וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתמכרות לקניות ברשת יש השלכות, גם על בן הזוג

עו"ד רות דיין וולפנר

8.11.2020 / 11:48

חודש הקניות מצטייר כחגיגה מטורפת, אבל יש הרבה אנשים שמתחילים ולא יודעים היכן לעצור. מה קורה כשבן הזוג מאבד שליטה ואיך ניתן למנוע מצב שבו זה ירושש אתכם?

בווידאו: אכיפת סגירת חנות במתחם ביג בקרית גת/עריכה: עמית שמחה

"בעלי התמכר לקניות אונליין", סיפרה לי אורנה כשביקשה להתחיל בהליך גירושין. "פעם עוד יכולנו להסתדר עם זה, הבעיה היא שבתקופה האחרונה הצורך שלו לערוך רכישות ברשת הלך והחמיר, והמצב הכלכלי הלך והתדרדר. אני חוששת שאם אישאר איתו, נישאר בסוף בלי כלום".

התמכרות לקניות ברשת הפכה לתופעה מוכרת, עד כדי כך שמחקר שנערך בבית ספר לרפואה בהנובר, גרמניה, קרא להכיר בתופעה כהפרעה נפשית נפרדת, והראה כי לתופעת ההתמכרות לקניות השלכות נרחבות על בריאותו הנפשית של המכור, על משפחתו, על התנהלותו הכללית והיא עלולה להוביל ליצירת חובות, לפירוק נישואין, לחרדות, לדיכאונות ולירידה כללית ברמת התפקוד.

כמו התמכרויות אחרות, לא תמיד ניתן לזהות בזמן את התופעה, ולא תמיד קל לעצור אותה. כשם שלא כל שימוש בסמים קלים מעיד על התמכרות לסמים, כך גם לא כל חיבה לרכישה באונליין הופכת להתמכרות. כאשר לא ניתן לשלוט בדחף לערוך קניות, כאשר אין פרופורציות בין הסכומים המושקעים בפעולה לבין יכולתו הכלכלית של הרוכש, כאשר נלקחות הלוואות כדי לממן את התופעה - הרי שמדובר בהתמכרות. והתמכרות לקניות, ככל התמכרות, יכולה להיות מסוכנת.

קניות אונליין בלאק פריידיי. ShutterStock
אין שליטה במקלדת? זו תופעה רעה מאוד שעלולה להגיע לגירושין/ShutterStock

נראה כי תקופת הקורונה שימשה בטריגר להתמכרויות אלו אצל מי שנטה לכך גם בעבר אך עדיין שלט בדחף לרכוש ברשתן. הסגר והישיבה מול המסכים, בצירוף היעדר סיפוקים אחרים של רכישה מבוקרת בחנויות או בעת נסיעה לחו"ל, הביאו להחמרה בנטיה לערוך רכישות אונליין עד כדי התמכרות בלתי נשלטת.

הסיכון באובדן שליטה כשמדובר בהתמכרות לרכישות אונליין הוא בעל טווח רחב: החל משנאה עצמית בשל היעדר השליטה, דרך הקדשת שעות רבות על חשבון הזמן המשפחתי לישיבה מול אתרי מכירות וכלה ביצירת חובות וסיכון היציבות הכלכלית של התא המשפחתי. כל אחד מסיכונים אלו יכול להוביל לגירושין.

הדרך להתמודד עם התופעה היא לטפל בה לפני שהיא יוצאת משליטה. אלא שכדי לטפל בבעיה צריך ראשית לשים לב לקיומה ולתדירות ביצוע הרכישות והיקפן, ושנית, צריכה להיות מודעות לכך שמדובר בבעיה והסכמה לטפל בה. כמו במקרים רבים של התמכרות, התגובה הראשונה היא הכחשת הבעיה, תוך שימוש בטענה הידועה "הכול בשליטה". אלא שהתעלמות מהבעיה ואובדן שליטה על היקף ההוצאות, יכולים להמיט קושי כלכלי משמעותי על המשפחה כולה.

חשוב לדעת, כי חובות בגין רכישות ברשת נחשבים כחובות משותפים, ויכולים להגיע, במקרים קיצוניים, ליצירת חובות משמעותיים עד כדי כך שעולה הצורך ליטול משכנתא או להגדיל את היקפה. הדרך לעצור את כדור השלג היא באמצעות ביצוע הפרדה רכושית. במקרה בו אין הכרה בבעיה ובסיכונים הכרוכים בה, מומלץ לשקול כפיית הפרדה רכושית באמצעים משפטיים, גם אם המשבר עלול להוביל לגירושין. במקרה בו קיימת הסכמה חלקית לטפל בהשלכות הכלכליות של התופעה, ניתן לערוך הסכם ממון המסדיר את אופן ההתנהלות הכלכלית ולקבוע בו הפרדת זכויות וחובות.

עו"ד רות דיין וולפנר היא מומחית לדיני משפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully