וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמביט המנכ"ל: כך משחק השחמט גרם לי לתכנן מהלכים עסקיים

13.11.2020 / 16:52

הצלחת הסדרה "גמביט המלכה" בנטפליקס עודדה אותנו ללכת לעורכי דין ומנהלים ולבדוק איתם כיצד משחק המלכים השפיע על קבלת ההחלטות שלהם. מסתבר שהרבה יותר משאתם חושבים

טריילר לסדרה "גמביט המלכה", בכיכובה של אניה טיילור-ג'וי/נטפליקס

שחמט נחשב למשחק אליטיסטי. אחרי הכול, הזזת הכלים לא פשוטה וההתמודדות דורשת המון מאמץ מוחי. בניגוד לרוב המשחקים, שחמט נעדר כמעט לחלוטין אלמנט של מזל. הוא דורש המון ריכוז ומחשבה ושילוב בין ראייה לטווח קצר לאסטרטגיה לטווח ארוך. אם תרצו, ממש כמו בעסקים.

לא היינו נזכרים במשחק השחמט אלמלא "גמביט למלכה", אחת הסדרות הנצפות והאיכותיות ביותר היום בנטפליקס. ולא היינו חושבים על שחמט אלמלא החיבור הגדול כל כך שלו לעולמם של מנכ"לים, עורכי דין ומנהלים בכירים. העניין המחודש שמשחק המלכים מייצר, לפחות בקרב צופי הסדרה, עודד אותנו ללכת לאנשי מקצוע שחובבים את הפרש והצריח, ולבדוק איתם כיצד הוא השפיע על חייהם וקבלת ההחלטות.

עו"ד אשר אילוביץ', שותף במשרד עו"ד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות'

אשר אילוביץ'. עידן מלכה,
עו"ד אשר אילוביץ'/עידן מלכה

"התחלתי לשחק שחמט בערך גיל 7 בזכות סבי היקר ז"ל, שלימד אותי את כללי המשחק וכמובן שלא הסכים לוותר לי אף פעם במשחקים מולו.

"המשחק, שבהתחלה נראה לי מסובך ואולי משעמם, הפך למרתק ומסעיר, כשבסוף, אחרי כמה שנים, אף הצלחתי לנצח אותו. במשחק למדתי מסבי שחייבים לחשוב כמה צעדים קדימה, כדי להפתיע את הצד שני במהלכים שהוא לא חשב עליהם, ושלפעמים כדאי להקריב הפסד קטן על מנת לנצח במערכה כולה.

"כלים מנחים אלו נכונים למשחק ונכונים לא פחות לעבודתי כעורך דין - לנסות לחזות הצעדים של הצד השני ולהתכונן אליהם, להפתיע את הצד השני במהלכים שהוא לא חשב עליהם, וגם כמובן להחליט אילו מלחמות ומאבקים שווה להילחם ובאילו כדאי 'להפסיד' בכדי לנצח בסוף בגדול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

עו"ד אייל פייפר, מומחה לתביעות ביטוח לאומי, חברות ביטוח, תאונות עבודה ונזיקין

אייל פייפר. עופר ריבק,
עו"ד אייל פייפר/עופר ריבק

"שחמט הוא משחק שמלמד אומנות, חשיבה ויצירתיות. אין כיף גדול כמו ללמוד שחמט, אני זוכר את עצמי משחק שחמט מאז ימי הגן העליזים.

"היתרון הגדול בשחמט הוא שאתה צריך ללמוד הרבה דברים, ואם יש משהו שאני אוהב מלימודי שחמט זה יצירתיות. אתה חייב שתהיה לך דרך/כמה דרכים לצאת ממצבים במשחק, מה שעוזר לך לפתח את היצירתיות.

"בעסקים, בייחוד במשבר הקורונה, צריך לשמור על יצירתיות פתוחה. בכל יום אנו עומדים בפני אתגר חדש, ובכלל, אם מסתכלים על שחמט ומשווים אותו לעבודה שלי כעורך דין, הרי שיצירתיות היא שם דבר בעולם שלנו. לא אחת, כשהייתי נתקע בתיקים ולא מצליח בוועדות, הייתי הולך לשחק שחמט ולפתח את החשיבה, מה שעזר לי לא אחת לפתור משברים. אני זוכר שהייתי תקוע בערעור לבית משפט מחוזי, אחרי שלקוח הפסיד בתיק. לא ידעתי מה לעשות, לא עלתה לי שום דרך לפתור את התיק. מה עשיתי? הלכתי לשחק שחמט, ואז הגיעה לי התשובה.

"מלבד יצירתיות, שחמט מלמד אותך לקרוא את היריב. כשהייתי ילד קטן, סבא שלי ז"ל לימד אותי איך לקרוא במהלך משחק את שפת הגוף של היריב ולנבא מהלכים שהוא הולך לעשות. בעבודה תהליך זה עזר לי ממש, אם כשאני מגיע לוועדה, או כשאני נמצא בפגישה, אני מנסה לקרוא את פני היריב שיושב מולי ולנבא את המהלכים הבאים שלו. זה נותן לי פור גדול. זכורה לי פעם אחת שהגעתי לוועדה, הצלחתי לקרוא את המחשבה של מי שעמד לפניי ויצרתי טעון קצר מאוד והחלטי מאוד, מה שהעביר את הלקוח.

"שחמט משפר לך את הריכוז. אתה חייב להיות בפוקוס כל הזמן. לכן למדתי להיות מרוכז ולהקשיב לאנשים".

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב

ערן דורון. ימית הפקות,
ערן דורון/ימית הפקות

"אני מוצא הקבלות רבות בין משחק השחמט לבין ניהול מועצה והחיים בכלל. בשניהם יש להגדיר את היעד ואת המהלכים שיש לנקוט כדי להשיג אותו, שיתוף פעולה של מספר כלים לרוב יוביל לתוצאה טובה יותר ותמיד צריך לשמור על ראש פתוח ולחפש הזדמנויות שנקרות בדרך.

"בשחמט, כמו בחיים, כדי להשתפר ולהתקדם יש להפיק לקחים, לנתח את הצעדים שלי ושל שחקנים אחרים במצבים שונים, לאמץ מהלכים נכונים שכדאי לחזור עליהם או להימנע מלחזור על טעויות במצבים דומים בעתיד".

שחר צפריר, שותף מנהל בקרן הון סיכון PARTERNS TLV

שחר צפריר. אייל טואג,
שחר צפריר/אייל טואג

שחמט הוא אהבת ילדותי. אף על פי שהקריירה התחרותית שלי נמשכה רק 5 שנים והפסיקה כשהייתי בן 17, לשחמט הייתה השפעה עמוקה על הקריירה המקצועית שלי, תחילה כיזם טכנולוגי ולאחר מכן כמשקיע הון סיכון. כמקצוען וחובב, אני סבור שרבים מעקרונות משחק המלכים הינם שימושיים מאוד בקבלת החלטות בכלל, ובעולם העסקים בפרט. להלן כמה מהם.

  • פעלו על פי תכנית - סמנו יעדים לטווח ארוך. בחיים, כמו בשחמט, תמיד צריכה להיות לכם תוכנית. התוכנית עשויה להשתנות, בדיוק כפי שהנסיבות משתנות. לכל הפחות, שימו לב אם אתם מוצאים את עצמכם פועלים ללא יעד או תוכנית, זה דגל אדום.
  • הניחו שתעשה טעויות - זה בלתי נמנע. שקללו אותן בתהליך קבלת ההחלטות. הפסדים קורים, הם גם כואבים. בשחמט הם כמעט תמיד תוצאה של טעויות בחשיבה שלכם. המודעות לכך שאתם יכולים לטעות לעולם לא צריכה למנוע מכם לקבל החלטות. בנוסף, העובדה שאינכם מכחישים (בפני עצמכם) את העובדה שאתם יכולים לטעות, מגדילה את הסיכוי שתפעלו מוקדם יותר לתיקונה.
  • אתם לומד הכי הרבה מהטעויות שלכם - חבקו אותן ולמדו מהן. למרות שיש לכם גישה לאותו מידע כמו ליריב, משהו בחשיבה שלכם הסתבר כמוטעה. אתם משתפרים רק על ידי בקרה חוזרת של תהליך החשיבה, ותוך שאלת עצמכם מה גרם לכם להחליט לבצע צעד מסוים בשלב מסוים.
  • אל תהיו דוגמטיים - אמצו נתונים חדשים והיו פתוחים לשנות את דעתכם במהירות ולעתים קרובות. שחקן שחמט שמשתמש רק באותה פתיחה, שמכוון תמיד למצבים ספציפיים, שמתקשה להסתגל ולשנות - יימחץ על ידי המתחרים. התעקשות על מסקנות העבר תוך התעלמות ממידע רלוונטי חדש - מסוכנת מאוד ומובילה לתבוסה.
  • סמכו על האינטואיציה שלכם - ככל שתשתמשו בה יותר כך היא הופכת לנשק טוב יותר.
  • היו אמיצים לסמוך על תחושת הבטן. זה שריר שמתחזק ככל שמשתמשים בו יותר.
  • היו סלקטיביים - אינכם יכולים לבדוק את כל המהלכים האפשריים. ישנם תרחישים רבים ובהם נתיבים רבים אפשריים, שבהם ניתן להעריך החלטות רבות. הניסיון לחשוב על כל האפשרויות מוביל רק לדבר אחד - שיתוק.
  • פעלו בזמן - הזדמנויות שהוחמצו הכי פוגעות.
  • נקיטת פעולה בזמן היא קריטית.
  • התמודדו עם נסיבות משתנות - שלטו ברגשות שלכם, התמקדו בהווה.
  • אין ערך לבזבז זמן על הזדמנויות שהוחמצו בזמן שהמאבק בשיאו. נוסטלגיה היא עניין לעתיד לא להווה.
  • למדו ככל שתוכלו - בשחמט אתם מקדישים אינספור שעות בעבודה על תיאוריות פתיחה, תרגול ואימון טקטי.
  • הבינו את הסגנון שלכם - אתם יכולים לנצח איתו. בשחמט אפשר ללמוד הרבה על אישיותו של שחקן, פשוט על ידי לימוד סגנון המשחק שלו.
  • היו אובייקטיביים - זו נקודת מוצא חובה הן בשחמט והן בעסקים. המציאות תמיד מנצחת.
  • היו סקרנים ותיהנו - אחרת, למה בכלל להיכנס למשחק?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully