וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממש לא רק עבודת כפיים: הטכנולוגיה שמאחורי החקלאות

גיא רוזנפלד

10.11.2020 / 14:30

חקלאות נתפשת כעבודת לואו-טק, אבל הקדמה הטכנולוגית לא פסחה גם עליה. האמצעים מאפשרים לחקלאים לשלוט על התוצר מרחוק, ולא רק הם נהנים מזה - גם הצרכנים קוצרים את הפירות

ענבי טלי. יחצ,
לשלוט דרך מסך המחשב. ענבי טלי/יחצ

שנת 2020 הביאה עמה קדמה טכנולוגית בכל אחד מתחומי החיים: טלפונים מתקדמים שריכזו את רוחב עולמנו למסך אחד, מכשירי ניקיון מתקדמים שעושים את רוב העבודה עבורנו, אייפדים ומחשבים שאפשרו לכולנו לעבור באחת לשגרת עבודה ולימודים מהבית ועוד שלל אמצעים חדשניים שמקלים את הפעולות היומיומיות הפשוטות ביותר.

גם החקלאות לא נותרה מאחור ומשלבת היום שלל חידושים ופיתוחים טכנולוגיים שעוזרים בעבודה היומיומית, מביאים לתפוקה גדולה יותר ומיטיבים עם גודלם ואיכותם של הפירות והירקות. אם בעבר הייתה נדרשת עבודת ידיים ובקרה צמודה בשטח הרי שהיום האמצעים הטכנולוגים מאפשרים לחקלאים לדעת בכל זמן נתון מה מצב הקרקע והפרי.

כיום חקלאים רבים משתמשים במערכת השקיה חכמה שנשלטת על ידי הטלפון הסלולארי, כך שגם כשהחקלאי לא נמצא בשטח עצמו, מתאפשרים בקרה וויסות דרך המסך מרחוק. מתחת לאדמה הולך וגובר השימוש בחיישנים שמוטמנים בקרקע ומאפשרים מדידה מדויקת של כמות המים בכל רגע נתון. הנתונים מועברים לענן וניתנים לצפייה בכל מחשב וטלפון סלולארי, נתונים אלה מאפשרים דיוק של ההשקיה, חיסכון בכמות המים וכן התראה באמצעות מייל אוטומטי שנשלח ישירות לחקלאי במידה ויש מחסור במים. השלב המתקדם יותר של ניהול ההשקיה הוא שימוש במערכת אוטונומית לחלוטין של חברה ישראלית המודדת את התכווצות והתרחבות הגזע באופן רציף. בהתאם לתחזיות מזג אוויר, חיישני הרטיבות בקרקע ובהתבסס על מודלים מתמטיים מורכבים, המערכת מפעילה את בקר ההשקיה ללא התערבות החקלאי. כך שהצמח מקבל את מנת המים שלו בכמות הנדרשת ובעיתוי הנדרש.

כמו כן קיימות תוכנות ניהול חקלאי של מספר חברות ישראליות שמתעדות את כל הפעולות האגרוטכניות ומספקות גם פלטפורמה נוחה לניהול ניטור ופיקוח של מזיקים ומחלות. גם בשדה ההדברה ניתן לראות חדשנות בצורת תכשירי הדברה והזנה ידידותיים שמקורם ביולוגי ומתבססים על מיצוי אצות, חיידקים ופטריות מועילים. בנוסף לכך קיים גם שימוש נרחב באמצעי הדברה ידידותיים כגון מתקני לכידה המונית של זבובי פירות, או אמצעי בילבול המפחיתים בצורה משמעותית את אוכלוסיית המזיקים.

גיא רוזנפלד. יחצ,
פירות בריאים ואיכותיים יותר בזכות הטכנולוגיה. גיא רוזנפלד/יחצ

פיתוח חדשני ישראל נוסף של חברת Fruitspec הינו מצלמות המותקנות על גבי טרקטורון המבצעות הערכת יבול תוך כדי נסיעה. עיבוד התמונה והחישובים מאפשרים להעריך בדיוק רב את מספר האשכולות בכרם, ואפילו את מספר הענבים באשכולות . כתוצאה מכך הכורם מסוגל להחליט אם נדרשת פעולה מתקנת להפחתת יבול עודף, או להפחתת צפיפות הענבים באשכולות.

גם דילול העלים זכה לטכנולוגיה משלו בדמות מכונות איטלקיות וצרפתיות שעוזרות בשיפור האוורור ועוצמת התאורה בסביבת האשכולות על ידי הפחתת כמות העלים בכרם, המאפשרת לשמר את הפרי ולגדל פרי איכותי ועמיד יותר.

פרט לסיוע בעבודה החלקאית לאמצעים הטכנולוגיים ישנה השלכה ישירה על הצרכן שרוכש את הפירות והירקות. כיום ניתן "למתוח" את עונת בציר הענבים המסורתית במספר חודשים הודות לפריסת יריעות מיוחדות המותקנות בעזרת קונסטרוקציה מתאימה מעל הגפנים, ומאפשרות ויסות של הטמפרטורה והלחות. היריעות מאפשרות גם הגנה טובה יותר מפני פגעי מזג האוויר כגון גשם, ברד ואירועי שרב.

בעוד שבעבר היה צריך לבחון את הענבים ואיכותם על ידי בדיקה פיזית הרסנית של הפרי, היום נעשה שימוש במצלמה עם אפליקציה לעיבוד תמונה, פרי פיתוח של חברת הסטראט אפ הישראלית Clarifruit , ובאמצעותה ניתן למדוד מדדי איכות כגון קוטר הענבים וצבעם כאמצעי לבקרת איכות. בהתאם לתוצאה המתקבלת ניתן לאמוד את התשלום המגיע בעבור הענבים.

אם בעבר היינו תלויים בחסדי מזג האוויר והקרקע הרי שכיום הקדמה הטכנולוגית עוזרת לנו להביא לצרכן הסופי פירות וירקות כמה שיותר טריים בריאים ואיכותיים.

גיא רוזנפלד הוא האגרונום הראשי של ענבי טלי

  • עוד באותו נושא:
  • ענבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully