וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת ההייטק ניסתה לפטר מפתחת בהיריון - ונבלמה ע"י התמ"ת

16.11.2020 / 12:16

ניסיון הפיטורים הגיע לאחר שהעובדת חזרה מחל"ת כשהיא בהריון, בניגוד להוראות החוק. נדחו טענות בנוגע למקצועיותה ורצינותה של העובדת ככסות לרצון לפטרה

בווידאו: שיחת השימוע של המנהל שטוען שפוטר בגלל היעדרות למילואים/עיצוב גרפי ועריכה: אביחי ברוך

חברת הייטק כשלה בניסיונה לפטר עובדת בתקופת היריון, בתום בירור שערכה הממונה לענייני נשים במשרד התמ"ת. העובדת סבלה מרדיפה של החברה לאורך כל התהליך הרגיש: היא הוצאה לחל"ת במהלך טיפולי פוריות מבלי שהתקבל היתר בנושא, תוך התעלמות מוחלטת מהוראות החוק. בהמשך, עם קליטת ההיריון, נאלצה להתמודד העובדת עם השמצות ופגיעה בשמה הטוב.

בכך, הגיעה לסיומה סאגה במסגרתה זומנה העובדת למס' שיחות - בהן התגלו טענות סותרות בין הצדדים, בנושאים מקצועיים ואף בעניינים אישיים, לרבות תהליכי ההיריון של העובדת והשפעתם על הסיבות שבגינה ביקשה החברה לפטרה.

על פי החוק, קיים איסור לפטר עובדת בהריון לאור הקושי הקיים של נשים בזמן הריון ואחרי הלידה במציאת עבודה. אם הממונה לענייני נשים מגיעה למסקנה כי סיבת הפיטורים היא היריון - אינה מוסמכת לאשרם. במידה שהפיטורים אינם קשורים להריון, לממונה שיקול דעת בנושא.

אישה בהיריון עוטה מסיכה. ShutterStock
נראה כמו מקרה של חוסר רגישות/ShutterStock

העובדת, המועסקת בחברה כמפתחת net, עובדת בחברה קרוב לשנתיים. בחודש פברואר האחרון, החלה העובדת בטיפולי פוריות והריון אשר היו ידועים למנהלת הישירה שלה, אך לא לקברניטי החברה, לטענתם. במקביל, היא עברה תאונת דרכים וכן אשפוז בבית חולים. לאחר שיצאה לחופשה ללא תשלום בחודשים מרץ ואפריל עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל, שבה לעבודתה, שם החלה לקבל ביקורות שונות בנוגע לתפקודה. תחילה הייתה זו הבעת אי שביעות רצון מעבודתה המקצועית, טענות כי אינה מחויבת מספיק, וכן בחירה עצמאית שלה לעבוד מהבית מבלי שנדרשה לכך ובכמות גדולה ביחס לבקשת החברה.

במקביל, נערכו עם העובדת שיחות סטטוס ושימוע בהם שוקפו הדברים, עם התווספות נושאים כגון יציאה מוקדמת ללא אישור, החתמת כרטיס וכן תקלות טכניות שונות. העובדת מצידה הבהירה כי מדובר בחוסר תיאום מספק בין הצדדים, ואף הדגשה כי עברה לכל אורך הדרך תהליכים רפואיים שונים הקשורים להריון, ואת השפעתם הישירה על תפקודה בכל הרמות.

לאחר שיחת השימוע, שנערכה בסוף חודש יולי, העובדת סבלה מדימום ואף חוותה פחדים ממשיים בנוגע לאיבוד העובר, אך לא קיבלה הזדמנות לתקן את הרושם והביקורת שהועברה עליה. בהמשך, הוסיפה להיעדר מהעבודה בשל מחלה ואף בגלל סיבות רפואיות שונות שהכתיב ההיריון, בגיבוי אישורים רפואיים תואמים. בהתאם לנסיבות אלו, ולעמדה כי פיטורי העובדת אינם הפתרון היחיד האפשרי לסיטואציה, סירבה הממונה לאשר את פיטורי העובדת.

ליזה דמרי, מומחית לדיני עבודה ובאת כוחה של העובדת: "עם סגירת התיק בנושא, עשתה הממונה צדק עם העובדת, וקיימה את תכלית החוק על משמעותו העמוקה, להגנה על נשים בהריון מפני פיטורים לא מוצדקים, כאוכלוסייה מוחלשת. כולי תקווה שמקרה הבוחן הנ"ל ישמש דוגמא למבקשים לשים נמוך בסדר העדיפויות שלהם את עקרון הרווחה והדאגה לחלש בחברה".

  • עוד באותו נושא:
  • היריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully