וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיים על הפסגה: האם הביטקוין יחליף את הזהב?

שגיא בקשי

10.11.2020 / 11:22

לאורך ההיסטוריה זהב נחשב כ"מטבע הבטוח", אבל שוק הביטקוין צומח והיום מתחילים יותר ויותר להכיר בחשיבותו. שגיא בקשי, מנכ"ל חברת Coinmama משתף במהפך המזורז של המטבע הדיגיטלי בתקופת הקורונה ומציג תחזיות שישפיעו על הכלכלה העולמית

פכית כד חרס קטן ובה מטבעות זהב בני אלף שנה, נחשפה בירושלים/צילום: רשות העתיקות

בעת משבר, התגובה המיידית בעולם הפיננסי היא להסתמך על נכסים בטוחים ויציבים. זהב הוא הבולט שבהם ונחשב בדרך כלל לנכס בטוח מפני זעזועים עולמיים והתפרצות אינפלציונית. עם זאת, בפרוץ משבר הקורונה הסתמן כי העולם עובר לאמץ פרדיגמות חדשות בהרבה תחומי חיים. אחת התופעות הראשונות כתוצאה מזעזוע פתאומי זה, הייתה מעבר נחרץ ונמרץ לשימוש בכלים מקוונים בחינוך, בצריכה, בתקשורת ועוד. אולם התחום שהיה הכי מוכן למהפך המזורז הזה הוא תחום המטבעות הדיגיטליים. הביטקוין מאפשר כלכלה בינלאומית מבוזרת, פתוחה לכולם, ללא תלות בממשלה זו או אחרת, ללא בנקים וללא יד מרכזית מכוונת מלבד אלגוריתם ידוע מראש ושקוף לכל. מאפיינים אלה, ביחד עם משבר בריאותי עולמי הביאו לזינוק חד במחירי מטבעות הקריפטו ושער הביטקוין זינק משפל של 3800 דולר בחודש מרץ 2020 למחיר של מעל 14,000 דולר. זו בהחלט עשויה להיות עדות משמעותית לתחילתו של שינוי בדרך התייחסותה של האנושות אל הביטקוין כזהב החדש, ולפתע ה"נכס הבטוח" בדמות הזהב אשר בדרך כלל משמש כהשקעת הגנה מפני תרחישי קיצון עשוי להפוך לסוג של הימור שמעמיד את ההשקעות המסורתיות חשופות ופגיעות.

ביטקוין אחד לעולם יהיה שווה ביטקוין אחד ומעליו חסם של 21 מיליון מטבעות - למרות שקיים מאז שנת 2009 עדיין נחשב לרעיון חדש ולאחת ההמצאות החשובות של המאה ה-21. המטבע הדיגיטלי יישזר במרקם הכלכלה העולמית ויחזק את מעמדו באמצעות עסקאות פיננסיות רבות - בייחוד לאור הכרזת המשרד לפיקוח על המטבע במשרד האוצר האמריקאי (OCC) שהכריז כי כל בנק מדינתי בארה"ב יוכל להחזיק ביטקוין. צעד אשר יהווה עבור בנקים רבים הסתגלות לסביבה פיננסית חדישה במרוץ אחר שוק חדש וזאת בהתאם לרגולציית כל מדינה אל מול הבנקים.

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
ביטקויין מטבע וירטואלי/ShutterStock

אין שום מטבע בעולם שנחשב לחסין מכישלונות אך הביטקוין הוכיח את אמינותו במרוצת השנים מאז היווצרו, והעתיד טומן בחובו עוד פוטנציאל עצום. עד היום נכרו כ88% מתוך ה-21 מיליון מטבעות, חסם עליון זה הופך את המטבע לנדיר ובמשחק הזה יש משמעות גדולה ל"אימוץ מוקדם" של הטכנולוגיה.

שווי שוק הזהב המצרפי עומד כיום על כ 10 טריליון דולר. שווי שוק הביטקוין - כ 280 מיליארד דולר. אם אכן המילניאלס ייאמצו את הנרטיב הזה של "זהב 2.0" - לביטקוין יש פוטנציאל להגיע בעתיד לשווי השוק של הזהב ואפילו יותר - פי 35 ממחירו היום. באפיקי זמן ארוכי טווח ההתעניינות בביטקוין תגבר ואם בעבר ההנחה הרווחת הייתה ללכת על "בטוח" בדמות זהב כנכס אשר שומר על ערכו אל מול מטבעות אינפלציוניים, העתיד מסמן מקלט בטוח חדש: הביטקוין. הנכסים הדיגיטליים ימשיכו להתפתח כי זו טיבה של טכנולוגיה. מה עם הזהב? אין שום ציפייה או תחזית עתידית להיעלמותו. הוא כאן בשביל להישאר אך עם זאת הגיע העת של המלך העתיק לפנות את מקומו ברחשי כבוד ליורש העצר אשר יעניק עתיד פיננסי מבוזר ופתוח לכולם - הביטקוין.

שגיא בקשי הוא מנכ"ל חברת Coinmama

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully