וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלות משותפת של המדינה והמגזר הפרטי: הפיתרון לקידום תשתיות

איתמר בן מאיר

4.11.2020 / 14:10

הקורונה, ולא רק היא, מצריכה שינוי כללי בתפישה לגבי תשתיות הכבישים ושחרור הפקקים. הדרך הנכונה לעשות את זה מצד המדינה היא להוציא פרויקטים למכרזים פרטיים

פקקים באיילון בעקבות עבודות תחזוקה בכביש 12 באפריל 2020. ראובן קסטרו
הקורונה טרפה את הקלפים, אבל העבודות ממשיכות/ראובן קסטרו

ישראל הייתה בעיצומה של תנופת עשייה בכל הנוגע לתכנון והקמת תשתיות תחבורה טרם כניסתה של הקורונה לחיינו. משרד התחבורה הציב יעדים רבים בתחום זה לטובת פיתוח המשק, התמודדות עם עומסי התנועה הכבדים ויצירת חלופות לשימוש ברכב הפרטי. אמנם הקורונה הגיעה וטרפה קלפים רבים בחיינו, אך העבודות ממשיכות. האתגרים התשתיתיים של מדינת ישראל נשארו כפי שהיו ומצריכים השקעות בסדרי גודל שעוד לא הכרנו, עם דגש על תשתיות תחבורה, אנרגיה ומים.

על מנת לעמוד ביעדים אלו, בתקופה בה ברור שתקציבים רבים מופנים לצרכים קריטיים ומידיים של מערכת הבריאות והרווחה, עלינו לחשב מסלול מחדש ולחשוב כיצד מביאים כסף לפרויקטים רבים, כשאחת מהדרכים לעשות זאת היא קידום תשתיות חיוניות ע"י שימוש במכרזים במודל בעלות משותפת של המדינה והמגזר הפרטי (PPP). זה הפתרון הנכון במיוחד בתקופה זו, פתרון שיגרום להתנעת הפרויקטים מבחינה כלכלית, ייצר תעסוקה ויאפשר שימוש בתשתיות אלו כמחוללי צמיחה במשק.

בימים אלו החליטה ממשלת ישראל להשקיע מיליארדי שקלים לטובת תכניות סיוע לאזרחים ותמיכה במערכת הבריאות. כבר עכשיו ברור לכל שהעברת תקציבי עתק אלו תייצר קושי מצד המדינה להמשיך ולהשקיע בעתיד בתשתיות נוספות. כחלק מההתמודדות עם בעיות התקציב, המדינה תיאלץ להסיט כספים רבים שיועדו תחילה למגוון רחב של פרויקטי תשתית ברחבי הארץ. יחד עם זאת לא נוכל לוותר על קידום השקעה ופיתוח התשתיות שכן אל לנו להזניח ולשים בצד את הצרכים היום יומיים והחיוניים של האזרחים בשנים הבאות.

הדרך הנכונה להצליח ולקדם פרויקטי תשתית לצד המשבר הכלכלי, היא להגביר ולהוציא כמה שיותר פרויקטים של מערכות לתחבורה ציבורית במכרזי PPP - כמו אוטובוסים חשמליים ותחבורה חכמה, הקמת חניונים לתחבורה ציבורית והקמה והפעלה של מערכת הסעת המונים על צורותיה השונות (LRT, BRT, ART וכו').

הניסיון שנצבר במשרד התחבורה מפרויקטי PPP וההצלחה שלהם דוגמת כביש 6, הרכבת הקלה בירושלים ופרויקט הנתיבים המהירים אותו משרד התחבורה מקדם יחד אתנו בימים אלו, הכולל סלילת נתיב תחבורה ציבורית ושיתופית לאורך נתיבי איילון וכביש 2 ומערכת חנה וסע חינמית בראשון לציון ושפיים, מוכיח שמדובר בשיטה שמצליחה לקדם ביעילות רבה ובהצלחה פרויקטי תשתית וזאת בשל חלוקת סיכונים בצורה חכמה ואופטימאלית. בשיטה זו, על כל צד להביא את היתרונות היחסיים שלו למשוואה. המגזר הפרטי מביא איתו את מימון הפרויקט, את יעילות הביצוע, הניסיון מהעולם וחדשנות וטכנולוגיה, ואילו המגזר הציבורי מביא את פישוט הבירוקרטיה, תיאום ותכלול בין גופי התשתית במדינה וכמובן שמירה על האינטרס הציבורי.

איתמר בן מאיר. Elior Studio,
איתמר בן מאיר/Elior Studio

על אף התחזיות המציגות כי התקופה של הריחוק החברתי ועידוד עבודה מהבית עשויה להיות ממושכת, אסור לנו לפקפק בנחיצות הפרויקטים הגדולים של הסעת המונים. דווקא עכשיו עלינו לנצל את התקופה ולהמשיך ולקדם את פיתוח התשתיות של מדינת ישראל.

בכך נצליח להזרים למשק הישראלי מחוללי צמיחה אשר יסייעו בהוצאתו מהמשבר מהר יותר וננצל את התקופה להעמדת תחבורה ציבורית ושיתופית יעילה כאלטרנטיבה לרכב הפרטי תוך מינימום הפרעה לציבור. כך, כאשר ימצא פתרון לקורונה ונוכל לחזור לשגרה, הציבור יזכה בתחבורה ציבורית שיתופית, יעילה ואטרקטיבית.

איתמר בן מאיר הוא מנכ"ל נתיבי איילון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully