וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכירים או עצמאים? השנה לא כדאי לחכות לרגע האחרון עם הפקדות סוף שנה

נדב טסלר

5.11.2020 / 15:22

לא משנה אם אתם שכירים או עצמאים, החיסכון הפנסיוני מקנה לכם לא מעט הטבות שניתן לנצל אותן עד סוף השנה. בשל משבר הקורונה והשינויים שהוכנסו, ובניגוד לשנים קודמות, מומלץ להיערך כבר כעת והפעם לא לחכות לרגע האחרון

בווידאו: הפגנת עצמאים בנתניה בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב ולסייע לבעלי עסקים/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

לקראת חודשי סוף השנה בוחנים העצמאים את הכנסתם השנתית ומבצעים הפקדות אל החיסכון הפנסיוני, השנה יותר מתמיד צריך להתחיל את הבדיקה רגע אחד קודם לכן. עצמאים שסגרו את העסק יכולים למשוך חלק מכספי החיסכון הפנסיוני כחלופה לכספי פיצויים ועצמאים שחוו ירידה בהכנסות יכולים למשוך כספים מקרן ההשתלמות כדי לנצל את הטבות המס ביתר החסכונות.

הפקדה לפנסיית חובה לעצמאים

לפי נתוני ארגון העצמאים להב בישראל פועלים כ-307 אלף עצמאים שאינם מעסיקים עובדים. שנת 2020 היתה שנה לא מוצלחת עבורם, אך עדיין, משנת ,2017 עצמאים חייבים להפקיד לפנסיה. סכום ההפקדה משתנה בהתאם להכנסה השנתית. עצמאים עם הכנסה שעולה על השכר הממוצע במשק, 126,612 שקל. חייבים להפקיד לפנסיה 10,762 שקל בשנה.

עצמאים שמרוויחים פחות מהשכר הממוצע במשק נדרשים לחשב את סכום ההפקדה השנתי באופן הבא:

עד מחצית השכר הממוצע במשק, 5,275.5, 4.45% מהכנסה ומעבר למחצית השכר הממוצע במשק 12.55%.
את החישוב לחובת ההפקדה יש לבצע מהכנסה החייבת לאחר כל הניכויים המותרים.
עצמאי שלא יפקיד לפנסיה צפוי לקנס בגובה 500 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שכיר וגם עצמאי?

מי שיש לו גם הכנסה כשכיר וגם עסק כעצמאי יתכן ואינו חייב להפקיד לפנסיה כעצמאי. במידה והפקדה שלך כשכיר (כולל חלק המעסיק והפיצויים) עולה על החובה כעצמאי תהייה פטור מהפקדה נוספת כעצמאי.

לדוגמה, נניח כי יש לך הכנסה כשכירה בגובה 10,000 שקל בחודש והכנסה נוספת כעצמאית בגובה 3,000 שקל בחודש. כעצמאית היית חייבת להפקיד לפנסיה 133.5 שקל בחודש, אך מכיוון וכשכירה הפקדת בכל חודש יחד עם מעסיקך 1,850 שקל, תהיי פטורה מהפקדה כעצמאית.

עוד פטורים מהפקדה: עצמאים שהגיעו לגיל 60 או עצמאים שהגיעו לגיל 55 ביום כניסת החוק לתוקף (ינואר 2017).

פנסיה - אילוסטרציה. ShutterStock
חשוב לדאוג לעתיד/ShutterStock

עצמאים שסגרו את העסק

לפי נתוני ארגון העצמאים, כ-87 אלף עסקים נמצאים בקשיים וכ-65 אלף מהם צפויים להיסגר עד לסוף השנה. תקנות חדשות מאפשרות לעצמאים שסגרו את העסק ובשנים הקודמות הפקידו לחיסכון הפנסיוני לקבל חזרה חלק מהפקדה השוטפת בפטור ממס. התקנות למעשה מחלקות את ההפקדה שביצע העצמאי לכספי תגמולים וכספי חיסכון למצב אבטלה, בדומה לכספי הפיצויים שמופקדים בעבור העובד השכיר.

קבלת הכספים כפופה להצגת אישור ממע"מ כי העסק אכן נסגר וגובה הסכום המירבי אותו יהיה ניתן למשוך הוא 12,420 שקל כפול מספר השנים בהם הוא הפקיד לעסק.

שימו לב כי הסכום ישולם בפריסה על פני 3 חודשים במידה והחוסך הגיע לגיל פרישה הוא יוכל לקבל את הסכום כסכום חד פעמי. מטרת החלוקה לדמות הכנסה החודשית בדומה לדמי האבטלה שמקבל העובד השכיר.

הטבות מס בחיסכון פנסיוני לעצמאים

כדי לעודד עצמאים להפקיד לפנסיה מעבר לסכום שנקבע בפנסיית חובה, המדינה מעניקה הטבות מס על הפקדות לחיסכון הפנסיוני. עצמאים זכאים לקבל הטבות מס על הפקדה לחיסכון הפנסיוני, ההטבה מוכרת משניים, הטבה מסוג ניכוי, הטבה המקבילה להוצאה מוכרת המקטינה את ההכנסה החייבת במס הכנסה וביטוח לאומי והטבה מסוג זיכוי, הטבה המחזירה לכם 35% מסכום ההפקדה. התקרה להפקדה היא 16.5% מהכנסה החייבת ולא יותר מ-34,848 שקל.

טיפ לחיסכון

מכיוון שהפקדות של עצמאים בדרך כלל נמוכות, חשוב לבחון לאיזה מוצר מפנים את ההפקדות לקופת גמל או לקרן פנסיה ומה דמי הניהול אותם אתם משלמים. ככל ותשלמו סכומים נמוכים על דמי הניהול מהפקדה ועל עלויות הכיסוי הביטוחי, ייוותר בידכם סכום גבוה יותר לחיסכון לפרישה.

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
אם יש אופציה להטבת מס, למה לוותר עליה?/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

היתרון המרכזי של העצמאים הוא חיסכון בקרן השתלמות

הפקדה של עצמאים לחיסכון פנסיוני היא חובה. עצמאי לא חייב להפקיד, בחוק, לקרן השתלמות, אך הפקדה לקרן השתלמות היא אחת מהטבות הגדולות שמעניקה לו המדינה. בעוד שחסכונות אחרים כמו חיסכון בשוק ההון חייבים במס רווחי הון בגובה 25%, הרווחים על הפקדה לקרן השתלמות יהיו פטורים ממס במועד משיכת הכספים. השנה גובה ההפקדה הפטור ממס רווחי הון הוא 18,600 שקל.

הפקדה לקרן השתלמות מזכה אתכם גם בהטבת מס

מלבד העובדה שהרווחים בקרן ההשתלמות יהיו פטורים ממס. המדינה מעניקה לכם הטבת מס כבר על ההפקדה לקרן. ניתן להפקיד לקרן השתלמות עד 4.5% מהכנסה ועד להפקדה בגובה 11,925 ש"ח והפקדה תקנה הטבת מס מסוג ניכוי לחוסך עצמאי. הטבת המס כאמור תקטין את ההכנסה החייבת במס ואת הכנסה החייבת בביטוח לאומי.

טיפ לחיסכון

ניתן להפקיד לקרן ההשתלמות גם מעבר להפקדה המזכה בהטבות מס, לדוגמה עצמאי עם הכנסה שנתית של 80,000 שקל יכול היה להפקיד 18,600 שקל שיקנו לו פטור מתשלום מס רווחי הון, אך רק 3,600 שקל יקנו את הטבת המס.

חשוב לזכור כי לא כל אחד יכל להפקיד באופן עצמאי לקרן השתלמות. עצמאי ייחשב כמי שיש לו הכנסה מעסק או ממשלח יד.

הפגנה לציון 50 יום לקבורת העסקים הקטנים, הרצל 25 פינת יפו, ת"א, 25 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
נפגעתם ממשבר הקורונה? אל תמשכו מקרן ההשתלמות/ראובן קסטרו

משיכת כספים מקרן השתלמות למי שנפגע ממשבר הקורונה

מגזר העצמאים הוא המגזר הראשון שנפגע כתוצאה מנגיף הקורונה, ככל שהתזרים השוטף שלכם נפגע אך יש לכם עדיין הכנסה החייבת במס אתם יכולים לנצל את הטבות המס בהפקדה לקרן השתלמות. באפשרותכם לנצל את הוראת השעה למשיכת כספים מקרן השתלמות לא נזילה וניתן למשוך מקרן ההשתלמות כספים שהפקדתם בשנת מס קודמת ולהפקיד אותם שוב השנה.
כאמור, ההפקדה לקרן ההשתלמות שתבצעו השנה תעניק לכם הטבת מס בגין הרווחים שנצברו בעסק בשנת 2020.

כזכור, עצמאים, בניגוד לשכירים, זכאים לקבל הטבת מס על ההפקדה לקרן ההשתלמות. הטבת מס מסוג ניכוי - הוצאה מוכרת. ההפקדה לקרן ההשתלמות תקטין את ההכנסה החייבת במס הכנסה וביטוח לאומי.

ניקח לדוגמה את רונן. רונן הוא עצמאי שיש לו השנה הכנסה החייבת במס בגובה 120 אלף שקל. בשנת 2019 רונן הפקיד לקרן השתלמות 18,000 שקל כדי לנצל את התקרה המוטבת לצורך פטור ממס רווחי הון. קרן ההשתלמות של רונן עדיין לא נזילה, בשנת 2020 רונן רוצה לנצל את ההפקדה לקרן השתלמות לצורך קבלת הטבות מס, באפשרותו להפקיד עד 4.5% מהכנסתו.

רונן יכול היה לנצל את הוראת השעה כדי למשוך 5,400 שקל מקרן ההשתלמות ולהפקיד אותם מייד שוב. הכספים יחשבו לו כהוצאה מוכרת בגין רווחי שנת 2020. אם לרונן יש מספיק כספים נזילים, לא כדאי לו לבצע משיכה כזאת מקרן ההשתלמות, מכיוון ומשיכה של הכספים מקרן ההשתלמות היא משיכה של כספים הפטורים ממס רווחי הון.

צרו לעצמכם חיסכון לשעת חירום

התקופה האחרונה הדגישה יותר מכל את חשיבות החיסכון הזמין לשעת חירום, עצמאים רבים נשארו מחוסרי הכנסה מחודש מרץ. במידה והפקדנו בעבר כספים לחיסכון הפנסיוני יהיה ניתן למשוך אותם רק בגיל הפרישה כקצבה.

מה הפתרון לעצמאי שמחפש חיסכון נוסף שעשוי להגדיל לו את החיסכון לפרישה? קופת גמל להשקעה. קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון שניתן למשוך בכל שלב ללא תשלום קנסות. גובה ההפקדה השנתית לקופת הגמל להשקעה מוגבל בתקרה, השנה 71,337 שקל. חוסכים שיפקידו השנה את התקרה יוכלו לבצע הפקדה נוספת כבר בחודש ינואר 2021.

עצמאי צריך ליצור לעצמו חיסכון לשעת חירום בהתאם למספר החודשים בהם הוא צופה שלא תהייה לו הכנסה. כאשר מקובל לייצר קופת חיסכון של 6 משכורות. כלומר עצמאי עם הכנסה חודשית של 20,000 שקל צריך לייצר קופת חיסכון של 120,000 שקל שישמשו אותו בשעת חירום בלבד.

היתרון בשימוש בקופת גמל להשקעה כקופה לשעת חירום הוא שבמידה ולא נשתמש בכספים נוכל בגיל 60 להעביר אותם אל החיסכון הפנסיוני ולקבל מהם קצבת זקנה הפטורה ממס. כלומר בעתיד במקום למשוך את הכספים ולשלם מס רווחי הון, נעביר את הכספים ואת הרווחים עליהם מקופת הגמל להשקעה אל קרן הפנסיה לקבלת קצבת זקנה.

שכירים? התחלתם עבודה חדשה, שימו לב מתי המעסיק מתחיל להפקיד לכם לפנסיה

משנת 2008 קיימת חובת הפקדה לפנסיה לעובדים שכירים. במידה ואתם מתחילים לעבוד במקום עבודה חדש ויש לכם כבר הסדר פנסיוני פעיל המעסיק נדרש להפקיד לכם תוך 3 חודשים ממועד תחילת העבודה או בתום שנת המס (המוקדם מבין השניים) כלומר עובד שהתחיל לעבוד בחודש נובמבר המעסיק יהיה חייב להפקיד עבורו עד 15/1 ולא יוכל להמתין שלושה חודשים.

את התשלום כמובן יש לבצע רטרואקטיבית ממועד תחילת העבודה.

ביטוח משכנתא. ShutterStock
בדקו את הביטוחים שלכם, גם עליהם מגיע לכם החזר/ShutterStock

שכירים, גם אתם יכולים לנצל לא מעט הטבות מס בסוף השנה

שכירים מפקידי בכל חודש לפנסיה דרך מקום העבודה. בעבור ההפקדה אנו מקבלים הטבת מס בכל חודש ישירות לתלוש השכר שלנו. הטבת המס הזאת נקראת זיכוי ממס והיא שווה לנו 35% מסכום ההפקדה לפנסיה.

לדוגמה, שכיר שמרוויח 7,000 שקל לחודש ומפקיד לפנסיה לפי חוק, 420 שקל לחודש, מקבל מידי חודש הטבת מס בגובה 147 שקל שמקטינה את תשלומי מס ההכנסה. באפשרות העובד להגדיל את ההפקדה שלו ל- 7% מהשכר החודשי והטבת המס תגדל בעוד כמה שקלים בכל חודש.

חשוב לדעת כי ההטבה מוגבלת בתקרה, בשנת 2020, ההפקדה המירבית שתזכה את העובד בהטבה היא 616 שקל. לדוגמה עובדים שמרוויחים 12,000 שקל ומפקידים לפנסיה 720 שקל בחודש, יקבלו הטבת מס רק על 616 שקל.

את הטבת המס על ההפקדה לפנסיה יקבלו רק שכירים החייבים במס, הטבת המס תינתן מידי חודש אוטומטית דרך תלוש השכר במקום העבודה.

הטבה נוספת שמגיעה לשכירים היא על הפקדה לפנסיה על שכר עליו המעסיק לא מפקיד להם לפנסיה, שכר לא מבוטח.

לדוגמה, אתם מקבלים תשלום עבור שעות נוספות או שאת מקבלת תשלום עבור עמלות מכירה. אם המעסיק לא מפקיד לך לפנסיה על מלא השכר, ניתן להפקיד על חלק זה מהשכר באופן עצמאי ולקבל הטבת מס נוספת.

איך עושים זאת?

פונים לחברה אליה רוצים להפקיד, פותחים קופת גמל במעמד עצמאי או שמפקידים לקרן הפנסיה הקיימת ומבצעים העברה בנקאית או הוראת קבע.

טיפ לחיסכון

במידה וישנו פער בין הכנסות בני הזוג או שיש פער בגובה החיסכון הפנסיוני של בני הזוג, ניתן להפקיד לחשבון על שם בן הזוג ולחסוך גם בתשלומי המס בפרישה.

לדוגמה, נניח כי לעובד קיימת הכנסה בגובה 10,000 שקל עליה הוא והמעסיק מפקידים לפנסיה מידי חודש. בנוסף, ישנה הכנסה נוספת של 2,000 שקל בעבור שעות נוספות. העובד יכול להפקיד מדי חודש 300 שקל לחיסכון הפנסיוני שלו או של בת הזוג שלו ולקבל הטבת מס נוספת.

יש לזכור שכדי לנצל את ההטבת המס על השכר הלא מבוטח יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה.

יש לך ביטוח חיים או ביטוח משכנתא? מגיע לך כסף חזרה

שכירים לא חייבים להפקיד לפנסיה עוד כסף כדי לקבל הטבות מס. ניתן לקבל הטבות מס גם על ביטוח החיים שרכשתם או על ביטוח המשכנתא. הטבת המס על ביטוחי החיים מגיעה לכל מי שלא ניצל את מלא הטבת המס על ההפקדה לפנסיה.

כדי לקבל את הטבת המס יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה.

חיסכון נוסף בקופת הגמל להשקעה

גם שכירים בדומה לעצמאים יכולים לייצר חיסכון נוסף בקופת הגמל להשקעה, אל קופת הגמל להשקעה ניתן להפנות הפקדות שלא יזכו אותנו בהטבות מס נוספות. תזכרו הפקדות אל החיסכון הפנסיוני הם הפקדות אותן יהיה ניתן למשוך בפרישה בלבד, לכן הפקדות שלא יזכו אותנו בהטבות מס ניתן להפנות לקופת הגמל להשקעה את הכספים מקופת הגמל יהיה ניתן למשוך בכל שלב בתשלום מס רווחי הון או בעתיד בפרישה להפוך את הכספים ואת הרווחים עליהם לקצבת זקנה הפטורה ממס.

נדב טסלר הוא סמנכ"ל מקצועי, בית ההשקעות הלמן-אלדובי

  • עוד באותו נושא:
  • מסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully