וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקטנת ראש כזאת לא ראינו. מזל שבית המשפט שם לזה סוף

12.11.2020 / 15:00

מנהל מיסוי מקרקעין דרש משלושה אחים קשישים לשלם מס שבח על דירה שמכרו. האחות ערערה וזכתה, אולם שני האחים האחרים עדיין נדרשו לשלם את המס. בית המשפט קלט מהר מאוד את התרגיל

ביטוח דירה. ShutterStock
היורשים מכרו כבר את הבית, אבל המשיכו לעבור מדורי גיהינום/ShutterStock

אנחנו רגילים לעשות מה שהרשויות אומרות לנו לעשות, על אחת כמה כשמדובר במיסוי מקרקעין, תחום שרוב האנשים בעולם לא ממש מבינים בו. אלא ששלושה אחים החליטו שמותר ואף רצוי להטיל ספק במוסדות המדינה - וניצחו בגדול.

מדובר בשלושה אחים בני 75-80, שמכרו דירת ירושה בחיפה בכ-5 מיליון שקל. מנהל מיסוי ומקרקעין דרש שישלמו מס שבח של כמיליון שקל, בין היתר בטענה כי אין מדובר בדירת מגורים הפטורה ממס שבח אלא במבנה מסוכן. גם לאחר שהאחות ערערה וביהמ"ש קיבל הערעור וקבע כי מדובר בדירת מגורים הפטורה ממס - ואף על פי שמנהל המיסוי לא ערער על פסק הדין שהפך לחלוט - הוא דרש משני האחים הנותרים לשלם מס שבח של מאות אלפי שקלים כל אחד.

אחד האחים ערער לבית המשפט המחוזי בחיפה, ביושבו כוועדת ערר לפי חוק מיסוי מקרקעין, ודרש לבטל את מס השבח ולהחזיר לו את המס ששילם. בא כוחו, עו"ד ארז בורג העוסק בדיני מקרקעין, טען בין היתר בערעור כי לא ייתכן מצב בו מנהל מיסוי ומקרקעין יפלה בין האחים לאחות, כאשר מוכר אחד פטור ממס ויתר המוכרים חייבים במס בגין אותו נכס ואותה עסקה.

מהערעור עולה כי הדירה נמכרה לפני כ-7 שנים והאחות ערערה ראשונה על קביעת מנהל מיסוי ומקרקעין. בעקבות כך, לפני כשנתיים ניתן פסק הדין שקבע כי הנכס הנמכר מהווה דירת מגורים, ולכן יש לתת פטור ממס לאחות. בנוסף, נקבע כי על מנהל המיסוי לשלם לה הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים. מנהל המיסוי לא ערער על החלטה ולכן האחים דרשו לקבל על סמך הפסיקה פטור ממס והחזר המס ששילמו, אך מנהל מיסוי המקרקעין דחה את בקשתם.

בעקבות כך האחים הגישו ערעור לבית המשפט ועוה"ד בורג, שייצג אחד האחים, טען כי פסק הדין לגבי האחות קובע עובדתית כי הנכס הנמכר היווה "דירת מגורים" כהגדרתה בחוק, וזאת על בסיס הניתוח המשפטי המעמיק בפסק הדין עצמו. עוד טען כי לנוכח פסק הדין, חלה חובה על הרשות לתקן את השומה וליצור קוהרנטיות בין השומות של המוכרים השונים באותו הנכס ואותה העסקה. ועדת הערר לצד בית המשפט המחוזי קיבלה את הערעור ואת טענות בא כוחו של אחד האחים ונפסק כי ברגע שבית המשפט פסק כי מדובר בדירת מגורים פטורה ממס ומנהל המיסוי לא ערער, מדובר בדירת מגורים פטורה ממס.

בית המשפט נתן משקל משמעותי לגילם המתקדם של המערערים וביקש לעשות סוף, כדבריו, למסכת התלאות שעברו ופסק כי מנהל המיסוי ומקרקעין ישלם לשני האחים הוצאות משפט בסך 85 אלף שקל. אם נוסיף הוצאות המשפט שמנהל המיסוי שילם לאחות, יוצא מכך שלא רק ששיטת מצליח שלא צלחה, היא עלתה לנהל מיסוי ומקרקעין כמעט 100 אלף שקל הוצאות משפט, אותם מן הסתם נממן מהמיסים שאנו משלמים למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully