וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירת שווקים שבועית: סופרים לאחור

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

2.11.2020 / 16:40

לא רק אמריקה מחכה לתוצאות הבחירות, גם באירופה מקווים שהנטל יהיה כבר מאחוריהם והשווקים יתחילו להתאושש. הבעיה היא שאצלם לא חסרות צרות מבית

בווידאו: טראמפ מאיים לפטר את פאוצ'י אחרי הבחירות/צילום: רויטרס

הבחירות בארצות הברית ישלטו במהדורות החדשות השבוע, במיוחד אם הכרעה ברורה של המנצח תידחה מעבר ליום הבחירות. גם תוצאות הבחירה לסנאט יזכו לתשומת לב רבה שכן הם בעלות השפעה רבה על המדיניות שתזכה לתמיכת המחוקקים. פגישת הפד תגיע לסיומה ביום חמישי וכמו תמיד תיקח את אור הזרקורים מפגישות בנקים מרכזיים אחרים כמו אוסטרליה, מלזיה ובריטניה. באירופה הנושא המרכזי הוא ההשפעות הכלכליות של ההגבלות האחרונות בעקבות נגיף הקורונה. ניתן לומר שהגורמים המרכזיים שיניעו את השווקים השבוע יהיו פוליטיקה ומספרי ההדבקה של נגיף הקורונה ופחות נתונים מאקרו כלכליים שוטפים למעט דוח התעסוקה בארצות הברית ביום שישי. בסין נתוני מאקרו שיפורסמו השבוע בין היתר יכללו את מאזן הסחר לחודש אוקטובר(יפורסם ביום שבת) ותשומת הלב של השווקים תופנה גם לעבר תזוזות שער היואן-CNY. בהודו הנתון המרכזי השבוע יהיה הגידול בהלוואת הבנקים ביום שישי כאשר ברקע ממשיכים המאמצים של הממשלה להתמודד עם הנגיף.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש ISM ייצור לחודש אוקטובר.
  • שלישי: ארצות הברית - בחירות. אוסטרליה - פגישת הבנק המרכזי האוסטרלי. יפן - פרוטוקולים מפגישת הבנק האחרונה.
  • רביעי: גוש היורו -תחזית צמיחה כלכלית של הנציבות האירופאית. ארצות הברית - סקר ADP, מדד מנהלי הרכש ISM למגזר השירותים אוקטובר.
  • חמישי: ארצות הברית - סיום מפגש הבנק המרכזי. בריטניה- פגישת הבנק המרכזי הבריטי. גוש היורו -מכירות קמעונאיות לחודש ספטמבר.
  • שישי: ארצות הברית - דוח התעסוקה אוקטובר. הודו - גידול בהלוואות הבנקים אוקטובר.
  • שבת: סין - מאזן סחר, יתרות מטח אוקטובר.
טראמפ ביידן. רויטרס
העיניים נשואות אליהם. טראמפ וביידן/רויטרס

בחירות בארצות הברית- ציר זמן עד התוצאות

הבחירות בארצות הברית לא נגמרות רשמית עד שחתך אוכלוסיית הקולג' מצביע ב-14 בדצמבר, אך בפועל התוצאה כבר ידועה בבוקר שלאחר הבחירות, כאשר נהוג שהמועמד המפסיד מתקשר לברך את המנצח. בבחירות האחרונות ב-2016 ניצחונו של טראמפ הוכרז בשעה 2:29 לפנות בוקר וניצחונו של אובמה בשנת 2012 הוכרז כבר בשעה 23:38 בלילה של יום הבחירות. הכרעה כזאת מוקדמת עדיין אפשרית, אך ב-2020 לוח הזמנים עלול להתארך מכיוון וישנם מספר רב של פתקי הצבעה בדואר שחלקם לא ייספרו עד שיעברו מספר ימים לאחר הבחירות. במקרה של מרוץ צמוד, מדינות המפתח אריזונה, פלורידה, מישיגן, צפון קרוליינה, פנסילבניה ווסיקונסין יהיו המדינות לשאת אליהם את העין לקבלת רמז להכרעה.

שורה תחתונה: השווקים מודעים לעובדה כי לוח הזמנים להכרעה ברורה של הבחירות אינו ידוע.

בחירות בארצות הברית: תגובות אפשריות של השווקים

בהיעדר הכרעה ברורה ומהירה לאחר יום הבחירות, לשווקים יהיה הרבה מידע לנסות ולעבד ביום המסחר של ה-4 בנובמבר. היסטורית, השווקים נטו לעלות לאחר סיום יום הבחירות, כאשר בתקופה שלפני הבחירות הם דשדשו. אך הזמנים בהם אנו חיים אינם רגילים, ולצד עיכוב בתוצאות הבחירות שיכביד על השווקים יש גם את מצב הקורונה. מדד ה-S&P 500 נמצא במהלך ירידות מאז אמצע אוקטובר ותשומת לב תוקדש גם למדד הפחד VIX שמחירו מגלם תנודתיות גבוהה סביב יום הבחירות אך יש לשים לב לעקום שלו לאחר מכן. תשואות אגרות החוב הממשלתיות של ארצות הברית לא זזו למעשה לקראת יום הבחירות אך תשואות של אגרות חוב בדירוגים נמוכים יותר הפגינו תנודתיות וזה עשוי להימשך גם לאחר הבחירות.

שורה תחתונה: שווקי המניות עשויים לא להתנהג לפי התבנית ההיסטורית שלהם לאחר הבחירות וכדאי לשים לב גם להתנהגות אגרות חוב קונצרניות.

סחר במניות וול סטריט, יוני 2020. GettyImages
צפויה להם אנחת רווחה? המשקיעים בוול סטריט/GettyImages

תגובת הבנק המרכזי האמריקני

פגישת הבנק המרכזי האמריקני-הפד מתחילה ביום רביעי ומגיעה לסיומה ביום חמישי כאשר תוצאות הבחירות עשויות להיות לא ידועות עד אז. תזמון הפגישה יוסיף גם ככה לטיעונים חזקים להשאיר את המדיניות על כנה ללא שינוי, כאשר אי ודאות לגבי הבחירות מאוזנת על ידי נתונים כלכליים טובים מהצפי לאחרונה (נתוני התמ"ג לרבעון 3 והזמנות מוצרים ברי קיימא). הפד צריך לעכל את ההשפעות הפיסקליות של ניצחון כל מועמד. הנחת המוצא שלנו שניצחון של טראמפ יוביל לחבילה פיסקלית קטנה יותר אך מהירה וניצחון של ביידן יוביל לחבילה פיסקלית גדולה, אך העברה שלה תיקח זמן רב יותר. יחד עם זאת, הפד ידגיש את העובדה כי תמיכה מוניטרית נוספת תהיה זמינה במידת הצורך וייתכן כי יקדיש את העובדה שסיוע זה מתייחס לאגרות החוב הקונצרניות בדירוג נמוך שבתקופה שמובילה לבחירות מחיריהן של אופציות על פשיטות רגל של חברות עלו בערכן וממחישות את העובדה שמשקיעים חוששים מגל ירידות לאחר הבחירות.

שורה תחתונה: הפד לא צפוי לחשוף מדיניות מוניטרית חדשה אך הוא ידגיש את העובדה כי תמיכה נוספת זמינה במידת הצורך.

אירופה והקורונה

השבוע שעבר היה קשה למנהיגים באירופה, כאשר מקרי ההדבקה בנגיף ממשיכים לזנק וברקע הכרזות על הגבלות נוספות בגרמניה וצרפת. נסיבות אלה יגרמו למשקיעים לראות את נתוני המאקרו שיפורסמו השבוע באירופה (כמו מכירות קמעונאיות ביום חמישי) כחדשות ישנות ולא יקבלו תשומת לב רבה. נשיאת הבנק המרכזי האירופאי כבר דיברה על הסיכונים השליליים לצמיחה אך תגובה מוניטרית לא צפויה עד המפגש הבא של הבנק ב-10 בדצמבר. תשומת הלב תוקדש לתמיכה הפיסקלית ברחבי היבשת כאשר צעדים נוספים מוכרזים מידי יום באזור. השווקים באירופה נחבטו בשבועות האחרונים לאור עלייה במספר מקרי ההדבקה בנגיף הקורונה ותנודתיות נוספת צפויה עד שנקבל מידע חדש לגבי מקרי ההדבקה בנגיף וסוג התמיכה של קובעי המדיניות. במקביל ברקע ממשיכות שיחות הברקזיט כאשר המשכיותם היא סימן שהגעה להסכם זו אפשרות אך עדיין לא ברור כיצד נושאי המחלוקת ייפתרו.

שורה תחתונה: השווקים באירופה נותרים תנודתיים ופגיעים לאור אי הוודאות במצב נגיף הקורונה ביבשת והיקף הסיוע והתמיכה של הממשלות.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, במסיבת עיתונאים בה הכריז על סגר כללי שני באנגליה למשך כחודש. 31 באוקטובר 2020. AP
שבוע לא קל. בוריס ג'ונסון/AP

ההתאוששות בסין

מדד מנהל הרכש של מכון CAIXIN למגזר הייצור שפורסם הבוקר יצא חזק ועמד על רמה של 53.6 כאשר המדד הממשלתי NBS המקביל עומד על 51.4. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים של CAIXIN יפורסם ביום רביעי וביום שבת מאזן הסחר ויתרות מט"ח. התמונה שצפויה להתקבל מהנתונים הללו היא של התאוששות כלכלית יציבה כאשר הממשלה מנסה להגדיל החשיבות של צריכה מקומית. מחלוקות הסחר עם ארצות הברית ידעכו עד לאחר הבחירות אך מספר נושאי חוץ יישארו על סדר היום כאשר העיקרי שבהם הוא התחזקות מטבע היואן לרמה הגבוהה ביותר שלו מזה שנתיים אל מול הדולר ב-21 באוקטובר ונחלש מעט לאחר מכן. השאלה שעולה מהתנהגות המטבע האם מדובר בשינוי מבני שהסברו בהלאמה של המטבע או מגמה שהבנק המרכזי הסיני יביא להיפוכה.

שורה תחתונה: נותני המאקרו בסין ממשיכים לתמוך במגמה של התאוששות כלכלית יציבה ותשומת הלב מופנית לעבר מטבע היואן-CNY.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי במחלקת ניהול עושר בדויטשה בנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully