וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה אישרה את חוק "אל תתקשרו אלי"

11.11.2020 / 11:09

הוועדה אישרה את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק הגנת הצרכן להקמת מאגר של צרכנים שייאסר להתקשר אליהם לשיחות שיווק מרחוק: "המטרה להגן על המוחלשים". איגוד לשכות המסחר: "נטל קשה על בעלי עסקים לגיטימיים"

בווידאו: מעצר חשודים בהונאת קשישים/צילום: משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהקים מאגר של מספר טלפון של צרכנים שייאסר להתקשר אליהם לבצע שיחות שיווק מרחוק - "אל תתקשרו אלי". להצעת החוק הממשלתית צורפה גם הצעתם של חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר.

במהלך החקיקה שינתה הוועדה את ההצעה הממשלתית, על מנת לאפשר במקרים לעוסקים, במקרים מוגבלים, לפנות לצרכן. היו"ר מרגי התייחס לכך היום ואמר כי הוא לא מתכוון לאפשר חריגים בלי סוף ולא יאפשר לעקר את החוק מתוכן. הוא הוסיף כי חובת ההוכחה לכך שהצרכן הסכים במודע להצעה שיווקית תחול תמיד על העוסק, וזו הכבדה אך היא נועדה להגן קודם כל על אוכלוסיות מבוגרות אבל גם על צרכנים אחרים.

השרה לשוויון חברתי, ח"כ מירב כהן, אמרה לאחר אישור ההצעה כי היא יצאה טובה יותר ומאוזנת יותר מההצעה הממשלתית. "זו הצעת החוק הראשונה שלי וזה מאוד סמלי עבורי, נכנסתי לפוליטיקה כדי למנוע עושק קשישים וזו זכות עבורי לשים אותנו בשורה ראשונה עם מדינות שמונעות עושק קשישים. אנחנו נהייה חומת מגן עבור אותן אוכלוסיות, זה תיקון החקיקה הראשון מתוך עשרה".
ח"כ יבגני סובה הוסיף כי במקרה הזה אין קואליציה ואופוזיציה, והמטרה של כולם היא להגן על המוחלשים. הוא הוסיף: "אני מקווה שנועל בעוד שנה וחצי להגיד שזה הצליח, כי המבחן הכי חשוב הוא ביישום".

מירב כהן. אייל טואג, הארץ, אתר רשמי
"זו זכות עבורי". מירב כהן/אתר רשמי, אייל טואג, הארץ

בישיבה הראשונה שקיימה הוועדה בהצעת החוק העריכה השרה כהן, כי ההצעה יכולה לחסוך למוחלשים ביותר עד 500 מיליון שקל בעסקאות מפוקפקות. בישיבה נוספת עלה, כי הקמת המאגר תעלה כ-8-10 מיליון שקלים ותימשך כשנה וחצי. ח"כ קרן ברק התייחסה בדיונים הקודמים להצעת החוק, ואמרה כי כולם רוצים להגן על קשישים, אך ההצעה תפגע בבעלי עסקים רבים שדווקא מתנהלים כחוק. היו"ר מרגי הזהיר מפני החרגות שייתרו את החקיקה. מנכ"ל ידיעות אחרונות, ינון אנגל, הזהיר מפיטורי מאות עובדי טלמרקטינג בעקבות הצעת החוק.

בדיון הקודם, שנערך בשבוע שעבר, דרש היו"ר מרגי תשובות ברורות באשר להיתכנות הקמת המאגר. הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן, השיב כי הערכת העלות נעה בין 3.6 מיליון שקלים ועד 10 מיליון שקלים. הוא הוסיף כי הערכה סופית תהייה לאחר אפיון המערכת. היו"ר מרגי התייחס גם למקרים בהם יוכל שר הכלכלה והתעשייה לקבוע הוראות באשר לניהול המאגר, ודרש כי התקנות יובאו לאישור ועדת הכלכלה.

כאמור, ההצעה קובעת כי הרשות להגנת הצרכן תקים ותנהל מאגר שיכלול מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל קבלת שיחות שיווקיות. עוסק שיעבור על החוק צפוי לעיצום כספי של 25,000 שקלים ליחיד ול-45,000 שקלים לתאגיד - כאשר מדובר בעיצומים ברמת החומרה הגבוהה ביותר. כמו כן תוכל הרשות להוציא צו מנהלי להפסקה מידית של הפרה, במקרה של הפרה חמורה, ובמקרה כזה ניתן יהיה להטיל עיצום כספי הגדול פי 3 מהסכום המקורי הקבוע בחוק.
עם זאת, במהלך הדיונים הוחלט להוסיף מספר חריגים להצעה, לפיהם עוסק יוכל לפנות לצרכן בטלפון במספר מקרים. מקרה אחד הוא לאחר שצרכן פנה לעוסק באמצעות שיחה וביקש שיחזרו אליו בטלפון. במקרה זה חובת ההוכחה תהייה מוטלת על העוסק. כמו כן נקבע כי עוסק הקשור לצרכן בעסקה מתמשכת יוכל לפנות אליו במהלך תקופה העסקה ובאשר לאותה עסקה בלבד, לרבות שינוי בתנאי העסקה.

האפשרות לפנות לצרכן שנרשם במאגר, במקרה זה, לא תחול במידה שהעוסק ירצה לבצע פנייה שיווקית בטלפון באשר לעסקה אחרת או הארכת עסקה קיימת. חריג נוסף יאפשר לעוסק לפנות לצרכן במידה והצרכן נתן לכך הסכמה מפורשת ונפרדת, בה הסכים לקבל פנייה שיווקית. הסכמה כזו תהייה בתוקף לתקופה מוגבלת של עד שנה וניתן יהיה להאריכה בהסכמה מחודשת של הצרכן. כמו כן, הצרכן יוכל לקצר את התקופה בכל עת ולוותר על הסכמתו. במקרה כזה הפנייה השיווקית תעשה בשיחה נפרדת, לאחר קבל ההסכמה המפורשת, ולא במסגרת אותה הסכמה.

בנוסף לכך, גם צרכן שביקש שמספרו ייכלל במאגר יוכל לפנות מיוזמתו לחברות השונות ולהסכים לקבל מהן פניות שיווקיות, בתנאי שההסכמה תהייה מפורשת. הסכמה כזו תהייה בתוקף לשנה, אלא אם כן במהלך התקופה חזר בו הצרכן מההסכמה וביקש לקצר את התקופה. חובת ההוכחה שאכן הייתה הסכמה תחול על בעל העסק.

גם בישיבה היום ניסו נציג עוסקים נוספים לבקש לאפשר להם להתקשר ללקוח ולהודיע לו על סיום עסקה, כאשר באותה שיחה יציעו לו עסקה חדשה. היו"ר מרגי דחה את הבקשות ואמר כי זו בדיוק הדרך שבה עסקה של 100 שקלים יכולה להפוך לעסקה של אלפי שקלים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
קרן חן סופר. אורן גולן,
פגיעה גם בעסקים. עו"ד קרן חן סופר/אורן גולן

עו"ד קרן חן-סופר מאיגוד לשכות המסחר מסרה בתגובה לחוק: "מטרת העל של החוק להגן על אוכלוסיות מוחלשות מפני שיווק אגרסיבי, הינה מטרה נעלה. אולם פעם נוספת, במקום להתמודד עם תופעה פסולה ברמה של אכיפה, נחקק חוק רחב המטיל נטל קשה גם על בעלי עסקים לגיטימיים. כל נטל נוסף על המגזר העסקי מתגלגל בסופו של דבר גם לכתפי הצרכנים. כך למשל, גם בעל עסק המבקש ליצור קשר עם לקוח קיים שלו על מנת לעדכן במבצע או הצעה חדשה או הצעה להארכת הסכם קיים לא יוכל לעשות כן. נראה ברור כי הפגיעה כאן הדדית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully