וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים קניות אונליין? קחו כמה טיפים "מבפנים"

יוני רגב

8.11.2020 / 12:26

כרטיס אשראי הוא אמצעי תשלום מאובטח, אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לשלם מחיר כבד אם הוא ייפול לידיים הלא נכונות. יוני רגב, סמנכ"ל מניעת הונאות ורגולציה מקבוצת ישראכרט, עם הטיפים המועילים

קניות אונליין. ShutterStock
יש לקנות אונליין ויש לקנות אונליין בבטחה/ShutterStock

בלאק פריידיי. סייבר מאנדיי. יום הרווקים הסיניים.

כל כך הרבה אירועים השתרבבו לחיינו בשנים האחרונות, עד שנובמבר הפך רשמית ל"חודש הקניות". לפני שאתם מתיישבים מול מסך המחשב או הטלפון, איך עושים את זה נכון ובמה כרוכה ההתנהלות מול חברת האשראי? הנה כמה טיפים חשובים שיסייעו לכם לצלוח את החודש בשלום ולשלם רק על מה שבאמת קניתם.

  • תשלום בכרטיס אשראי. כאשר משלמים בכרטיס אשראי אתם בטוחים. מדובר באמצעי התשלום הבטוח ביותר עבור הלקוח. חברות כרטיסי אשראי משקיעות משאבים רבים על מנת להגן על הלקוחות ולמנוע הונאות. במקרה ובוצע שימוש הונאתי בכרטיס האשראי, יש אל מי לפנות וניתן לבטל את העסקה עי חברת האשראי.
  • אי מסירת כרטיס. השימוש בכרטיס הינו אישי על שם בעל הכרטיס ואינו ניתן להעברה/מסירה לשימוש אחר. אל תתנו את פרטי הכרטיס לחבר, קולגה מהעבודה, שכן וכדומה. במידה ועשיתם זאת ויבוצע על ידו חיוב בכרטיס לא תוכלו לקבל זיכוי או החזר.
  • קוד סודי חד פעמי. לעיתים תקבלו במהלך ביצוע עסקאות ברשת, במהלך התחברות לאפליקציות תשלומים או אפליקציות של הבנקים וכרטיסי האשראי קוד אימות חד פעמי שנועד לוודא שאתם אלו שמבצעים את הפעולה. אין למסור לאף אחד, בשום דרך (וואטסאפ, מייל, טלפון) את הקוד הסודי החד פעמי שאתם עשויים לקבל (גם אם הוא טוען שהוא נציג חברת האשראי, הבנק, בית העסק או שנאמר שזו הדרך היחידה להשלים את העסקה ו\או לקבל זיכוי כשלהו עבור עסקה שבוצעה).
  • עדכון פרטים. ודאו שמספר הנייד והמייל שלכם מעודכנים בחברת כרטיסי האשראי שלכם. אם הפרטים אינם מעודכנים, ייתכן ולא תצליחו במקרים מסוימים להשלים את העסקה, כיוון שלא תקבלו את קוד האימות החד פעמי. עדכון הפרטים יאפשר לכם ליהנות מביצוע פעולות פשוטות באופן עצמי ומרחוק ויגן עליכם מפני מתחזים.
  • מעקב אחר חיובים. חובה לעקוב אחרי החיובים החודשיים בדף הפירוט החודשי, באתר או באפליקציית האונליין של חברת כרטיסי האשראי. בנוסף אפשר להצטרף לשירות של קבלת SMS בעסקאות מעל סכום מסוים ולקבל עדכון מידי על כל ביצוע או חיוב בכרטיס האשראי.
  • אמינות אתרי סחר. מומלץ לבצע קניות אונליין באתרים מוכרים. אם נתקלתם באתר שלא שמעתם עליו, המציע דילים טובים מכדי להיות אמיתיים, וודאו היטב שלא מדובר באתר מתחזה. כיום ניתן, בחיפוש מהיר ברשת, לקבל חוות דעת כמעט על כל אתר בארץ ובעולם.
  • אבטחת מידע. הפרטים שלכם חשובים לכם ואתם לא רוצים שיסתובבו ברשת. לכן וודאו כי האתר בו אתם מעוניינים לבצע רכישה, אכן אתר מאובטח. מומלץ לבדוק כי לצד כתובת הדומיין (HTTPS) מופיע גם סימן מנעול.
  • פישינג. מטרת הפישינג היא לקבל מכם בדרכי מרמה את הפרטים האישיים שלכם. במידה וקיבלתם שיחת טלפון, SMS או מייל מגורם כלשהוא ,לרבות גורם מוכר (פייפאל, חברת אשראי, בנק, סלולר, תקשורת וכו') המודיע כי נחסמתם, או חשבונכם הושעה, ועל מנת לשחרר את הנעילה עליכם ללחוץ על קישור מצורף על מנת להזין פרטים אישיים או פרטי כרטיס, סיכוי רב כי אכן מדובר בניסיון פישינג. היו ערניים ומומלץ שלא להיכנס לאתרים דרך הלינק אלא בחיפוש עצמאי ישירות מהאתר של החברה. תמיד תסתכלו על כתובת האתר ממנו קיבלתם את המייל, ותראו האם הוא מוזר. לדוגמא, אף חברה לא אמורה לשלוח מייל מכתובת GMAIL.
  • ארנקים דיגיטליים. כאשר נגנב/אבד לכם כרטיסי האשראי, הטלפון הראשון שעליכם לבצע הוא לחברת כרטיסי האשראי על מנת לבטלו. כיום חברות כרטיסי אשראי ובנקים מציעים להצטרף לארנקים דיגיטליים שמאפשרים תשלום מאובטח באמצעות הטלפון. במידה ונגנב/אבד הטלפון אל תשכחו להודיע גם לחברת האשראי ולא רק לחברת הסלולר.
  • עסקה לא מוכרת. במידה וקיבלתם הודעה מחברת האשראי על ביצוע/ניסיון לביצוע עסקה או פעולה כלשהיא שאינכם מכירים, פנו בהקדם האפשרי לחברת האשראי.
  • ועוד דבר אחרון - האותיות הקטנות. לא לשכוח לקרוא אותיות קטנות לפני שעונים/מסמנים/מאשרים. החקיקה הישראלית מגנה עליכם ממעשי הונאה אך יחד עם זאת אם קיבלתם משהו לא כמו שציפיתם, הנ"ל יכול להתפרש כסכסוך ביניכם לבין בית העסק ולכן חשוב עד מאד לקרוא את האותיות הקטנות.

יוני רגב הוא סמנכ"ל מניעת הונאות ורגולציה קבוצת ישראכרט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully