וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק ההון עדיין עצבני, אבל מה זה אומר על העתיד?

נדב אופיר

4.11.2020 / 11:28

הקרב הצמוד על הנשיאות כבר השפיע על השוק בטרום המסחר עם היפוכי מגמות, אבל למרות חוסר הוודאות כנראה שנראה שוק חיובי בקרוב. נדב אופיר מבנק הפועלים מסביר מה צפוי לנו

בווידאו: טרם ספירת הקולות טראמפ הכריז על ניצחון, ביידן אומר שהוא ניצח/צילום: רויטרס

נכון לבוקר יום רביעי (שעון ישראל), תוצאות הבחירות בארצות הברית אינן סופיות. סביר להניח כי ב-24 שעות הקרובות נתוודע לתוצאות האמת בכל המדינות שעדיין נשארו. העימות הפוליטי בין הנשיא המכהן טראמפ לסגן הנשיא לשעבר ביידן נכנס לישורת של הישורת האחרונה, כשכרגע אין עדיין הכרעה, והיא צפויה להתקבל בטווח של ה-24 שעות הקרובות. תרחיש האימים של תהליך משפטי שיותיר את המשקיעים באי ודאות כרגע לא סביר.

בשבועות האחרונים דובר על החששות של המשקיעים מפני תרחיש של אי החלטה, בו תיגרר המערכת הפוליטית בארצות הברית להליך משפטי ארוך ומכוער ובו זמנית יותיר את שוק ההון הגלובלי בחוסר ודאות לגבי זהות הנשיא. שוק ההון יכול להכיל לא מעט דברים, אך יותר מכל הוא לא אוהב חוסר וודאות, שכן זו יכולה להבריח משקיעים ולגרום להם "לחכות על הגדר" עד שהעננים יתבהרו.

נכון לבוקר יום רביעי, ההכרעה תתמקד בשלוש מדינות מפתח, ויסקונסין (10 אלקטורים), מישיגן (16) ופנסילבניה (20). הנשיא טראמפ צריך לנצח בשתיים מתוך שלוש המדינות הללו על מנת לזכות בארבע שנים נוספות, כאשר בוויסקונסין ברגעים אלו נספרו כבר מעל 91% ונראה שהוא בדרך לניצחון שם. הוא כבר הספיק לדבר במסיבת עיתונאים על ניצחון והביע חשש מגניבת קולות. הרפובליקנים כבר עכשיו שולפים את הכרטיס של פנייה לבית המשפט העליון ולכן החוזים העתידיים על מדדי המניות המובילים עוברים מעליות לירידות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהצהרה לתקשורת, הבית הלבן וושינגטון, 4 בנובמבר 2020. AP
אם הוא ייבחר, שום דבר לא באמת צפוי להשתנות בשוק ההון. טראמפ/AP

אם אכן טראמפ יבטיח 4 שנים נוספות, הערכתנו היא שנראה עוד מאותו הדבר. הנשיא ימשיך ללחוץ על הבנק מרכזי האמריקאי להוריד את הריביות (ואכן, האג"ח האמריקני לעשר שנים נסחר בתשואה של 0.79% לאחר שאתמול הוא נסחר ברמות של 0.90%). השלכה נוספת לבחירתו מחדש של הנשיא טראמפ הינה הורדת הלחץ מחברות האנרגיה האמריקאיות, בדגש על חברות שעוסקות בתעשיית פצלי השמן. סגן הנשיא ביידן וסגניתו המיועדת, קמלה האריס, דיברו המון על מעבר מתעשיית פצלי השמן לתעשיות אנרגיה אחרות, מהלך שביסס לחץ מאוד גדול בתעשייה זו. נכון לכתיבת שורות אלו, הלחץ הזה משתחרר.

החוזים העתידיים נעים היום בצורה תנודתית מאוד. לאור דבריו של טראמפ שיפנה לבית המשפט העליון הם עברו לירידות, אך כרגע הם נסחרים בעליות בטווח של בין אחוז אחד לשני אחוזים. ההערכה שלנו היא ככל שנראה הכרעה באותן שלוש מדינות המפתח (ויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה) ולא יהיו הפתעות שליליות ברגע האחרון, שייקחו את הפוליטיקה האמריקאית לתהליכים משפטיים ארוכים, כאלה שיותירו, כאמור, את השוק באי ודאות. אנו צפויים לראות שוק חיובי בטווח הנראה לעין.

החשיבות של הכרעה במרוץ לנשיאות והתפוגגות אי הוודאות חשובה בנושא נוסף - עניין חבילת הסיוע למשק האמריקאי. עד כה, נראה היה ששני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם ולא מגיעים להסכמה לפני הבחירות. חבילת הסיוע לאזרחים האמריקאים חשובה מאוד לאור משבר הקורונה וסביר להניח שלאחר שיתפוגג עשן הבחירות, הפוליטיקאים יתפנו לעבוד לטובת האזרח.

אם נביט קדימה לעבר הרבעון הראשון של 2021, נראה כי הנושא הבא שהמשקיעים יסתכלו עליו הוא חיסון לקורונה. ישנן כמה וכמה חברות אשר מתחרים מי יהיו הראשונים לפתח חסין עמיד ובטוח למחלה. הצפי הוא שהחיסון יגיע למדינות העולם עד אזור יולי-אוגוסט. חשוב לזכור כי מעבר ליצור החיסון בצורה בטוחה ובריאה וקבלת כל האישורים, ייקח זמן לא מועט לייצר ולהפיץ את החיסון ברחבי העולם, ולכן ההערכה הרווחת היא ייקח עוד כעשרה חודשים עד שהעולם המערבי ישים את מגפת הקורונה מאחוריו.

נדב אופיר הוא אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully