וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגל בדלת: האם אנחנו בדרך חזרה למשרדים?

12.11.2020 / 13:06

הבשורה על הצלחה בניסוי חיסון הקורונה גרמה למניית זום לצנוח והעלתה את השאלה: האם אנחנו עומדים לחזור לעבוד מהמשרד? שאלנו מומחים והגענו למסקנה שאולי זה לא יקרה כל כך מהר, אבל ברגע שתהיה הזדמנות אתם תעופו מהבית

בווידאו: נתניהו מברך על ההישג של פייזר בפיתוח חיסון יעיל נגד קורונה/צילום: לע"מ

הכרזת חברת פייזר וביונטק השבוע על הצלחה בניסוי לחיסון שהן מפתחות מפני קורונה, הקפיצה את הבורסות בעולם ובתל אביב והביאה לעלייה של 3 אחוז בת"א 125 וכמעט 8 אחות בת"א נדל"ן, ובמקביל, מניית 'זום' צללה בכ-18 אחוז, הירידה החדה ביותר בחצי השנה האחרונה. האם פיתוח החיסון החדש מבשר על שינוי המגמה בשוק העבודה והתנהגות השווקים מהווה אינדיקציה ראשונה לכך?

קבינט הקורונה אישר לפני שבועיים לתלמידי לילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד' לחזור למסגרות משרד החינוך, ובכך אפשר להורים רבים לחזור לשגרת עבודה, - גם אם זו השתנתה. כללי הריחוק החברתי אילצו את כולם להסתגל לשגרה חדשה במהירות רבה, ומאיצים תהליכים בתחומים בהם קשה לשנות הרגלים ותרבות ארגונית כמו בשוק העבודה, וכתוצאה ישנה השפעה ישירה על שוק המשרדים, שהסגר וההגבלות הציבו בפניו אתגר משמעותי, אך נראה ששיחות ועידה בווידאו ובאפליקציות דוגמת "זום" אינן מספקות פתרון מלא לעבודה מהרחוק. העתידן פרופ' דוד פסיג, פסיכולוגית ראשית במכון בפילת ומומחי נדל"ן בוחנים את המגמות והאם אנו צפויים לחזור לעבודה במשרד?

עובד בשיחת זום. ShutterStock
שמישהו יגאל אותנו כבר מהדבר הזה/ShutterStock

שוק המשרדים היה נחשב לאחד הענפים היציבים והאטרקטיביים ביותר להשקעה בנדל"ן עם תשואות של כ-7%-8% בממוצע. באזור ת"א בלבד נבנים כחצי מיליון מ"ר של משרדים ועד שנת 2023 מתוכננים להיבנות בכל הארץ כ-1.2 מיליון מ"ר של משרדים. לאחר פרוץ הקורונה, הריחוק החברתי הביא חברות רבות לשלוח את עובדיהן להמשיך לעבוד מרחוק וכתוצאה, משרדים רבים עומדים ריקים ומחירי השכירות בירידה, אך מומחים מצביעים על כך שלמרות ערעור מודל העבודה המוכר, בטווח הארוך, המשרדים לא צפויים להיעלם ואף ניר שהשפעת המשבר על המחירים משתנה בין אזורים שונים, ואינה אחידה בכל הארץ.

פרופ' פסיג, חוקר עתידים וראש המעבדה למציאות מדומה, באוניברסיטת בר אילן מאמין כי תפקיד המשרדים רחוק מלהסתיים. "במהלך משברים ומגפות מסוג זה ישנה לרוב התארגנות מחדש של פרדיגמות חברתיות, כלכליות ועסקיות. אני מאמין שמשבר הקורונה יימשך 3-5 שנים לפחות ועוד תהיה לו השפעה רבה בשנים הקרובות. למין האנושי יש קושי לשנות הרגלים קיימים וזה לא קורה כל-כך מהר. העבודה מהבית הראתה את יתרונותיה הרבים אך גם את חסרונותיה, ולכן אני לא מאמין שנוותר על המשרדים בקלות - אלא נשלב בין שניהם. הטכנולוגיה לא מהווה תחליף לפגישה פרונטלית. הריחות, הגלים האלקטרו-כימים במוח שעוברים בפגישה פרונטלית לא באים לידי ביטוי בשיחות באמצעות הטכנולוגיה ולכן לא נוכל להחליף את התחושות האלה. הטכנולוגיה היום נותנת פתרון חלקי בלבד לעבודה מחוץ למשרד, אך ייקח שנים רבות עד שנחליף לחלוטין את המפגש פנים מול פנים ולכן נמשיך לשלב בין עבודה מהמשרד לעבודה מרחוק".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
משרדים בעיצוב המעצבת יפעת אשכנזי. גלעד רדט,
האם יש תחליף לסביבת עבודה עם מגע אנושי?/גלעד רדט

הצורך בשילוב חכם של עבודה מהמשרד ומהבית ברור גם לאנשי המקצוע בשוק התעסוקה. "אני שומעת מקולגות את החוסר בסביבת עובדים, בארוחות הצהריים המשותפות, ההתייעצויות והסביבה החברתית", אומרת סבטה מסלוב, פסיכולוגית ראשית במכון פילת, "השיטה ההיברידית של שילוב עבודה מהבית ומהעבודה תישאר איתנו כל עוד יש תפוקה לעסקים מהעובדים, אך תחושת השייכות למקום העבודה נסדקת ולכן אין תחליף למשרדים המהווים את בסיס האם של ארגונים. גם אם עובדי הארגון לא יחזרו לעבודה מלאה במתכונת הקודמת כפי שהכרנו, הארגון עדין צריך את הבית כדי לספק לעובדים את התנאים שסיפק בעבר ואת חיזוק תחושת השייכות והביטחון שלהם במקום העבודה. בסופו של דבר, הקורונה לא תשנה את נקודת המוצא שאדם הוא ייצור חברתי".

אין ספק כי בטווח המיידי, המשבר השפיע על שוק המשרדים, עד לפרוץ הקורונה, עמדה התפוסה במשרדים על כ- 95% . העבודה מהבית הביאה לירידה בדמי השכירות, אולם ככל שמתרחקים מהמרכז, ההשפעה על המחירים פוחתת. ברבעון השני השנה נרשמה בת"א ובר"ג ירידות של 5% בממוצע לעומת הרבעון הקודם. מנגד, בירושלים נרשמה ירידה של 1% ובחיפה לא נרשמו ירידות מחירי שכירות.

למרות ההאטה המיידית בשוק המשרדים, צופים מומחי נדל"ן כי זהו משבר שיחלוף. "מדובר במגמה שהחלה עוד לפני הקורונה, כאשר חברות מחפשות לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה על שכירות ובמקביל אנשים עוזבים את אזורי התעסוקה המסורתיים במרכז ומחפשים איכות חיים, בלי לעמוד כל יום שעות ארוכות בפקקים, אשר ממשיכים גם היום בכניסה וביציאה מתל אביב, לאחר הסגר השני" אומר איתן לוי, בעלי חברת יזמות הנדל"ן אילה אג"ם "יש לכך השפעה על איכות החיים. בכל פגישה כמעט אנשים מספרים שהם רוצים לעבוד קרוב לבית, אך לא מתוך הבית במשרה מלאה, לכן אני סבור שביקושים למשרדים ישובו, לאחר מציאת פתרון לקורונה, גם אם בתצורה מעט שונה, במיוחד באזורים בהם צפוי גידול משמעותי באוכלוסיה, בהם אין מענה הולם לצרכי התעסוקה ושהם מציעים נגישות גבוהה כמו מודיעין, ראש העין, או מתחם צריפין בבאר יעקב. הצורך במשרדים קרוב לבית רק יגבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully