע רכישה באתר הסחר, בעיקר של מוצרים קטנים לבית וגאדג'טים, ייצרנו מערך רב שלבי מבחינת הנראות באתר", מסביר כץ, "פירוט על המוצר הכולל נתונים, סרטוני הדרכה והתקנה פשוטים ונציגי שרות אונליין שתפקידם לסייע באופן מידי לכל פנייה שעולה, בין אם זה בוואטסאפ, בפייסבוק, בטלגרם או בשיחת טלפון רגילה".

שלו מוסיפה: "מתוך הבנת הצרכן והבנת הצורך בייעוץ, הקמנו קו חם שמאויש על ידי יועצי מכירות מנוסים ומקצועיים מיד בתחילת הגל הראשון של הקורונה. אנחנו מסייעים בבחירת החלופה הטובה ביותר לצרכי הלקוח באמצעות שיחות ייעוץ בטרם הרכישה. הקו החם הוקדם בגל הראשון ואנחנו ממשיכים לתגבר אותו להעמיק את רמת המקצועיות הנדרשת אל מול צרכי הלקוח".

מאיה שלו שרוני. אייל טואג,
הצרכן הישראלי עדיין אוהב להרגיש את המוצר. מאיה שלו/אייל טואג

בתחומים רבים לקוחות מכירים את התחרות ואת המוצר. למשל, בביגוד, הם יבואו במקרים רבים למדוד בחנות ואז יזמינו באתרים כמו ASOS או Shein שמצטיינים במכירת בגדים בזול. בענף מוצרי החשמל, נדמה שהדפוסים הישנים נשארו בעינם.

"הקורונה הפכה את הרכישה לממוקדת ועניינית", מסבירה שלו, "לקוחות פחות עושים שופינג בחנויות הפיזיות, אלא מבצעים כבר את התחקיר לפני ובאים לחנות כדי לבצע את הרכישה. קהל הלקוחות שלנו הוא קהל נאמן ויש לנו לא מעט לקוחות מהגיל השלישי. בשל העובדה שיש לנו "קו חם", לא מעט לקוחות מתקשרים אלינו טלפונית ואנחנו מסייעים בבחירה ומתבצעת רכישה טלפונית, שעוזרת גם לאנשי הגיל השלישי שיותר מאותגרים ברכישה אונליין".

כץ מספר על דפוס דומה: "נכון להיום, מרבית הלקוחות שלנו הם לקוחות היברידיים שמתחילים את התהליך באתר ומסיימים אותו בחנות. אוהבים למשש, לקבל הסבר, להתמקח, להוציא את האשראי ולרכוש". הוא גם מסביר מדוע כל כך חשוב להשקיע בבני הגיל השלישי: "הקמנו מוקד מכירות ייעודי שנותן פתרון לקבוצת הגיל הזאת, שכן מדובר בבעלי הכנסה פנויה גבוהה שלרוב רוכשים מוצרים איכותיים יותר. מרכז השירות תומך ללא עלות בתהליך הרכישה המקוונת באתר, ואף מסייע בהדרכה טכנית ובתפעול נכון של המוצר שנרכש".

מחסני חשמל אילת. שלומי זירה,
"אם היום אנחנו נותנים את המחירים הזולים ביותר, גם ביחס לאתרי הסחר השונים, אין ללקוח כל סיבה לרכוש באתר ולא בסניף". מחסני חשמל באילת/שלומי זירה

בעבר כולם רק רצו "שתשימו רגל בדלת". באתרים השונים לא היו מפרסמים כלל מחירים, וכשהיית מתקשר היו אומרים לך לרוב "אנחנו לא מדברים על מחירים בטלפון, בוא לחנות". המציאות הזאת השתנתה לחלוטין. היום הכול גלוי, שקוף, חשוף - ובעיקר מהיר יותר. "אנחנו מתמקדים במתן שירות איכותי ומקצועי, תוך ראייה והבנת הלקוח", אומרת שלו, "התקופה לא פשוטה לכולנו ואנחנו משתדלים לעשות את מירב המאמצים כדי לייצר מכירה איכותית מקצועית ואספקה מהירה ככל האפשר ללקוחותינו".

"תמיד הבנו שכל לקוח שנכנס אליך, בין אם הוא רוכש או לא רוכש, כשהוא מקבל חווית שירות טובה הוא יחזור אליך", מוסיף כץ, "אם היום אנחנו נותנים את המחירים הזולים ביותר, גם ביחס לאתרי הסחר השונים, אין ללקוח כל סיבה לרכוש באתר ולא בסניף". ולמרות זאת, הוא יודע שההנגשה היא המפתח, במיוחד בימים כאלה: "נערכנו עם מלאים גדולים יותר מהסגר הראשון, עיבינו את כמות העובדים בשירות הלקוחות ובסניפים השונים, הקמנו עמדות תשלום אוטומטיות בסניפים וציידנו את אנשי המכירות בטאבלטים לתשלום אקספרס. כמו כן, פתחנו אפשרות לתשלום בביט, באתר ובסניפים ועיבינו את ליין המוצרים המותאם לעבודה ולמידה ומהבית: מחשבים, טאבלטים, מדפסות וציוד משרדי".

האם כל זה אומר שלקמעונאי החשמל צפויה חגיגה בנובמבר? התחרות על לבו ובעיקר על כיסו של כל לקוח עדיין תהיה קשה, כשהצרכנים טרודים בענייני היומיום ושומרים על הכיס. "בראייה המאקרו כלכלית הקלאסית, נהוג להציג את הצריכה הפרטית כגורם משמעותי לצמיחה כלכלית בטווח הקצר", מסכם מימוני, "לכן, ייתכן כי 'חגי הצריכה' יתנו רוח גבית למדיניות עידוד הביקושים אליה מכוונים בממשלה. אולם, חשוב לזכור כי צמיחה ארוכת טווח היא תוצאה של השקעות בהון והגדלת כושר הייצור במשק, ולא של עידוד הצריכה שלעיתים בא על חשבון הגידול בהשקעות. בנוסף, קיימת בעיה ברמת המיקרו של משקי הבית, המגדילים חובות על חשבון צריכה. כל אלה, עלולים לפגוע ביכולת המשק להתאושש בצורה מהירה מהמשבר הנוכחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully