וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתיחה של רשת BIG מייצרת עבורה חשיפה לתביעות

1.11.2020 / 12:35

רשת מרכזי הקניות הודיעה כי תפתח את החנויות בניגוד לתקנות הקורונה, החלטה שעלולה לחשוף אותה לתביעת נזיקין בגין רשלנות. מתי יחול עליה הדין, מהי אחריות המבקרים ומהו הסיכון מול העובדים?

בווידאו:נתניהו מתייחס למתווה החזרה ללימודים ואומר שפתיחת החנויות תהיה זהירה/צילום: לע"מ, וואלה! NEWS

רשת מרכזי הקניות הפתוחים BIG הודיעה היום (ראשון) כי תפתח את החנויות בניגוד לתקנות הקורונה. בהודעה שנשלחה לבעלי החנויות במרכזים, כתבה הנהלת הרשת כי תאפשר להם לפתוח אותן החל ממחר. ההחלטה תקפה לערים הירוקות ולעסקים שנמצאים באוויר הפתוח בלבד.

החלטה זו של הרשת עלולה לחשוף אותה ביתר שאת לתביעת נזיקין בגין רשלנות שהובילה להדבקות של מבקר באחד ממרכזי הקניות. עו"ד דוד פייל, מומחה לתביעת נזיקין, מסביר כי פתיחת מרכזי הקניות בניגוד להנחיות עולה לכדי הפרה של חובה חקוקה,כפי שמוגדרת בסעיף 63 לפקודת הנזיקין. משמעות הדבר היא כי ההחלטה לפתוח אותן בניגוד להיתר תאפשר לתובעים להרים ביתר קלות את נטל ההוכחה ולבסס את עילת התביעה כנגד המזיק (רשת מרכזי הקניות). למעשה, לא כל הידבקות בשטח מסחרי מהווה עילה לתביעה אלא נדרש מהתובע להוכיח תחילה כי מעשה רשלני או מחדל של אותו מרכז הוא שהוביל להדבקה וזו משימה לא פשוטה, אך הפתיחה בניגוד לחוק בהחלט מקלה ובמידה בלתי מבוטלת סוללת את הדרך לכך.

לצד האמור, מבהיר עו"ד פייל, כי לא די בעצם ההדבקה על מנת לייצר עילת תביעה, אלא נדרש גם להוכיח כי בעקבותיה נגרם נזק. לעניין זה, נזק עשוי להיות מחלה, שגרמה לנזק זמני כמו אבדן ימי עבודה או חלילה נזק קבוע כמו נכות גופנית או נפשית שיגרמו בתורן לנזק כלכלי ולכאב וסבל מתמשכים.

אולם צריך שניים לטנגו, וגם במקרה הזה, הרי איש לא אילץ את אותו מבקר להגיע למרכז הקניות כך שעולה השאלה מה מידת הרשלנות התורמת שלו להיווצרות הנזק? לדברי פייל, מדובר על טענה לגיטימית ומתבקשת בנסיבות העניין וברור כי הכללתה במסגרת כתב ההגנה תעמיד בפני בית המשפט אתגר בדמות חלוקת האחריות בין המזיק לניזוק. לדבריו, נכון להיום הנושא טרם הגיע לכדי פסיקה, כל שכן של ערכאה מחייבת, אולם יתכן בהחלט כי יקבע שיעור רשלנות תורמת של עשרות אחוזים.

ביג מרכזי קניות. יחצ,
מהלך עם סיכון בצדו. מרכזי BIG/יחצ

ומה בנוגע לעובדים שנתבקשו לעבוד במרכזי הקניות? מה יהיה הדין במקרה בו נדבקו במהלך עבודתם?

בישראל חלות, מכוח תקנות לשעת חירום וצווים שהוצאו, חובות שונות על מעסיקים כדי לצמצם את אפשרות ההדבקה בנגיף - כמו מדידת חום, שמירת מרחק בין עובדים, הקצאת ציוד אישי קבוע והנחיה לשמור על כללי היגיינה וכו' לרבות פתיחתו בהתאם להנחיות הרגלטור. באופן עקרוני, ככל שהמעסיק יוכל להראות כי הקפיד אחר מילוי ההוראות השונות, הסיכוי כי הוא יימצא אחראי - נמוך. מנגד, במקרה בו העובד נתבקש לעבוד, על אף שהחוק אוסר זאת, הדבר ממצק את החריגה מהאחריות של המעסיק ומגדיל משמעותית את הסיכוי כי בית המשפט יקבע כי התרשל ויחייבו בתשלום פיצויים.

עורך הדין מבהיר כי הגשת תביעת נזיקין כנגד המעסיק, תהיה תוצאתה אשר תהיה, אינה פוגעת באפשרותו לדרוש הכרה במחלתו מהמוסד לביטוח לאומי במסגרת פגיעה בעבודה. במקרה כזה הוא יהיה זכאי לקבל פיצוי בגין ימי ההעדרות מהעבודה והחזר בגין הוצאות רפואיות, ככל שהיו. במקרים קשים ניתן יהיה לקבל פיצוי גם בגין אחוזי נכות.

  • עוד באותו נושא:
  • ביג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully