וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאים, סוכני ביטוח ואפילו מתווכים: אלה המקצועות שבדרך להכחדה

2.11.2020 / 10:58

מבדיקה שבוצעה על ידי מחלקת המחקר של AllJobs עולה כי חלה ירידה של עשרות אחוזים במקצועות רבים, בעוד אחרים החלו לפרוח. במה כדאי לכם להתמקצע? הממצאים כאן

בווידאו: דוח המבקר על הטיפול במובטלים והמענקים לעצמאים במשבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה

בדיקה שביצעה מחלקת המחקר של AllJobs, על היקפי הגיוס בשוק העבודה בישראל ב-4 השנים האחרונות, שופכת אור על התפקידים שחוו ירידה של עשרות אחוזים, לעומת המקצועות שדווקא עלו.

עיקרי הדברים

  • פלאש ירדה ב-85% וכמעט נעלמה
  • מכירות הביטוח מצטמצמות ועוברות לשירות דיגיטלי
  • אנליסט מציג זינוק של 104% ב-4 השנים האחרונות
  • עליה גדולה בביקוש לעובדות סוציאליות ומחסנאים
אישה וקופאית בסופר עם מסיכות. ShutterStock
עם עמדות השירות העצמי, גם מצב תעסוקת הקופאים/ות נשחק/ShutterStock

Flash\Flex - Action Script: טכנולוגיה שקיבלה מכה אנושה - ירידה של 85%

"וידאו קילד דה רדיו סטאר? כך גם טכנולוגיתHTML 5 הרגה את הפלאש. פלאש פותחה על ידי אדובי בשנות ה-90 ובעבר היו מלא משחקי פלאש בדפדפן, והוא גם שימש הרבה נגני וידאו. המכה הרצינית שפלאש חטפה התרחשה כשהאייפונים הפסיקו את השימוש בה, וגוגל כרום הודיע שיפסיק לחלוטין את התמיכה שלה בדצמבר 2020. במילים אחרות: פלאש נמצא בירידה מתמדת מכיוון שכמו הרבה דברים בעולם הטכנולוגיה, עבר זמנה והיא הוחלפה ע"י טכנולוגיה חדשה יותר ויעילה יותר.

WebMaster: צניחה של 63% ופיצול לתתי תפקידים חדשים

ההגדרה היבשה של וובמאסטר היא "מנהל אתר", והכוונה היא לאדם שאחראי על קשת גדולה של משימות הקשורות לאתר: החל מתכנון ארכיטקטורי שלו, עיצוב והעמדה, וכלה ביצירת התוכן שלו, ובתפעול וניהול שוטף. הסיבה שהתפקיד הזה הולך ונעלם היא לא שאתרי אינטרנט ושאר נכסים דיגיטליים נמצאים בירידה, ההיפך הוא הנכון. דווקא כיוון שהיום אנחנו נמצאים בעידן אינטרנט מתקדם הרבה יותר מזה שהיה לפני 5 שנים, ודווקא מפני שהנוכחות הדיגיטלית של עסקים ופרסונות כל כך משמעותית ועמוקה - נדיר למצוא אנשים שמתחזקים לבדם אתרים שלמים. מאחר שאתרי אינטרנט הם דבר מורכב, הרי שמדובר בעבודה רבה שמתחלקת בין כמה גורמים שונים. התפקיד הזה למעשה נעלם כי הוא מתפצל לכשישה תפקידים אחרים. (מתכנת, מעצב, מאפיין ,UX/UI איש תוכן, שיווק דיגיטלי וכדומה.)

מכירות ביטוח: ירידה בשנים האחרונות של 48%

בשוק הביטוח שולטות בשנים האחרונות סוכנויות הביטוח הגדולות. שיטת השיווק הישירה וללא סוכנים הולכת ותופסת נתח שוק גדול יותר ויותר. ישנם תחומי ביטוח, בעיקר כשמדובר בביטוחי רכוש, בהם תיווכו של סוכן ואיש מכירות הביטוח הופך להיות פחות נחוץ. החברות הישירות הפועלות בשוק, מציעות היום שרות כולל ומלא של רכישה, כמו גם ניהול תביעה ביטוחית ללא תיווך. יתרה מכך, בשנים האחרונות מציעות חברות הביטוח השונות רכישה אינטרנטית, עובדה המייתרת אף יותר את התפקיד. שיטת השיווק הישירה, מעבר לכך שהיא קלה ופשוטה, סייעה גם בהוזלה משמעותית של המוצרים הביטוחיים. ובעידן המחאה החברתית, למחיר יש משקל כבד מאד בשיקול הדעת של הצרכן.

קופאים/יות: רשמו ירידה של 37%

מתי פעם אחרונה נכנסתם למקדונלדס או לסופר פארם? האם שמתם לב שבמקום לא מעט קופאיות וקופאים ישנן קופות ממוחשבות? המגמה הזו רק תלך ותגדל. ההוצאות הגדולות ביותר של כל עסק הן הוצאות כוח אדם. כשחברה גדולה שמה מחשב בעמדה, במקום בן אדם, היא לא צריכה לשלם לו משכורות, או לבטח אותו, או להפריש לו שכר לפנסיה. הקופות מצד אחד מייעלות את השירות עבור הלקוח, ומהצד השני חוסכות לעסק הוצאות רבות. כיוון שזה בכל זאת לא פשוט להחליף גורם אנושי במחשב, המקצועות הראשונים שיוחלפו באמצעים טכנולוגיים הם דווקא המקצועות הכלליים ונותני השירותים. כלומר אלו שהכי פשוט לבצע במקומם את העבודה, מאחר והיא אינה דורשת השכלה או מיומנות ספציפית.

תקשורת משתנה: הדרישה לכתבים רושמת ירידה של 36%

זה לא סוד שענף התקשורת בישראל מצטמצם באופן קבוע לאורך השנים האחרונות. מערכות תקשורת נסגרות, הנדל"ן בעיתונים הולך וקטן לטובת שטחים פרסומיים - והתוצאה הישירה של כך היא שהביקוש לעיתונאים מצטמצם גם כן. האינטרנט שינה את הדרך והאופן שבו אנו צורכים את החדשות שלנו. עידן המידע המהיר נותן במה לפלטפורמות חדשות (רשתות חברתיות) ולאנשי מקצוע חדשים (בלוגרים) - שמביאים את המידע לקהל באופן מהיר, ישיר ונגיש יותר מהעיתונות המסורתית.

תיווך נדל"ן: למרות הצמיחה בענף דווקא המתווכים רושמים ירידה של 31%

אם פעם מתווך הדירה היה חלק בלתי נפרד מתהליך רכישת או השכרה הדירה, כיום למתווכי עבודה קשה יותר להתקיים. האינטרנט מספק אינספור אפשרויות למודעות ומקל על הקשר של מוכר/משכיר לבין קונה/שוכר. רבים מעדיפים לוותר על עמלת התיווך ולסגור את העסקה באופן עצמאי.

המקצועות הנשחקים והנשכחים

מקצועות נעלמים. יחצ,
נתונים: AllJobs/יחצ

המקצועות שבהם נרשמה עליה גדולה

אנליסט: עלייה חדה של 104%

אנליסט הוא תפקיד שנולד מתוך צורך. בעקבות החידושים הטכנולוגיים, חברות החלו לצבור אצלן כמויות אדירות של מידע ודאטה והן הבינו שכדאי לעשות בו שימוש מושכל. כלומר לא רק לאגור את הנתונים, אלא גם לנתח אותם, לסדר אותם, ולהפיק מהם תובנות. האנליסט למעשה הוא האדם שאמון על המידע, והוא מארגן ומנהל באופן נכון את הנתונים ועובד עם מערכות חכמות שמסייעות בכך. הרעיון שעומד מאחורי האנליסט הוא להפוך את הביג דאטה, לסמארט דאטה, ותפקידו העיקרי של האנליסט הוא להשתמש בדאטה באופן שמשרת את הארגון ומשפר את הביצועים העסקיים שלו.

מתכנת: Full Stack צמיחה של 94%

הפול סטאקים הם אשפי פיתוח מא' ועד ת'. זה תפקיד שבבסיסו ניצבת התפיסה, לפיה המתכנתים צריכים לשלוט בסל הכישורים המלא של כל תהליך הפיתוח. אלו מתכנתים עם הבנה בכלל שכבות הפיתוח (צד הלקוח וצד שרת) ויכולת לחבר בין שדות שונים. היתרון הבולט שלהם, ומכאן גם הביקוש שיש אליהם, טמון בכך שהם חוסכים לחברה כסף רב, כי הם מספקים מענה מקצה לקצה בהשוואה למתכנתים המתמחים רק בצד מסוים. בפועל, מתכנת Full Stack מייצר את האינטגרציה הנדרשת בפרויקטים טכנולוגיים רבים תוך מעורבות בכל שלב בפיתוח, כשהוא בוחן את התהליך בראייה רחבה - ולכן מסוגל גם לבצע אופטימיזציה טובה יותר של התהליך.

מומחי אבטחת מידע: עם עלייה של 62%

תחום הסייבר ואבטחת המידע נמצא בעליה מתמדת. בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה במספר התקפות הסייבר על ישראל, שהגיעו לשיאן בתקופת מבצעי "עמוד ענן" ו"צוק איתן" (אשר במהלכם בלבד דווח על עשרות מיליוני ניסיונות התקפה). כאמצעי התמודדות, ואף כאמצעי מנע, עלתה גם הדרישה למומחים ויועצים בתחום, הן במגזר הפרטי והן הציבורי. העובדים בתחום הזה עוסקים במגוון נושאים, כגון: מציאת פתרונות אבטחה נגד תוכנות זדוניות ומתוך התקפות על המערכת, חקירה של פרצות אבטחת מידע במחשבים ובשרתים של לקוחות. מעבר לפן הביטחוני, היום אתרי אינטרנט רבים מחזיקים בפרטי מידע אישי על המשתמשים שלהם ולכן זקוקים לאנשים ומערכות שיאבטחו את הפרטים האלו. הנוכחות הרשתית הגבוהה של כל אחת מאתנו מביאה לכך שאבטחת המידע מחליפה את האבטחה המסורתית. ביטחון המידע הוא מעל הכל.

עבודה סוציאלית: למרות המשברים בשנים האחרונות עליה של 56% בדרישה

העלייה בדרישה לעובדים סוציאליים יכולה להעיד במשהו על מצב הרווחה בישראל. משבר הקורונה רק הדגיש את הצורך בשירותים חברתיים בישראל והצורך בעובדים ועובדות סוציאליים - הולך וגדל. מן הצד השני, יותר ויותר אנשים עוזבים את המקצוע בשל תנאי ההעסקה שבו. זה מביא למצב שבו אלפי משרות חדשות בתחום אינן מאוישות ועובדים שכבר נמצאים בתפקיד עוזבים אותו ופונים למקצועות מכניסים יותר.

אפיון/עיצוב UI / UX: עלייה של 38%

בעולם שבו שולטים אתרים ואפליקציות - אין דבר חשוב יותר מחוויית משתמש. אנשי ה-UX/UI אחראים על אפיון ועיצוב החוויה הזו והם אלו שקובעים במידה רבה את הצלחתו (או כשלונו) של אתר או יישום - וגורמים למשתמש להחליט האם להפוך ללקוח קבוע. זו הסיבה שהדרישה לאנשים בתפקיד רק תלך ותעלה.

מחסנאים: העלייה באי קומרס הובילה לעלייה של 37% בדרישה לתפקיד

העלייה המשמעותית בכמות המשרות מתחומי המחסנאות - נובעת מהעלייה הדרמטית בקניות ברשת ו"תור הזהב" של החנויות המקוונות. אנשים קונים יותר ויותר מוצרים באונליין, והסחורה הזו נאגרת במחסנים ובהאנגרים, ובסוף גם משונעת לבית הלקוח. ההתנהגות הצרכנית הזו מגדילה את כל המערך ויש ביקוש רב למחסנאים, אנשי לוגיסטיקה ובסוף השרשרת - גם לשליחים ונהגים.

המקצועות המשגשגים

מקצועות משגשגים. יחצ,
נתונים: AllJobs/יחצ

AllJobs היא מהפלטפורמות הגדולות בישראל לקריירה וגיוס, עם קרוב ל-1,000,000 מחפשי עבודה מדי חודש, כ-35,000 משרות לפני הקורונה ולמעלה מ-30,000 משרות באתר בימים אלו. האתר מרכז תחת קורת גג אחת משרות שפרסמו מעסיקים, כמו גם משרות הנאספות מ-3,000 מקורות שונים (כולל רשתות חברתיות) ולכן מהווה ברומטר למצב השוק.

מחלקת המחקר של AllJobs מפיקה נתונים יומיומיים אודות שוק התעסוקה בארץ, ושופכת אור על סוגיות ומגמות מרכזיות הנוגעות לכוח העבודה במשק, כגון: אילו מקצועות התחזקו ואילו נחלשו, מהם התחומים המבוקשים, כמה אנשים מתמודדים בממוצע על כל משרה ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully