וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו כל שקל חשוב: ייתכן שמגיע לכם החזר מהפנסיה שלכם

ליבת קמפלר

7.11.2020 / 15:47

רוב האנשים לא מכירים את תיקון 190 לחוק הפנסיה, שעשוי להגדיל לכם את הקצבה החודשית, גם אם אתם עדיין עובדים. כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לצבור הון שלא ידעתם שאתם יכולים

בווידאו: דוח המבקר על הטיפול במובטלים והמענקים לעצמאים במשבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה

בשנת 2017 נכנס לתוקף חוק פנסיית חובה לעצמאים, שהתווסף לצו ההרחבה להפרשת הפנסיות לשכירים משנת 2008. החוק קבע כי לעצמאי ולשכיר יש חובה להפקיד כספים עבור קבלת פנסיה חודשית בגיל הפרישה - בעצם המחוקק ביקש להגיע למצב בו גם עצמאים וגם שכירים יוכלו לחיות בכבוד בגיל פרישה עם הכנסה חודשית קבועה.

יש צד פחות מוכר לחוק הפנסיה - תיקון 190. תיקון זה, שנכנס לתוקף ב-2012, ידוע בעיקר בזכות קופות הגמל המיוחדות המאפשרות מס רווחי הון מופחת בזמן משיכה. יחד עם זאת, ישנו פן פחות מוכר לתיקון זה שפנסיונרים רבים יכולים לנצלו אך לא מודעים אליו.

כיום, הדעה הרווחת היא שפנסיה הינה הכנסה פטורה ממס, אך לא כך הדבר. פנסיה היא הכנסה חייבת במס, וניתן להחיל עליה פטורים. הפטורים חלים על אישה החל מגיל 62 ועל גבר החל מגיל 67. עד שנת 2012 הפטור עמד על 35% מתקרת קצבה מזכה, והשינוי הגדול הוא שהפטור משנת 2012 גדל בפעימות ויגיע בשנת 2025 ל-67%.

פנסיה - אילוסטרציה. ShutterStock
אפשר לחסוך יותר/ShutterStock

בישראל, אנשים רבים המגיעים לגיל הפרישה לא צברו פנסיה גבוהה. יש את אלו שכאשר הם מגיעים לגיל פנסיה הם מגלים שהקצבה החודשית לא תספיק להם ובוחרים להמשיך לעבוד, אם זה מתאפשר. חלקם גם עושים זאת פשוט כי הם אוהבים את עבודתם ואינם מעוניינים להיות חסרי מעש, אבל אז הם חוששים למשוך את כספי הפנסיה במקביל לקבלת כספי המשכורת החודשית כדי לא לשלם מס גבוה. מאז שתיקון 190 נכנס לתוקף זה כבר לא נכון, אך החשש עדיין טמון אצל רוב הפנסיונרים. הדעה הרווחת שכל עוד לא עזבתי מקום עבודה, אני לא אמור לקבל פנסיה וכנראה גם לא כדאי לי בגלל מיסוי. זהו מיתוס שחשוב לנפץ - אפשר לקבל פנסיה ולעבוד במקביל מבלי לשלם מס גבוה.

גם לגבי ההעדפה להמשיך ולהתפרנס רק מהמשכורת ולהשאיר את כספי הפנסיה כך שימשיכו לצבור ריביות - זו הרבה פעמים שגיאה כלכלית, שכן הריבית שכספי הפנסיה שיצברו לא ישתוו לכסף שיופסד אם העובד יבחר לא להתחיל לקבל את הקצבה. הרי קצבת הפנסיה היא לכל החיים, עד 120 וגם יותר, כך שמרגע ההגעה לגיל הזכאות - בכל חודש שאתה לא מקבל את הקצבה למעשה הפסדת את סכומה, והסכום הזה יהיה גדול יותר ממה שתרוויח מהריבית שתתקבל כשתתחיל למשוך את הכסף בעתיד, אחרי שתפרוש מהעבודה.

לדוגמא: כעת, בתקופת הקורונה, פנתה אלי אחות ממוסד רפואי בת 63 , שחששה להתחיל לקבל פנסיה ותיקה למרות שניצלה את כל זכויותיה שם. לאחר טיפול הצלחתי להשיג לה פטור ממענק ששילמה עליו מס, והיא קיבלה 23,000 שקל חזרה ממס הכנסה וגם התחילה לקבל פנסיה חודשית פטורה של 4,560 שקל לחודש בנוסף לשכר הרגיל שהמשיכה לקבל, וכך פתאום הנטו החודשי שלה גדל ב- 4,560 שקל לחודש. דוגמא נוספת: פנסיונר בן 72 שמקבל כבר כמה שנים פנסיה וגם ממשיך לעבוד בתור שכיר. לאחר הטיפול בפטור על הפנסיה, קיבל 71,500 שקל ממס הכנסה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ליבת קמפלר. יחצ,
ליבת קמפלר/יחצ

לקראת סוף השנה ישנה אופציה להחזר נוסף שכנראה מגיע לכם ואינכם מודעים לה - סעיף 125ד' לפקודת מס הכנסה. הסעיף מאפשר לאדם יחיד או לזוג, מעל גיל 70, לקבל חזרה מס מרווחי הון. ברמה השוטפת, מס רווחי הון מנוכה בצורה אוטומטית בזמן פדיון וכדי לקבלו חזרה ממס הכנסה חייבים להגיש בקשה להחזר מס; אם לא מבקשים, בעצם משאירים את המס בקופת האוצר, שהמדינה עצמה תהנה ממנו ולא אתם.אין חובת פדיון בפועל, ניתן לבצע הליך "מכירה רעיונית" לפני תום השנה. ההחזר יכול להגיע עד ל - 4,170 שקל לערך לזוג, וכ- 3,390 שקל ליחיד בשנת 2020. אפילו אם אחוז המס השולי שלכם במס הכנסה נמוך מ- 25%, גם אז מגיע לכם החזר מס מהרווחים ששילמתם עליהם מס.

לקראת סוף השנה, זה הזמן שלכם לבדוק עם הגורמים המקצועיים, לאתר כספים אבודים ולממש את זכויותיכם.

ליבת קמפלר היא גרונטולוגית פיננסית. לבדיקת זכאות 2372*

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully