וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גניבת פרטי אשראי? יש משהו אחר שצריך להפחיד אתכם, במיוחד החודש

עו"ד סער גרשוני

10.11.2020 / 13:38

רבות כבר דובר על כך שחודש הקניות הוא חגם של ההאקרים, אבל יותר מדליפת פרטי האשראי שלכם לגורם לא רצוי, מה שצריך להדאיג אתכם הוא אובדן הפרטיות. הבשורה הטובה: אפשר להתמגן בקלות

עמוד אינסטגרם מציג גברים מחכים לנשים שלהן בזמן שהן בקניות/miserable_men

נובמבר, שמזמן זכה לכינוי "חודש הקניות באינטרנט", כבר בעיצומו. היקף הקניות ברשת בחודש שמבטיח הנחות ענק בין היתר בזכות "בלאק פריידי", "סייבר מאנדיי" ו"יום הרווקים הסיני" טיפס בצורה תלולה המהלך השנים האחרונות, ולפי כל ההערכות צפוי השנה להגיע לשיא גבוה במיוחד בצל משבר הקורונה, והפעילות המוגבלת של הקניונים ומרכזי הקניות. השנה גם הצטרפו החנויות הישראליות לחגיגה, במה שמסתמן כחודש גדוש במבצעים חסרי תקדים.

מבלי לצנן את ההתרגשות האדירה מההזדמנויות הייחודיות שמביא עמו חודש הקניות באינטרנט, חשוב גם לשים לב לסכנות הטמונות בקנייה באינטרנט. כמובן שזה נכון תמיד, אבל השנה העניין מקבל משנה תוקף, כשגם מי שכלל אינו מנוסים בקניות ברשת צפויים לקחת בו חלק לאור משבר הקורונה.

בעוד שמרביתנו רגילים לשים לב בעיקר לסימנים שמעידים על הונאות כספיות או אתרים פיקטיביים שרק רוצים לקחת את הכסף שלנו בלי שום כוונה לספק לנו את המוצר, קיים היבט חשוב לא פחות שראוי לקבל את תשומת הלב שלנו, ונדחק פעמים רבות לפינה - שמירה על הפרטיות שלנו ברכישות מקוונות. הפרטיות שלנו ברשת היא נכס שחשוב לשמור עליו מכל משמר. מדובר כמובן בפרטים שלנו שאסור שיגיעו לצדדים שלישיים, כמו פרטי כרטיס האשראי שלנו, אבל האמת היא שזה רק קצה הקרחון.

קניות אונליין בלאק פריידיי. ShutterStock
תחגגו, אבל בזהירות/ShutterStock

במרוצת השנים האחרונות הוכח פעם אחר פעם כי האקרים, ולהבדיל גם תאגידי הענק, מתעניינים בפרטים עלינו הרבה לפני שהם מתעניינים בכיס שלנו. זאת, מתוך הבנה כי גישה ישירה למידע שלנו תבטיח להם את היכולת להשפיע על הרכישות העתידיות שלנו, ולהציע לנו את מה שאנחנו צריכים או רוצים - הרבה לפני שאנחנו בכלל יודעים את זה. החדשות הטובות הן שבכל הנוגע להיבטי פרטיות, המודעות שלנו לדבר יכולה לעשות את כל ההבדל. אז מה הדברים שחשוב להקפיד עליהם כדי שהמידע הפרטי והאישי שלנו לא יעבור במלואו לשליטתם של אחרים?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
  • העניין הכי בסיסי שכדאי לשים אליו לב הוא שכמו שהסיכוי להיעקץ יורד באתרים גדולים ומוכרים, גם מבחינת היבטי הפרטיות שלנו - הרבה יותר בטוח לרכוש באתרים כגון "איביי", "אמזון" וכדומה.
  • דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שמבחינת השמירה על הפרטיות שלנו, תמיד יש להעדיף לעשות שימוש בשירותי תשלומים כמו "פייפאל", על פני הזנת פרטי האשראי שלנו ישירות לאתר ממנו אנו רוכשים.
  • אם בכל זאת בחרנו לעשות שימוש בכרטיס אשראי, חשוב מאוד לוודא שהאתר מאובטח. אחד מפרוטוקולי האבטחה החשובים והשכיחים ביותר הוא SSL, שהוא פרוטוקול מוצפן שמבטיח שרק מי שמקבל את הנתונים שאנחנו מזינים יוכל לפענח את המידע שנשלח אליו, ובכך מגן על הלקוח מפני האקרים ותכונות זדוניות.
  • במרבית המקרים, אתרים שמשתמשים בפרוטוקול אבטחה מסוג SSL דואגים להבליט זאת לקראת הרכישה, לפני בקשת פרטי התשלום. במקרה שלא בטוחים, תמיד אפשר להציץ בתקנון האתר ולחפש בחיפוש אוטומטי את המילים "SSL".
  • עניין נוסף ששווה לשים אליו נוגע לרגע התשלום: אם האתר ממנו מבקשים לרכוש מעביר אותנו לצורך ביצוע התשלום עצמו לאתר אחר, חשוב מאוד לבדוק האם מדובר בגוף מוכר ומהימן.
  • מעבר לכל העניינים האמורים, חשוב להפעיל הגיון בריא. כך למשל, אם האתר ממנו מבצעים את הרכישה מבקש מכם יותר מידע ממה שהוא צריך בשביל להשלים את הרכישה, זה אמור להדליק אצלכם נורה אדומה.
  • חשוב גם לזכור שאתם לא לבד, וקיימים גם כלים מקוונים לבדיקת אמינות האתר. למשל, כאשר מדובר באתר שאינו מוכר, ניתן לבדוק שלא מדובר באתר של נוכלים באמצעות אתרי אינטרנט שאוספים מידע כזה, כמו למשל האתרwww.scamadviser.com .
  • בסופו של יום, גם בכל הנוגע להיבטי פרטיות המידע שלכם ברשת יש כלל אחד שאם תקפידו עליו, הסיכוי שלכם להיפגע יצנח פלאים: חפשו סימנים מחשידים, וסמכו על עצמכם. וכשאתם לא בטוחים, פעלו לפי האימרה החבוטה שמוכיחה את עצמה כל פעם מחדש: אם יש ספק, אין ספק.

הכותב הוא עו"ד מומחה בדיני פרטיות ברשת, מייסד משרד גרשוני ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully