וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבוסת טראמפ: פתח של תקווה ליצרניות האנרגיה הירוקה

8.11.2020 / 17:06

סיום תקופת טראמפ בבית הלבן מסמנת חזרה למסלול של מעבר עולמי לאנרגיות מתחדשות ומהווה הזדמנות לחברות בתחום אנרגית השמש, הרוח והמיחזור

בווידאו: ג'ו ביידן נושא נאום ניצחון/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הניצחון הדחוק של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביין במירוץ לנשיאות ארה"ב צפוי להתברר במהרה כחזרה של ארה"ב למסלול הירוק - הגבלות על תעשיות פולטות מזהמים, תמיכה במקורות אנרגיה מתחדשות וחזרה לאמנות בינלאומיות להתמודדות עם הפגיעה בסביבה וההתחממות הגלובלית. בפרספקטיבה היסטורית, ארבע שנות שלטונו של טראמפ עשויות להתברר כסטייה זמנית מהמגמה העולמית למעבר ממקורות אנרגיה פוזיליים מזהמים למקורות אנרגיה אלטרנטיביים נקיים. אלו חברות ישראליות עשויות ליהנות מהמגמה?

ייצור חשמל מאנרגית רוח - אנרג'יקס אנרגיות מתחדשות

ייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח הוא אחת הדרכים הזולת והיעילות ביותר לייצור חשמל. לות הפקת חשמל נמוכה, עקב הניצול של אנרגיה זמינה. רוח אינה עולה כסף, ולא נדרש דבר כדי ליצור אותה. העלויות העיקריות הכרוכות בהפקת החשמל מטורבינות רוח הן עלויות התכנון וההקמה של התחנות המבוססות עליהן. השקעה ראשונית זו עשויה להיות כדאית, משום שתהליך ייצור החשמל והתפעול השוטף זולים. עקב פשטות המערכת וכמות התקלות הנמוכה.

אנרג'יקס היא אחת החברות המובילות בתחום אנרגיית רוח בישראל. החברה הקימה שתי חוות רוח בפולין והיא מקדמת את פרויקט "אנרגיית רוח נקייה" (אר"ן) בצפון רמת הגולן, פרויקט בו יוקמו 26 טורבינות רוח והצפוי להיות בהספק כולל של MW 100, על אדמות הכפרים הדרוזים מסעדה, בוקעתא ומג'דל שמס. בינואר 2020, משרדי האנרגיה, הביטחון, האוצר ורשות החשמל חתמו על הסכם מסגרת שיאפשר את הקמתו של הפרויקט, לאחר שהוסכם כי המשרדים יממנו במשותף פיתוח טכנולוגי בעלות של כ-250 מיליון שקל שיאפשר את הפעלת טורבינות הרוח. אנרג'יקס היא חברה ציבורית בשליטת אלוני חץ נכסים והשקעות, הנסחרת בבורסת תל אביב החל מחודש מאי 2011. אנרג'יקס מצויה בשליטה של חברת אלוני חץ נכסים והשקעות בע"מ, אחת מקבוצות הנדל"ן הגדולות בישראל.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך שיחה עם רה"מ, נתניהו וראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוכ בבית הלבן 23 באוקטובר 2020. AP
אפילו על ישראל זה ישפיע. טראמפם ואנשיו בבית הלבן בשבת/AP

ייצור נפט ממיחזור פססטיק - רא"מ

נפט הוא מקור האנרגיה הנפוץ בעולם וצפוי להישאר איתנו עוד זמן רב. נפט אמנם אינו נחשב למקור אנרגיה ירוק, אך מבין כל הדרכים להפקת נפט הפתרון של חברת רותם אנרגיה משאבים (רא"מ) מציע את הדרך הסביבתית והירוקה ביותר להפקת נפט - באמצעות "הנדסה לאחור" של פסולת פלסטיק. התהליך של מתקן הפקת הנפט המוקם במישור רותם מתבסס כחומר גלם על מיליוני טונות של פסולת פלסטיק שכיום מוטמנים באדמה או מושלכים לאוקיאנוסים. האצת המגמה העולמית למציאת פתרונות ברי קיימא לפסולת הפלסטיק שמציפה את העולם עשויה לכלול סובסידיות או תמורה ישירה עבור הטיפול בפסולת פלסטיק שתהווה מקור רווח נוסף לרא"מ ולחברות בינלאומיות אחרות בתחום.

ייצוא חשמל מאנרגית שמש - גולדמן השקעות

מתקני אנרגיה סולארית ממירים את הקרינה האלקטרומגנטית שמגיעה מהשמש לאנרגיה תרמית או לחשמל. צריכת האנרגיה העולמית השנתית משתווה להספק קרינת השמש המגיע לפני כדור הארץ במשך שעות ספורות. עם זאת, ההספק ליחידת שטח נמוכה יחסית ולכן הפקת חשמל מאנרגיית שמש יקרה יחסית למקורות אנרגיה אחרים והפכה לכדאית כלכלית רק במהלך העשור האחרון.

איש העסקים הישראלי הדר גולדמן הפעיל בעיקר בתחום הנדל"ן בארה"ב דיווח בשבועות האחרונים על 2שתי עסקאות בתחום האנרגיה הסולארית: רכישת החווה הסולארית הפועלת בכפר הירוק סמוך לצומת גלילות ורכישת של החברה הגדולה בישראל להקמה של חוות סולאריות. סמוך להכרזה מסר גולדמן: "אנו פועלים להפוך את כל מתחמי המגורים של גולדמן השקעות בארה"ב לאוטונומיים מבחינה אנרגטית, בדגש על אנרגיות נקיות ומתחדשות". גולדמן השקעות היא חברה פרטית, אך לפי מקורות בשוק ההון היא עשויה להנפיק את מניותיה למסחר בארה"ב או בישראל במהלך השנה הקרובה.

לסיכום, נראה כי סיום תקופת טראמפ בבית הלבן מסמנת חזרה למסלול של מעבר עולמי לאנרגיות מתחדשות ומהווה הזדמנות לחברות הפועלות בתחום, בישראל ובעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully