וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת דחיית המשכנתאות עלולה להביא למשבר סאב-פריים ישראלי

יריב פז

15.11.2020 / 15:53

על פי פרסומים שונים, בנק ישראל מתכנן להורות לבנקים לנתק את מכונת ההנשמה הכלכלית מהחולים שלא יכולים לשלם משכנתאות. כל עוד המשק לא חוזר לצמיחה, מדובר במסלול שיוביל לאסון

בווידאו: רה"מ מעריך שתקבל חיסונים ראשונים לקורונה בינואר/צילום: לע"מ

בתחילת משבר הקורונה יצאו עובדים רבים לחל"ת ומספר המובטלים במשק הגיע לכמיליון איש ואישה, לאחר תום הסגר ירדו המספרים ובעקבות הסגר השני הם חזרו לעלות וכיום על פי הנתונים לכמיליון בני אדם אין מקום עבודה והם מקבלים דמי אבטלה.

בעקבות הפגיעה המשמעותית בשוק העבודה, החליטו הבנקים בהנחיית בנק ישראל, לאפשר ללווי משכנתאות מסלולים מקלים של דחיית משכנתאות, בכל הנוגע לצד האישורים ולא לעלות. לא זו בלבד, אלא שתקופת ההקפאה הוארכה למספר חודשים רב כדי לאפשר למשקי בית להתמודד עם המשבר הכלכלי.

עלי פי פרסומים שונים בתקשורת, מתכנן בנק ישראל להורות לבנקים לנתק את מכונת ההנשמה הכלכלית מהחולים ואלה שעדיין לא החלימו וזקוקים לה, עלולים למצוא עצמם מול שוקת שבורה. בזמן ששוק העבודה לא חזק לעצמו, לווים רבים עדיין מלקקים את הפצעים ולא חזרו למקומות העבודה, הם עלולים למצוא את עצמם גם מבלי יכולת לשלם על דירות שקנו וכששוק הדיור חלש מתמיד הם גם יתקשו למכור את הדירות במחיר הוגן.

רמת שלמה ירושלים. ראובן קסטרו
האם הבנקים יתמודדו עם דירות שאי אפשר יהיה לשלם עליהן?/ראובן קסטרו

כלכלה חלשה ועם תוצר יורד, שוק עבודה חלש וחסר הזדמנויות, הם מתכון מאוד מאוד מסוכן למשבר סאב-פריים ישראלי שעלול בתרחיש מסוים למוטט את המשק הישראלי. נזכור שמצב זה מתרחש כאשר אין מי שיספגו את היצע הדירות בשוק, לא מצד משקיעים שהודרו ממנו ולא מצד זוגות צעירים אחרים שמנסים לשרוד את התקופה עד יעבור זעם.

האם הציבור של אותם עצמאים ומי שנפלטו משוק העבודה צריכים לקבל מכה שהיא בבחינת מכת מוות, במשבר משקי שאינו באשמתם? החלטה כזו עלולה להיות בבחינת הקש ששבר את גב הגמל בהידרדרות הכלכלית.

הדינמיקה הזאת של שוק דיור שנפגע היא כדור שלג שיתבטא בשרשרת כואבת של פגיעה חוזרת במשק. ראשונים, יהיו אלה הבנקים שירשמו הפסדי הון ויצטרכו לממש לפחות כמה אלפי דירות בישראל, אם לא הרבה למעלה מזה ולהציע אותן למכירה בשוק החופשי. ההיצע הגדול של דירות, שככל הנראה מרביתן בפריפריה, יביא לירידה במחירי השוק באותן אזורים וכך תתחיל שרשרת של פגיעה בכל שוק הדיור, החל ממשפרי דיור ועד לקבלנים שיעצרו פרויקטים של בנייה. הקבלנים יקטינו היקפי פעילות בשל ירידות המחירים וחלקם עלול לפשוט את הרגל וכך גם תיווצר עוד אבטלה ועוד פגיעה במשק ובחזרה במערכת הבנקאית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מסע"ת של בנק ישראל בנושא הריבית
22.10.20. לשכת העיתונות הממשלתית
עדיין זקוקים למכונת הנשמה. פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל/לשכת העיתונות הממשלתית

אז מתי כן נכון להפסיק את תכנית דחיית החזרי ההלוואות? רק כשהמשק יתחיל לחזור למסלול של צמיחה, כששיעור האבטלה יירד לפחות מתחת ל-8% ומספר החוזרים למקומות העבודה יהיה גבוה לאורך זמן ממספר הנפלטים, רק אז יהיה נכון להתחיל להפסיק בהדרגה את מנגנוני דחיית הלוואות. כל ניסוי שכזה להפסקה פתאומית של תכנית החזרי ההלוואות, עלולה לסכן מאוד את המשק במשבר חמור הרבה יותר מכפי שיש כיום.

בנק ישראל ומשרד האוצר יודעים, שאם חלילה יתרחש משבר חמור בשוק הדיור, הרי שמדובר בסיכון יציבותי משמעותי מאוד למשק. בתקופה כזו של קורונה וחוסר וודאות, לא כדאי לייצר ניסויים מסוכנים במשק. אין ספק, בתקופות רגילות, מי שלא עומדים בהחזרי ההלוואות, אין כל סיבה שימשיכו להחזיק בדירות שרכשו, אך אין זה הוגן או הגיוני, שמדינת ישראל לא תתמוך בזוגות צעירים שרכשו דירה ממיטב כספם ובעת משבר שנכפה עליהם ולא נובע מהתנהלות כלכלית לא נכונה, הם יאבדו גם את הפרנסה וגם את הדירה שרכשו בעמל כספם.

הכותב הוא מרצה ב-BDO, מנכ"ל ובעלים בפז גרופ, חברה להשקעות נדל"ן מניב

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully