וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטווח, הטראומה, האלרגיה והפיצוי: סיפורה המוזר של חיילת צה"ל

4.11.2020 / 0:11

בית המשפט קבע: הירי במטווח הזכיר לחיילת את רצח אחותה וגרם להתפרצות אלרגיה כרונית חריפה. סיפורה של השתלשלות עניינים שהסתיימה באחוזי נכות

חמש עובדות על אלרגיות/מערכת "אסור לפספס"

חיילת שגויסה במטרה לשרת בחיל האיסוף הקרבי הוכרה כנכת צה"ל, לאחר שירי במטווח הזכיר לה את רצח אחותה החורגת במהלך עסקת סמים, מה שגרם לה להתפרצות של אלרגיה כרונית חריפה (אורטיקריה). כך קבע בית משפט השלום בחיפה, בעקבות ערעור שהגישה באמצעות עו"ד מיכאל פסקל העוסק בתביעות נגד משרד הביטחון, לאחר שקצין התגמולים דחה בקשתה להכיר בקשר הסיבתי בין שירותי הצבאי לבין התפרצות האלרגיה הכרונית.

מהערעור עולה כי במהלך ירי ראשון במטווח במהלך הטירונות, החיילת העידה כי כאשר המחלקה התפרסה לביצוע ירי, כל החיילות, חוץ ממנה החלו לירות לעבר המטרות. "אני לא הצלחתי לירות כי נבהלתי מעוצמת הרעש וההדף שהעיף לאחור את החיילת ששכבה לידי בעמדת ירי. נכנסתי לבהלה מהעוצמה שיש לנשק ונזכרתי ברצח אחותי כשהייתי בת 7 ואיך שהיא סבלה מהיריות שספגה", סיפרה החיילת.

לדבריה, מפקד המטווח שאל אותה מדוע לא ירתה והיא השיבה כי היא לא מסוגלת, אך בלחץ מפקדה נשמה עמוקות וירתה למטרה כשעיניה עצומות. לאחר אותו מטווח החיילת החלה לסבול מפריחות מוזרות בגוף שנראו כמו עקיצות ובחילה היא לא קישרה בין הפריחות לבין הירי במטווח. בחלוף שלושה חודשים מצבה הוחמר כשהפריחה ההתפשטה בכל גופה תוך הופעת פצעים מוגלתיים ברגליה. מפקדיה הבחינו שהחיילת מפתחת מצבי רוח והפנו אותה לקב"ן שהחליט להעביר אותה לבסיס פתוח.

חייל יורה במטווח. ShutterStock
השתלשלות אירועים ארוכה ומייסרת/ShutterStock

בבסיס החדש החיילת שובצה לעבודות רס"ר שכללו חשיפה לאבק, לצבע ולחומרי ניקיון במטבח ומצבה הלך והחמיר: כל גופה התמלא נגעים הדומים לעקיצות ובנוסף החלה לסבול מקוצר נשימה. היא הופנתה למחלקת האלרגיה בבי"ח בילינסון, שם אובחן כי היא סובלת מאורטיקריה חריפה (אלרגיה כרונית) ובעקבות כך שוחררה מהצבא בפרופיל רפואי.

מומחה מטעם קצין התגמולים טען בערעור כי החיילת סבלה מאורטיקריה טרם גיוסה, וכי אין אף נתון הקושר בין התפרצות האורטיקריה לבין חשיפה כלשהי במהלך השירות. פרופ' יצחק כץ, מומחה לאלרגיות מטעמה של החיילת, מצא כי במהלך שנת השירות הראשונה בצבא, נרשמו לפחות 30 אירועי אורטיקריה. בהסתמך על מאמרים רבים, המומחה קבע כי ישנו קשר סיבתי מובהק בין הלחץ בו הייתה נתונה בעקבות המטווח, לבין התפרצות חשיפה של האורטיקריה.

השופטים אפרים צ'יזיק, ד"ר אלכס קורת ופרופ' ולטר מרקוביץ, קבעו כי יש לקבל את גרסתה של החיילת בכל הנוגע לתנאי שירותה הצבאי. עוד קבעו כי שני המומחים הסכימו שאורטיקריה יכולה להתפרץ על רקע נפשי. המחלה עברה התפתחות ומשני מקרים חד פעמיים חולפים עד לגיוסה, הפכה לחולה כרונית. לכן קבעו כי לא ניתן לשלול הקשר הסיבתי מאחר ולאחר הגיוס מצבה התחלואתי הוחרף בעקבות השירות.

השופטים פסקו כי נמצא קשר סיבתי להחמרה בשיעור של 50 אחוזים בין מחלת האורטיקריה שממנה סובלת החיילת לבין תנאי שירתה הצבאי. בנוסף פסקו כי על משרד הביטחון לשלם לחיילת 5000 שקל עבור הוצאות ובנוסף לשלם את שכר טרחתו של המומחה הרפואי מטעמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully