וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הזמן הטוב ביותר להשקיע בבריאות דיגיטלית

ד"ר דן גלוון

15.11.2020 / 10:11

מגפת הקורונה ביצעה מהפיכה בעולם הבריאות והציבה את זירת הבריאות הדיגיטלית במרכז המפה. הביקוש לפיתוחי בריאות דיגיטלית עלה בהתאם ועיניהם של המשקיעים נשואות לשם

הטוויסט בפרק פתיחת העונה ה-17 של "האנטומיה של גריי"/באדיבות yes ו-STINGTV

מגפת הקורונה שהתפשטה בכל רחבי העולם יצרה צונאמי אדיר של השלכות - פנדמיות, בריאותיות וכלכליות וכסובלימציה טבעית, הובילה לבחינה מחדש של מערכת הבריאות בכללותה ולהתאמת האסטרטגיות הנדרשות למצב החדש והלא מוכר.

אחת התוצאות הבלתי צפויות אך המתבקשות של מגפת הקורונה, היא בחינה מחדש של זירת הבריאות הדיגיטלית (Digital Health). ממשלות בכל העולם כיום, מסתכלות מחדש על טכנולוגיות הבריאות הדיגיטליות, תומכות בהן ומקדמות אותן לראש הרשימה, כחלק מאסטרטגיית בריאות חדשה ונדרשת. בהתאם לכך, גם עולם ההשקעות שם את עינו על הזירה והצפי הוא שתוך זמן קצר מאוד, נחזה במבול של השקעות בתחום הבריאות הדיגיטלית.

בריאות דיגיטלית. ShutterStock
אפשר להציל חיים היום גם בטיפול מרחוק/ShutterStock

כיצד זה קרה? אחת ההשלכות של מחלה הקורונה היא בידוד של כמה שיותר אנשים והגבלתם לסביבת ביתם ככל האפשר, כדרך להילחם בהתפשטות המגפה. בשל כך, אנשים התרחקו יותר ויותר מסביבה רפואית: קופות חולים, בתי חולים, רופאים פרטיים, מעבדות, מתוך חשש להימצא בסביבה פוטנציאלית של חולים מאומתים, באופן פרדוקסלי, אותם אנשים הזקוקים ביותר לשירותים הרפואיים - בני הגיל השלישי, חולים במחלות כרוניות ומחלות אקוטיות, הם באוכלוסיית הסיכון הגבוה, ונדרשים להתרחק מסביבות רפואיות אף יותר.

הפרדוקס הזה יצר שורה של בעיות לא צפויות שטרם המחלה מרבית האנשים, ביניהם בכירי הממשלות והעולם הרפואי, לא יכלו אפילו לדמיין: מקרי מוות של אנשים שחששו לגשת לחדר המיון כאשר הרגישו רע, ולכן לא טופלו. חולי סרטן שנמנעו מטיפולים כימותרפיים מתוך חשש להימצא בסביבת בית החולים מה שהוביל להחרפת המחלה, וכמובן חולי קורונה מאומתים שנתבקשו להישאר בבתיהם כדי שלא להדביק את הציבור, ולא יכלו לקבל מענה רפואי פרונטלי.

כל אלו הובילו להבנה ברורה, חזקה וחד משמעית של ההכרחיות בפתרונות רפואה דיגיטלית - רפואה מרחוק. מגפת הקורונה העצימה את תחום הבריאות הדיגיטלית, היא לא המציאה אותו. הפיתוחים בתחום בשנים האחרונות הלכו וגדלו, מתוך זיהוי מוקדם של מרכיבי הרפואה של העתיד, אולם אירוע הקורונה "המכונן" הוביל את מערכות הבריאות בכל העולם להבין, שאם הן לא יאמצו טכנולוגיות בריאות דיגיטליות הן לא יוכלו לספק שירות.

כך, למשל, כדי להרחיק אנשים מבתי החולים, ממשלות ארה"ב ואוסטרליה אישרו מתן החזר למטופלים עבור שימוש במערכות טלה רפואה, המאפשרות לחולים התייעצויות עם רופאים ובדיקות באמצעות ווידאו. ממשלת בריטניה הנגישה צ'ט-בוט להפחתת העומס על שירות הבריאות הלאומי והפחתת המגע האישי. טכנולוגיות רבות שהיו זמינות קודם להתפרצות הקורונה, אולם זכו להתנגדות במערכות בריאות ברחבי העולם, הוכנסו לשימוש תוך שבועות ומומחים ברחבי העולם הסבירו, כי חידושים כאלו יסייעו לאוכלוסיות בסיכון - קשישים וחולים, להתרחק ממחלות פוטנציאליות בקופות ובבתי החולים גם בטווח הארוך (לא רק בעת מגפה) ולכן, פיתוחים בתחום זה צפויים להמשיך להרקיע שחקים גם בעתיד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
בריאות דיגיטלית. ShutterStock
מערכת הבריאות זקוקה לפתרונות מתקדמים/ShutterStock

בבתי החולים בישראל, כמו גם ברחבי העולם, אימצו במהלך הקורונה, טכנולוגיות מתחום הרפואה הדיגיטלית לביצוע בדיקות, ניטור מדדים ומעקב רפואי צמוד אחר חולי קורונה במחלקות. הטכנולוגיות הדיגיטליות מאפשרות בדיקה וטיפול מרחוק בחולים שהחשיפה להם מוגבלת, בשל סכנת ההדבקה.

תמריץ נוסף שהוביל להטמעת פיתוחי הרפואה הדיגיטלית ברפואה הציבורית והפרטית מתחילת משבר הקורונה, נולד מתוך כך, שבניגוד לעבר, גבולות הרפואה הקונבנציונלית התגלו במערומיהם ובפרהסיה. מאחר והתקשורת העולמית כולה עוסקת יום יום, דקה אחר דקה בחדשות הקורונה, גם הכשלים בטיפול באוכלוסיית הסיכון ובחולי קורונה מאומתים, נחשפו לציבור, ויצרו מבוכה בקרב ממשלות במדינות רבות. העולם כולו למד והבין עד כמה מערכת הבריאות אינה יעילה כשהיא מחוסרת פתרונות של רפואה מרחוק, וכך נוצרה הבשלות וההזדמנות עבור חברות המפתחות מוצרי בריאות דיגיטלית טכנולוגיים יעילים ומתקדמים.

בתקופת הקורונה נצפתה עליה ניכרת בהשקעות בתחום הבריאות הדיגיטלית, אפילו על פני תחום הביומד שעד לאחרונה נחשב לחזק ביותר. הקורונה שהוכיחה את ההזדקקות שלנו לשירותי רפואה מרחוק בכל העולם: סנסורים לבישים שיבצעו מעקב וניטור צמוד אחר המדדים של החולה בביתו, חיזוי 'התנהגות' וירוס הקורונה ווירוסים/חיידקים בכלל, מערכות לניתוחי ביג דאטה הכוללים מאפיינים של חולים לצורך הסקת מסקנות רפואיות, ועוד ועוד. בהתאם לכך, שוק ההון מציג עליה עקבית מתחילת הקורונה באחוזי ההשקעות בחברות המפתחות Digital Health. דוגמה טובה לכך, היא מניית AMWL - חברת טלה-רפואה אמריקאית שמסיידה ישראליים, אשר עלתה ב 55% לאחר ההנפקה הציבורית הראשונה שלה - החברה מוערכת כיום בשווי של כ -6.5 מיליארד דולר. וחברת Livongo לניהול מחלות הודיעה בחודש אוגוסט שהיא מתמזגת לתוך חברת בטלר רפואה Teladoc לצורך טלה-רפואה. העסקה נסגרה בסוף אוקטובר והחברה הממוזגת נסחרת כעת במעל ל- 26 מיליארד דולר.

לסיכום: זה הזמן להשקיע בחברות המפתחות בריאות דיגיטלית, העתיד הקרוב פונה לשם וכן המשקיעים שמבינים את פוטנציאל התשואות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת השקעות T-SYTE, מומחה השקעות בכיר בתחום מדעי החיים והבריאות

  • עוד באותו נושא:
  • בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully