וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקורונה: עלייה בביקוש למשכנתאות

3.11.2020 / 14:13

בנק ישראל מדווח על גידול של כ-650 מיליון שקל בנטילת משכנתאות חדשות לעומת ספטמבר אשתקד. מה הסיבות לגידול ומה כדאי לעשות עכשיו? שימי אדזיאשווילי, מהתאחדות יועצי המשכנתאות מסביר

בווידאו: הפגנת עצמאים בנתניה בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב ולסייע לבעלי עסקים/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

תקופת הקורונה אמנם הכניסה ישראלים רבים לבור כלכלי וחשש מאי עמידה בתשלומים. למרות זאת, חלה עלייה חדה בביקוש למשכנתאות. מנתונים שמפרסם בנק ישראל, עולה כי בגל הראשון, בחודש אפריל 2020, הבנקים נתנו משכנתאות בסך של 4 מיליארד ו-390 מיליון שקל. בחודש ספטמבר 2020 לעומת זאת, היקף המשכנתאות עמד כבר על 6 מיליארד ו-320 מיליון שקל. כמו כן, היקף המשכנתאות שניתנו בחודש ספטמבר 2020 גבוה מזה שניתן בחודש ספטמבר 2019, בו היקף המשכנתאות עמד על 5 מיליארד ו-659 מיליון שקל.

"העלייה בביקוש למשכנתאות נובעת מירידת הריביות ומס הרכישה", מסביר שימי אדזיאשווילי מהתאחדות יועצי המשכנתאות, "בנוסף, בתקופות של אי וודאות, פונים להשקעות בטוחות יותר כמו נדל"ן או אג"ח ממשלתי". לגבי דירות להשקעה המצב טיפה שונה. בעוד בחודש ספטמבר אשתקד היקף ההלוואות שניתנו לצורך רכישת דירה להשקה עמד על 715 מיליון שקל, בחודש אפריל 2020 היקף ההלוואות צנח ל-520 מיליון שקל. עם זאת, בחודש ספטמבר נרשמה התאוששות כאשר היקף ההלוואות עלה ל-650 מיליון שקל. הסיבה לעליה בחצי השנה האחרונה, היא שהמשקיעים ניצלו את ירידת מס הרכישה ואת הצניחה בביקוש לטובת רכישת דירות במחיר מוזל.

ומה לגבי מחיר למשתכן? "פרויקטים רבים במחיר למשתכן ששווקו בפיק הגדול לפני כשנה-שנה וחצי, הגיעו כעת להיתרי בנייה והקבלנים זימנו את הרוכשים לרכוש למרות הקורונה", מסביר אדזיאשווילי, "בנוסף, היה חשש גדול מאוד ממה שיקרה למדד תשומות הבנייה בגלל הסגר, ורבים מרוכשי דירות מחיר למשתכן ודירות הקבלן הקדימו תשלומים לקבלנים כדי למנוע עלייה במחיר עקב מדדים גבוהים. אך רוב המקדימים די התבדו והמדדים לא עלו בתקופת הקורונה". בחודש ספטמבר אשתקד, ניתנו משכנתאות במסגרת מחיר למשתכן בהיקף של 694 מיליון שקל, בחודש אפריל 2020 ההיקף גדל ל-801 מיליון שקל ובספטמבר השנה ניתנו משכנתאות בהיקף של 949 מיליון שקל.

זוג חותם על הסדר משכנתא. shutterstock,
המשבר ניכר היטב בעיקר בביצוע מיחזורי משכנתא/shutterstock

המשבר הכלכלי ניכר בעיקר בביצוע מיחזור למשכנתא. "אנו רואים הכפלה של מספר המיחזורים שנעשו בחודש ספטמבר לעומת ספטמבר אשתקד", אומר אדזיאשווילי, "אם בחודש ספטמבר 2019 נעשו 376 מיחזורים, בחודש ספטמבר בוצעו כבר 642 מיחזורים. הסיבה לכך, היא שהציבור פורס את המשכנתאות שלו ליותר שנים על מנת להקטין את ההחזר החודשי, וכן לוקח משכנתא על מנת לכסות את החובות שהצטברו, משום שכך ניתן לקבל ריביות נמוכות ולפרוס את החוב לתקופה ארוכה מאוד, מה שמוביל להחזר נמוך של חובות מידי חודש. סיבה נוספת, היא שישנה ירידה בריביות, ורבים מנצלים זאת למיחזור על מנת להוזיל את עלויות המשכנתא".

הריביות כיום על המשכנתאות מאוד נמוכות. הריבית הממוצעת עבור משכנתא הנלקחת לתקופה של 20-25 שנה, ירדה ב-0.22% מ-3.27% בחודש ספטמבר 2019 ל-3.05% בספטמבר השנה. עבור משכנתאות שנלקחו לתקופה של מעל ל-25 שנה, הריבית הממוצעת ירדה ב-0.27%, מ-3.39% בספטמבר אשתקד ל-3.12% בספטמבר השנה.

"עבור אלו שצריכים בתקופה זו לקחת משכנתא לטובת השלמת עסקה, הייתי ממליץ לא לפחד ואולי אף להקדים את התשלום בשל הריביות הנמוכות" אומר אדזיאשווילי, "חשוב לדעת, לבנקים יש מכסת אשראי אותה הם יכולים להעניק ללקוחות במהלך השנה, לכן, בסוף השנה הבנקים מוזילים את הריביות אף יותר, על מנת למכור את מכסת האשראי שנותרה. מומלץ לערוך השוואת ריביות ולראות איזה בנק מעניק את הריבית הנמוכה ביותר. אני ממליץ לגשת לבנקים הקטנים, שם תמצאו הנחות גדולות יותר מהבנקים הגדולים משום ששם נלקחות פחות משכנתאות מהבנקים הגדולים ולכן נשארים יותר עודפי אשראי".

"עם זאת, משכנתא היא התחייבות ענקית לטווח ארוך, ולכן חשוב שתיגשו לנושא רק עם המצב הכלכלי שלכם יציב כעת ואין סכנה למקומות העבודה שלכם בעתיד הקרוב". מציין אדזיאשווילי, "מומלץ להיעזר ביועץ משכנתאות, שיעזור לכם להעריך את הסיכונים והכדאיות בתקופה זו. בנוסף, התאחדות יועצי המשכנתאות הקימה קו חם ללא עלות, המעניק הכוונה ראשונית ואובייקטיבית במגוון נושאים כמו הקפאת הלוואות ומשכנתאות, הכוונה ראשונית לסידור חובות, היתכנות לקבלת משכנתא בחל"ת ועוד. השירות ניתן בימים א'-ה' בשעות 10:00-18:00 במספר 077-9725540".

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully