וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג האשראי נשמר. ומה הלאה?

כלכלני בנק הפועלים

15.11.2020 / 15:18

S&P אמנם הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, אבל אם הממשלה לא תצליח לייצב את החוב עד השנה הבאה, נכונות לנו הפתעות לא נעימות. למרות החיסון שבדרך, אמון הצרכנים בארה"ב נפגע. כלכלני בנק הפועלים עם סקירה כלכלית שבועית

בווידאו: ראש הממשלה מכריז על הסכם לרכישת חיסונים מחברת פייזר/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

עיקרי הדברים

  • מספר הנדבקים היומי הממוצע בשבוע האחרון התייצב על כ-600 איש, רמה שמעכבת בינתיים את המשך הסרת המגבלות.
  • הקוטביות בנתונים היא גדולה, בענפים שאין לגביהם מגבלות, לדוגמת יצוא הסחורות ומכירת דירות, הפעילות ממשיכה לגדול, בעוד שבענפי השירותים שכן נפגעו התמונה היא יותר מעורבת.
  • P&S הותירה את דירוג האשראי של מדינת ישראל ללא שינוי ברמה של (-(AA. חברות הדירוג נותנות בתקופה הזו משקל גדול ליכולת של האוצר להנפיק כמויות גדולות של חוב מבלי לפגוע ביציבות, כלומר להעלות את התשואות, או להחליש את המטבע.
  • ככל שנראה בשנה הבאה חזרה לשגרה, צפוי תיקון מסוים כלפי מעלה בחלק מסעיפי מדד המחירים לצרכן. הצפיות לאינפלציה משוק ההון לטווח של שנה עומדות עתה על 0%, בעוד אנו צופים אינפלציה חיובית נמוכה של כ-0.5%.

ישראל

מספר הנדבקים היומי הממוצע בשבוע האחרון התייצב על כ-600 איש, רמה שמעכבת בינתיים את המשך הסרת המגבלות. פרסום אפקטיביות החיסון של פייזר העלתה את האופטימיות בשווקים. אפילו בתרחיש האופטימי ביותר עדיין צריך לעבור את חודשי החורף עם קורונה, מנגד הסיכון שהקורונה תלווה אותנו שנים קדימה הוא עתה נמוך מאוד, כלומר הנזק הכלכלי הוא תחום עתה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ בישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
אנחת רווחה, אבל יש עוד קשיים בדרך. נתניהו וכץ/רויטרס

יצוא הסחורות ומכירת הדירות לא שמעו על המיתון. הקוטביות בנתונים היא גדולה, בענפים שאין לגביהם מגבלות, הפעילות ממשיכה לגדול, בעוד שבענפי השירותים שכן נפגעו התמונה היא יותר מעורבת. היצוא התעשייתי עולה בקצב מהיר, מגמה שהחלה דווקא בעת בה הקורונה החלה להתפשט בארץ. רמת היצוא דומה עתה לזו שבתחילת השנה. גם יבוא הסחורות גדל, ובעיקר יבוא של מוצרי צריכה. יבוא כלי הרכב עולה בחודשים האחרונים בקצב מהיר וגם יבוא של ריהוט וציוד לבית. להערכתנו, משקי הבית מוציאים עתה יותר כסף עבור סחורות, וזאת על חשבון ההוצאה לשירותים שפחתה. גם בשוק הנדל"ן ראינו זינוק במספר הדירות החדשות שנמכרו - כ-4,000 דירות בחודש ספטמבר (בניכוי עונתיות). ברבעון השלישי היקף המכירות היה גבוה ב-29% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

S&P הותירה את דירוג האשראי של מדינת ישראל ללא שינוי ברמה של -AA. המצב הכלכלי בישראל לא הידרדר יותר מאשר זה של מדינות דומות אחרות, ולישראל יש גורמים שמסייעים לה לגשר על התקופה הזו, כמו עודף גדול בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, וגמישות של הבנק המרכזי שבאה לידי ביטוי ביכולת לרכוש אג"ח ממשלתיות מבלי לסכן את האינפלציה ואת יציבות שער החליפין. מבחינת S&P הפחתת דירוג יכולה לקרות אם הממשלה לא תצליח לייצב את החוב בשנה הבאה מתחת לרמה של 80% מהתוצר. ב-S&P מאמצים תרחיש אופטימי יחסית בו הגירעון השנה יגיע ל-12% מהתוצר ובשנה הבאה 7.5%, כך שהחוב בסוף 2021 יגיע לכ- 78.4% מהתוצר. אנו מעריכים כי בתרחיש סביר בו הקורונה תמשיך ללוות אותנו עד חודשי הקיץ, הגירעון לא יפחת כה מהר, ויחס החוב לתוצר עשוי לעלות על 80%. חברות הדירוג נותנות בתקופה הזו משקל גדול ליכולת של האוצר להנפיק כמויות גדולות של חוב מבלי לפגוע ביציבות, כלומר להעלות את התשואות, או להחליש את המטבע. זה תלוי בעומק השוק, כלומר, החיסכון הפרטי שקולט את החוב הזה, והיכולת של הבנק המרכזי לרכוש אג"ח, שגם זה מבטא אמון של הציבור במערכת הפיננסית.

בשבועות האחרונים אנו רואים תנודתיות גבוהה יחסית בתשואות לטווחים הארוכים וכן באינפלציה הנגזרת משוק ההון. התנודתיות מיובאת ברובה מחו"ל, והושפעה מפרסום אפקטיביות החיסון של פייזר. בתגובה לפרסום עלו מעט הציפיות לאינפלציה, בין השאר כתוצאה מעליית מחיר הנפט בעולם. נייר עבודה שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית טוען שהמגיפה הביאה לכך שהאינפלציה האמיתית הייתה גבוהה מזו שנמדדה במדדי המחירים לצרכן ברוב האזורים. "during the height of the pandemic, true inflation was higher than what was recorded by the consumer price index in nearly all regions". אנו מעריכים שזה לא פסח גם על ישראל וככל שנראה בשנה הבאה חזרה לשגרה, יהיה תיקון מסוים כלפי מעלה בחלק מסעיפי מדד המחירים לצרכן. הצפיות לאינפלציה משוק ההון לטווח של שנה עומדות עתה על 0%, בעוד אנו צופים אינפלציה חיובית נמוכה של כ-0.5%.

בניינים חדשים ברחוב יוסי בנאי ראש העין. ראובן קסטרו
שוק הנדל"ן לא נרגע/ראובן קסטרו

גלובלי

אופטימיות לגבי מציאת חיסון נגד הקורונה תמכה בעליות חדות במרבית מדדי המניות בשבוע האחרון. ההודעה של חברת התרופות פייזר על אפקטיביות גבוהה של החיסון נגד הקורונה, הפיחה רוח אופטימית בשווקים. מדד ה-S&P500 עלה בשבוע שחלף ב-2.2% והגיע לשיא של כל הזמנים. מדדי המניות באירופה בלטו עם עליות שבועיות חדות של 13% בספרד, 8.5% בצרפת, ו-4.8% בגרמניה. באסיה, מדדי המניות בסין ירדו כ- 0.7%, אולם מדדי המניות של יפן, קוריאה וטייוואן עלו 4.4%, 3.2%, ו-2.3% בהתאמה. מוקדם עדיין לחגוג את סיום משבר הקורונה, שכן ההנחה היא שהחיסון יהיה זמין רק ברבע השני של 2021, אך עדיין מדובר בפריצת דרך משמעותית, שצפויה לסייע בהתמודדות עם הנגיף. הנגיף עשוי להתפוגג בהדרגתיות במהלך המחצית השנייה של 2021, אך אנו מניחים שווירוס הקורונה ישאיר את חותמו על הכלכלה העולמית לזמן ארוך יותר, תוך פערים גדולים בין מדינות ואזורים שונים.

בינתיים הקורונה ממשיכה להרים ראש. מספר מקרי הקורונה החדשים המאומתים הגיע לשיא יומי חדש בארה"ב ביום שישי האחרון: 181 אלף מקרים. גם באירופה נרשמת עלייה בתחלואה, בייחוד באיטליה בספרד ובבריטניה. כתוצאה מכך, הנטייה להחזיר סגרים ומגבלות על הפעילות, כולל עוצר במקרים מסוימים, הולכת ומתחזקת. החלטות הממשלות על הצעדים לעצירת ההדבקות שונה בין המדינות וכך גם ההשפעות של מגבלות התנועה על הפעילות הכלכלית. נתוני הצמיחה לרבעון הנוכחי צפויים להצביע על פערים גדולים בין מדינות ואזורים שונים. במדינות המפותחות צפויה צמיחה נמוכה או התכווצות בתוצר, בייחוד בכלכלות באירופה, בעוד שבמרבית הכלכלות המתעוררות צפויה המשך של מגמת הצמיחה החיובית שהחלה ברבעון השלישי.

היתללות של העקום האמריקני. הידיעה על מציאת חיסון ע"י חברת פייזר יצרה אופטימיות לגבי החזרה לנורמליות מסוימת בפעילות הכלכלית, ובעקבות זאת, נרשמה עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות. התשואה ל-10 שנים עלתה לרמה של 0.90% לעומת 0.73% לפני חודש. עלייה דומה נרשמה גם בתשואות לתקופות קצרות יותר.

מזרקים על רקע לוגו של חברת פייזר. רויטרס
אופטימיות, אבל מאוד מאוד זהירה. פייזר/רויטרס

ארה"ב: ירידה באמון הצרכנים. האומדן הראשון למדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן בחודש נובמבר ירד מרמה גבוהה של 81.8 נקודות באוקטובר ל-77 נקודות. הירידה מיוחסת לרכיב הציפיות לגבי העתיד, שירד מ-79.2 נקודות בחודש הקודם ל-71.3 נקודות כעת. למרות הירידה באמון הצרכנים, שנובעת ככל הנראה מהעלייה בתחלואה, בשוק העבודה נמשך השיפור. מספר דורשי העבודה החדשים ירד בשבוע שהסתיים ב-7 בנובמבר ל-709 אלף. זאת לעומת הרמה של 757 אלף בשבוע שקדם לו. באשר לדרישות המתמשכות לדמי אבטלה, חלה ירידה נוספת ל-6.79 מיליון. מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר נותר ללא שינוי ואינפלציית הליבה השנתית ירדה מעט לרמה של 1.6%. סביבת האינפלציה בארה"ב ממשיכה להיות נמוכה, אם כי היא גבוהה יחסית למדינות מפותחות אחרות.

גוש האירו: נשיאת ה-ECB, כריסטין לאגארד, חוזרת ומדגישה ששני הכלים העיקריים לניהול המדיניות בזמן משבר הקורונה הם התוכנית של רכישות האג"ח בשוק, והתוכנית להענקת הלוואות לבנקים המסחריים בריביות נמוכות מאוד. ייתכן מאוד ובדצמבר יוחלט על העמקת תכניות אלה. לעת עתה, לא נראה שהריבית תופחת אל מתחת לרמה הנוכחית של מינוס חצי אחוז לשנה.

יפן: ראש הממשלה Suga מתכוון להגיש לפרלמנט הצעה לתוכנית חילוץ שלישית. תוכניות אלה השפיעו לחיוב על שוק המניות שרשם שבוע שני ברציפות של עליות נאות. מדובר בהרחבה של התכניות הקיימות ב-286 מיליארד דולר, תוך הדגשת ההשקעות בתשתיות ושינויים מבניים. אין ספק שזאת תוספת משמעותית מאד לגרעון הממשלתי הגבוה של מדינה ולשיעור הגבוה מאד של החוב הציבורי ביחס לתוצר.

סין: נמשכות ההפתעות ברגולציה בסין והנשיא טראמפ מנפיק צו נשיאותי חדש. לאחר שקובעי המדיניות בסין ביטלו באופן מפתיע את ההנפקה המתוכננת של חברת הפינטק Ant, בשבוע האחרון הם גיבשו טיוטה של כללים חדשים נגד מונופולים, כאשר הכוונה העיקרית היא לצמצם את עוצמת הפלטפורמות האינטרנטיות הגדולות במדינה. הנשיא טראמפ מצדו הודיע על צו נשיאותי שאוסר על חברות אמריקניות להשקיע בחברות סיניות הקשורות עסקית עם מערכת הביטחון שלהם. רשימת החברות כוללת את China Mobile ו-China Telecom, וכצפוי, מחיר מניותיהן ירדו בעקבות ההודעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully