וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקפה רגעית: למה המניה של פייזר לא מטפסת?

15.11.2020 / 0:05

למרות 170 שנות קיום, תזוזת המחט המשמעותית ביותר של פייזר בוול סטריט הייתה רק אחרי המצאת הוויאגרה ומאז היא די סטטית. אחרי העליה החדה ביום שני המניה דעכה. מדוע זה קורה, למה האנליסטים עדיין לא סומכים על ענקית התרופות ועל מי הם כן מטילים את יהבם?

בווידאו: ראש הממשלה מכריז על הסכם לרכישת חיסונים מחברת פייזר/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

יום שני האחרון סימן, אולי, את נקודת המפנה במאבק של העולם מול הקורונה. ענקית התרופות פייזר הודיעה שהחיסון שייצרה יחד עם ביונטק הגרמנית יעיל ב-90 אחוז, הרבה מעבר לציפיות. באותו אחר צהריים זינקה המניה ביותר מ-15 אחוזים, לרמה של 42 דולר.

המרוויח המיידי היה מנכ"ל החברה אלברט בורלא, שביצע מכירת מניות בשווי של למעלה מ-5.5 מיליארד דולר באותו יום ממש. זה נראה קונספירטיבי ומקומם מדי, אבל לא צריך להתרגש מהמכירה הזאת ולהניח שבורלא עשה משהו אסור. נהפוך הוא, מכירה כזאת היא "עיוורת". היא נקבעת שלושה חודשים מראש בדיוק למטרה הזאת - למנוע אפשרות לפיה המוכר ישתמש במידע פנים כדי להקפיץ את ערך המניה לעשיית עושר אישי. לבורלא, שכמובן לא ידע באוגוסט מה יהיו תוצאות הניסוי, שיחק המזל, הוא מכר בדיוק בנקודת השיא של פייזר ב-2020.

ובכל זאת, הסנטימנט בשוק כלפי המכירה הזאת ובכלל כלפי פייזר היה שלילי בימים שלאחר מכן. המניה ירדה ביום שלישי בשני אחוזים והמשיכה לדעוך לאורך השבוע. ביום שישי, לאחר שלושה ימים רצופים של ירידות, היא תיקנה עם עלייה והתייצבה על ערך של 38.62 דולר למניה - בסך הכול 6 אחוזים יותר מנקודת הפתיחה שלפני ההכרזה.

חיסון לקורונה פייזר. רויטרס
הייתה אמורה להגיב בצורה חדה יותר - אבל נבלמה לאחר העליות של יום שני. פייזר/רויטרס

פייזר הוקמה לפני יותר מ-170 שנה ומונה למעלה מ-90 אלף עובדים. לחברה היסטוריה ארוכה ועשירה, שכוללת, בין היתר, ייצור המוני של פניצילין שהציל אלפי חיילים אמריקנים במלחמת העולם השנייה ועוד שלל הישגים בתחומים רבים, במיוחד נוירוזה וחרדה.

למרות הוותק העצום ואף על פי שפיתחה לא מעט תרופות מוכרות כמו זאנקס, זולופט ואדוויל, קרנה של פייזר עלתה ביום בהיר אחד ב-1998, כשאחרי פיתוח של שנתיים הביאה לעולם את "הגלולה הכחולה". ההיסטוריה מספרת שסקס הוא אחד הגורמים הגדולים ביותר לתמורות היסטוריות, ואין הוכחה טובה יותר לכך מכדורי סילדנפיל. בן לילה הפכו מיליוני גברים עם חרדת ביצוע לאנשים מאושרים, זוגות מעורערים חזרו לתפקד. סילדנפיל, או בשמה המסחרי "ויאגרה", שינתה סדרי עולם.

הדבר בא לידי ביטוי גם בשווי המניה של פייזר. בזמן המשבר הבורסאי של 1994 היא עמדה על פחות מ-5 דולרים. ב-1995 התאוששה והגיעה לכ-8 דולרים. מרגע שהחל המרוץ להפקת הוויאגרה היא לא הפסיקה לנסוק. בשלהי 1998, אחרי שהגלולה הושקה והתוצאות היו טובות, עמדה מניית פייזר על 37 דולר ובמרץ 1999 נסקה ל-49 דולר.

מאז חל פיחות זוחל במעמדה של פייזר, שההיסטוריה שלה, כפי שניתן לצפות מכל חברה בסדר גודל כזה, רצופת שערוריות ומשברים לצד ההצלחות. היא עברה בנזק קטן יחסית את קריסת הבורסה ב-2000, ניזוקה קשות ממשבר הסאב-פריים של 2008 והתאוששה כדי לחזור לרמה ה"רגילה", סביב ה-35 דולר למניה. בגדול, אם החזקתם בפייזר בשנים האחרונות, הכסף שלכם נשחק.

עוד בוואלה!

מומחים מברכים על ההסכם עם פייזר, אך מזהירים מסימני השאלה סביב החיסון

לכתבה המלאה
ויאגרה. ShutterStock
הגלולה ששינתה את הכול. ויאגרה/ShutterStock

העולם שייך לצעירים, כנראה. מודרנה, למשל, היא דוגמה הפוכה לפייזר. החברה הוקמה לפני עשר שנים בסך הכול. ערכה בתחילת השנה עמד על 18 דולר למניה. הדיווחים על התקדמות במציאת החיסון הביאו את המניה ביולי לשיא של 95 דולר - פי יותר מ-5 מערכה רק חמישה חודשים לפני כן. היום מודרנה עומדת על 89 דולר למניה. דוגמה בולטת נוספת מגיעה דווקא "מבית", דרך שותפתה של פייזר, ביונטק. החברה הקטנה ממיינץ שנוסדה ב-2008 ומונה כ-1,300 עובדים בסך הכול, נסקה השנה ביותר מ-200 אחוז.

במגזין פורבס ניתחו בשבוע שעבר אנליסטים של קבוצת "טרפיס" את מניית פייזר והסבירו מדוע המחט לא צפויה לזוז באופן משמעותי. ראשית, משום שמודרנה צפויה לפרסם את התוצאות שלה בשבועות הקרובים. זהו איום ממשי לפייזר, מכיוון שמודרנה נתפסת כתקווה הגדולה של המשקיעים וגם של מדינות העולם. כזכור, גם ממשלת ישראל חתמה כבר ביוני עם מודרנה על הסכם לקבלת קדימות בהפצת החיסונים.

זו לא רק תדמית הדינוזאור מול ילד הפלא המרדני ומודרנה היא לא הבעיה היחידה של פייזר. החיסון שלה ושל ביונטק צריך להישמר בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות צלזיוס. תחזוקה מטורפת, בוודאי כשהחיסונים של מתחרות כמו אסטרהזניקה או נובהווקס דורשים שימור בטמפרטורה רגילה. בנוסף, כדי להתחסן באמצעות פייזר תידרשו לשתי זריקות, בעוד ג'ונסון אנד ג'ונסון מפתחת חיסון שדורש זריקה אחת בלבד.

אלה לא הקשיים היחידים של פייזר כרגע. המשקיעים צריכים יותר מתוצאות ניסוי טובות כדי לחזור למניה. "בעולם הנסיינות הרפואית אתה בוחר את המטופלים שלך ועוקב אחריהם מקרוב", אמר דיפיי יאנג מבית ההשקעות היפני מיזוהו, "בעולם האמיתי, את החיסון מקבלים כל מיני אנשים בכל מיני קבוצות גיל ועם כל מיני סוגים של בעיות".

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בשימוע בקונגרס, 26 בפברואר 2019. AP
לא מאמינים לו. בורלא/AP

על פי האתר Marketwatch, המקבץ המלצות אנליסטים, שבעה מהם מעניקים היום לפייזר המלצת "קנייה", אחד מעריך אותה ב"תשואת יתר" (סבור שהמנייה תעלה, דומה להמלצת "קנייה") ו-12 אנליסטים ממליצים על "תשואת שוק" (Hold) - הווה אומר שהמנייה לא תלך לשום מקום בזמן הקרוב. החלוקה הזאת כמעט זהה להמלצות מהחודש שעבר, לפני הדיווח על הצלחת החיסון.

יהיה מעניין לעקוב אחרי מניית פייזר בהתאם להתפתחויות. שאלות רבות נותרות באוויר: האם ניסויים מוצלחים של המתחרים ישפיעו עליה לטובה או לרעה? כמה מהר באמת ישווק החיסון? האם השוק יתחיל להביע אמון בחברה תחת ניהולו של בורלא, מה שלא בדיוק קרה מאז כניסתו לתפקיד בינואר 2019?

ההמתנה כעת היא לשבוע הקרוב, אז ימלאו חודשיים לניסוי שערכו 43 אלף המטופלים. אם הנתונים יהיו משביעי רצון, פייזר עשויה לקבל מה-FDA אישור חירום להפצת החיסון. כולנו מנחשים מה יקרה אם היא תקבל אותו. כולנו תוהים מה יקרה אם לא.

  • עוד באותו נושא:
  • פייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully