וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כל אחד בנוי להסבת קריירה, אז מה עושים?

גילי קאופמן

11.11.2020 / 0:51

אנשים רבים שעבדו בתחומים שונים מעדיפים להמשיך לעסוק בהם גם לאחר שעזבו את עבודתם עקב המצב, אחרים מסתגלים מהר יותר. איך מגיעים לנחלה ומי יכול לעזור לכם למצוא את התחום המתאים לכם?

מירב עבדה בחמש השנים האחרונות כמפיקת אירועים עצמאית. היא ארגנה בעיקר חתונות ונהנתה מכל רגע. "קמתי בכל בוקר עם חיוך. הרגשתי סיפוק לארגן לזוגות את אירוע חייהם ולהיות חלק מהשמחה הזאת. ביוני ניסיתי לחזור לתחום, אך לאחר חודש שוב מצאתי את עצמי חוששת לעתידי וחושבת בצער וכעס רב מה הצעד הבא שלי".

שלומית עבדה עד לפני הקורונה כמדריכה חברתית בהוסטל. כשהוציאו אותה לחל"ת בחודש אפריל האחרון, היא החלה לחפש עבודה בכל מה שהיה לשוק להציע. "שלחתי קו"ח לכל משרה שנמצאת באזור המגורים שלי. הבנתי שאין לי ברירה כי אני חייבת לעבוד. ידעתי שזה לא לכל החיים. אחרי חודש זימנו אותי לראיון עבודה בחברת ייצוא לתפקיד אדמיניסטרטיבי. אני לומדת המון על תחום חדש שלא ידעתי שאתחבר אליו".

עבודה מהבית. ShutterStock
לאנשים שונים יש צרכים שונים, אבל זה לא הזמן להרים ידיים/ShutterStock

מאז משבר הקורונה, אנו שומעים יותר ויותר על אנשים אשר נאלצו להמציא את עצמם מחדש. מדוע? כדי לשרוד בשוק תעסוקה במיתון, עם אחוזי האבטלה הגבוהים ביותר שידעה המדינה, כשיש היצע רב של קו"ח על כל משרה פנויה, אין לנו ברירה אלא לחשב מסלול מחדש.

אבל מה עושים אלו שלא מעוניינים בכך, אנשים שאהבו את העיסוק שלהם או כאלה שמבינים שעליהם לשנות את כל מה שהכירו עד עכשיו אך מתקשים לעשות זאת? כמו מירב, שהייתה שבעת רצון מעבודתה עד למשבר הקורונה, אנשים רבים אינם מעוניינים לשנות את הקריירה שלהם. דבר אחד ברור, מדובר במצב מתסכל.

לא נוכל להמציא את עצמנו מחדש אם לא נרשה לעצמנו להיות מתוסכלים, עצובים וכעוסים מהמצב. היפרדות מקריירה קודמת יכולה להידמות לחמשת מרכיבי קבלת פרידה קשה של הפסיכיאטרית אליזבת קובלר-רוס (1969), אשר טוענת שכדי להמשיך הלאה אחרי פרידה מדבר או אדם שהיינו קשורים אליו, יש לעבור את שלב ההכחשה, שלב הכעס והדיכאון ורק אז ניתן להגיע לקבלת המצב ולהיות מוכנים לשינוי.

לאחר שהרשינו לעצמנו להתעצב ולכעוס, דבר נוסף שיכול לעזור לנו להשלים עם המצב הוא לראות בו מצב זמני. אף גורם אינו יודע מתי יימצא חיסון ומתי המצב הכלכלי בארץ ובעולם ישתפר, אך לכולם ברור שמגיפה מגיעה ומגיפה גם חולפת. הבנה שהשינוי התעסוקתי בימי משבר הקורונה הוא בר חלוף יכול לעזור לנו לחפש עבודה ואפילו לראות זאת כהזדמנות. מתוך ההבנה הזאת כדאי לפעול ומהר.

seperator

על פי בדיקה של שירות התעסוקה בחודש אוגוסט האחרון, במקביל למספר הגבוה של דורשי העבודה, בחודשים האחרונים חלה ירידה במספר המשרות אשר הצטמצמה מכ-90 אלף משרות בפברואר 2020 לכ-39 אלף משרות במרץ 2020. המצב השתפר מעט, אך כבר בחודש יולי האחרון חזרה הירידה בכמות המשרות הפנויות.על סמך נתונים אלה,עלינו להבין שמדובר בתקופה בה אסור לנו להיות בררנים.

אז מה עושים?איך ממציאים את עצמנו מחדש בשוק תחרותי ומצומצם?

אפשרויות התעסוקה שלכם

  • האפשרות הראשונה היא חיפוש עבודה על פי דרישת השוק. גישה זו מציעה לערוך חיפוש רחב ולהשתמש בכל הדרכים המגוונות: להיכנס בכל יום לאתרי דרושים, לבדוק משרות באתר שירות התעסוקה, לבדוק משרות בקבוצות פייסבוק, להפיץ קו"ח למכרים ועוד. לכמה מקצועות? התשובה לכמה שיותר. הדרך להמציא את עצמנו מחדש היא פשוט לנסות. בניגוד לשלומית, אביעד החל לעבוד כשליח ולא התחבר לתחום החדש: "עבדתי כתאורן בחברת הפקות גדולה בעשר השנים האחרונות. היות ואין עבודה מחודש מרץ, אני עובד כשליח בחנות חיות. יש יתרונות בעבודה הזאת, אך אני יודע שזה לא משהו שאוכל לעסוק בו עוד הרבה זמן". היתרון של שלומית ואביעד, הוא ששניהם בודקים מה נכון להם תוך כדי תנועה. לשניהם נוסף עוד ניסיון לרזומה ושניהם לומדים לפתח כישורים שסביר שלא השתמשו בהם במקום העבודה הקודם. יחד עם זאת, תמיד קיימת האפשרות שלא נתחבר לתחום החדש ולא נרגיש מיצוי של הכישורים והיכולות שלנו.
  • אפשרות שניה ומדוייקת יותר להמציא את עצמנו מחדש, ולחשוב על מסלול אחר היא להכין רשימה של דברים שאתם אוהבים לעשות ודברים שאתם טובים בהם. הרשימה תוכל לכוון אתכם ביתר דיוק באשר למקצוע הנוסף בו תוכלו בינתיים לעסוק. מירב, מפיקת האירועים, הכינה רשימה כזאת וגילתה שיכולות הארגון שלה, יחסי האנוש הטובים יחד עם הרצון לשמח אנשים,יתאימו יותר למשרות בתחום החברתי. "אני שולחת קו"ח למשרות ספציפיות כמו גיוס כספים לעמותות, ליווי אנשים עם מגבלה וכדומה. אני מגלה משרות שלא חשבתי שקיימות בכלל. יחד עם זאת, אני לא בטוחה שכאשר תהיה אופציה לעבוד שוב בהפקות אירועים אני לא אבחר לחזור". היתרון של מירב הוא שהיא מצאה עבודה חדשה אשר בה היא משתמשת בכישורים וביכולות שלה מעבודתה הקודמת. הסיכוי להצליח גבוה יותר. כפי שמירב אמרה, זה לא אומר שהיא תרצה להישאר בתחום החדש לאורך זמן.
  • אפשרות שלישית היא לחפש את סביבת העבודה הנכונה עבורכם במקום התפקיד. אורי הוא דוגמא מצוינת לכך: "שנים עבדתי כברמן בפאבים של תל אביב. הבנתי שאני טיפוס שאוהב לעבוד בלילות וזקוק לסביבה דינאמית. אני איש תזזיתי מאוד". לאחרונה החל אורי לעבוד במחסני חברת מזון גדולה במשמרות לילה בלבד. "ניסיתי לעבוד בחודשיים האחרונים במספר עבודות אך לא מצאתי את עצמי.עכשיו, כשאני עובד שוב במשמרות לילה ומוצא את עצמי פעיל וזז הרבה, אני מאמין שאצליח להתמיד". זהו היתרון בבחירת משרה שסביבת העבודה שלה דומה למשרה שעבדתם בטרום קורונה. הסיכוי להתמיד בה גדל.
  • אפשרות רביעית ואחרונה היא לחפש נישה נוספת מתוך המקצוע בו עסקתם. נישה זו מתאימה מאוד לעצמאיים. מסעדה, שעכשיו נגזר עליה לסגור, מקימה מערך משלוחים, קוסמטיקאית שלא יכולה לעבוד כמו בעבר, מוכרת מוצרי טיפוח און ליין, סייעות וגננות פותחות חוגי ילדים און ליין ועוד. השיטה היא לחפש מתוך המשרה שעבדנו בה את החלק אותו נוכל להמשיך רק מרחוק. לא כל מקצוע ניתן להמיר למכירות און ליין אך במידה וכן, זו הזדמנות לשמור על המקצוע ולהתפתח במיומנויות שיווק, מכירות וקידום שיווקי.

לחשב מסלול מחדש זהו צעד לא פשוט הדורש חשיבה, יצירתיות, אומץ וכוח. מי שמתקשה באופן טבעי לעשות זאת, מומלץ שיפנה לעזרה. ניתן לפנות לחבר, קרוב משפחה וכמובן לגורם מקצועי. החוכמה היא לנסות.

הכותבת, גילי קאופמן, מנהלת מרכז תעסוקה "הזדמנות" ת"א-יפו, בהפעלת עיריית ת"א - יפו ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. המרכז נותן מענה תעסוקתי והכשרתי לאנשים אשר זקוקים לליווי במציאת עבודה/חישוב מסלול מחדש התמדה וקידום. השירות ניתן ללא תשלום לתושבי העיר תל אביב יפו. למידע נוסף ויצירת קשר, היכנסו לעמוד הפייסבוק או צרו קשר בטלפון 03-7248410.

  • עוד באותו נושא:
  • קריירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully