וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירת שווקים לשבוע הקרוב: מעבר לדרמה הפוליטית

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

16.11.2020 / 16:41

בעוד המצב בארצות הברית מתקרר, האיום מהתלקחות חדשה בגוש היורו צץ שוב, אבל בינתיים השווקים מגיבים בעליות. כמה מוצדק הראלי של מניות הערך? כריסטיאן נולטינג מדויטשה בנק עם התחזית השבועית

בווידאו: ביידן מינה את רון קליין לראש הסגל בבית הלבן/צילום: רויטרס

הערת עורך: סקירה זו נכתבה לפני ההודעה של מודרנה על יעילות החיסון שפיתחה.

השווקים נושאים את עיניהם לעבר רמזים בנוגע למדיניות שינקוט הנשיא הנבחר בזמן שהוא בונה את צוותו וחדשות בנוגע לחיסון אפשריות בימים הקרובים. עדיין תשומת הלב העיקרית בשווקי ארצות הברית תהיה מספרי הנדבקים בנגיף הקורונה. נתוני מאקרו שיפורסמו השבוע יהיו בין היתר ייצור תעשייתי, מכירות קמעונאיות והתחלות בנייה. גם באירופה מרבית תשומת הלב במפגש המנהיגים האירופאי ביום חמישי הקרוב תהיה נגיף הקורונה אך גם הברקזיט מאחורי הקלעים יכול לגרום לכאב ראש. נתוני המאקרו שפורסמו הבוקר בסין ממשיכים לאשר את מגמת ההתאוששות של הכלכלה וכעת תשומת הלב מופנית לעבר החלטת ריבית של הבנק המרכזי הסיני ביום שישי. בהודו יתפרסמו ביום שישי נתוני הלוואות חדשות ופיקדונות שיקבלו משמעות מיוחדת לאחר צעדים פיסקליים לעידוד הכלכלה שנחשפו שבוע שעבר. בטורקיה הבנק המרכזי מתכנס ביום רביעי כאשר הנגיד החדש עלול לסמן מדיניות חדשה. באינדונזיה הבנק המרכזי נפגש ביום חמישי.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית- מדד הייצור של אמפייר סטייט נובמבר.
  • שלישי: ארצות הברית- מכירות קמעונאיות, ייצור תעשייתי אוקטובר.
  • רביעי: יפן- נתוני סחר אוקטובר. בריטניה- מדד מחירים לצרכן, מדד מחירים ליצרן, מדד מחירי חנויות קמעונאיות אוקטובר. ארצות הברית- היתרי בנייה, התחלות בנייה אוקטובר.
  • חמישי: גוש היורו - מפגש פסגת מנהיגים. ארצות הברית- מדד הפד לייצור של פילדלפיה נובמבר, מכירות בתים קיימים אוקטובר.
  • שישי: סין - החלטת ריבית. יפן -. מדד מחירים לצרכן אוקטובר. גרמניה - מדד מחירים ליצרן אוקטובר. גוש היורו - מדד ביטחון צרכנים נובמבר.
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בנאום על המאבק בקורונה, 20 בנובמבר 2020. רויטרס
ייתקל באתגר כלכלי לא פשוט עם כניסתו לבית הלבן. ביידן/רויטרס

כלכלת ארצות הברית: תהליך החלמה כלכלי בעיצומו

תביעות ראשוניות ומתמשכות לדמי אבטלה נפלו שוב בשבוע שעבר. יחד עם זאת כל אופטימיות בהתבסס על נתונים אלה כמו גם דוח התעסוקה החודשי האחרון צריך להתייחס אליה בחשדנות לאור העובדה שמספר מבקשי סיוע חירום בתוכניות השונות ממשיך להיות גבוה ושוק התעסוקה רחוק מלהגיע להחלמה מלאה. נתון מכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר שיפורסם מחר צפוי להצביע על גידול חודשי נמוך יותר לעומת נתון ספטמבר ולשקף את ההאטה בעקבות העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה. ייצור תעשייתי גם צפוי להתפרסם ביום שלישי כאשר הגידול החודשי צפוי להיות מינימלי אך סקר האמפייר סטייט שיפורסם היום ומדד פילדלפיה של הפד יתנו תמונה עדכנית יותר של סקטור הייצור. בנוסף גם נתוני מפתח בשוק הדיור יפורסמו ויזכו לתשומת לב.

שורה תחתונה: נתוני המאקרו בארצות הברית ממשיכים להצביע על שיפור אך החלמה מלאה של הכלכלה עדיין רחוקה וההתאוששת נמצאת בראשית דרכה.

פסגת גוש היורו בצל דדליין הברקזיט

בדיוק כשהמצב הפוליטי בארצות הברית מתקרר, האיום מהתלקחות חדשה בגוש היורו צץ שוב. פסגת המנהגים של האיחוד האירופי תתכנס שוב ביום חמישי והיא צפויה להתמקד בתגובת האיחוד למגפת הקורונה כאשר החדשות האחרונות על החיסון מספקות תחושת הקלה. ברקע שיחות הברקזיט המתמשכות בין האיחוד לבריטניה ממשיכות להעיק ואם לא תהיה פריצת דרך לקראת הפסגה השווקים עלולים להגיב בשלילה כאשר תרחיש של יציאת בריטניה ללא הסכם אפשרי ונראה כי אפילו בריטניה לא מוכנה לתרחיש הזה בעצמה. בנקודות המחלוקת הקיימות האיחוד האירופי עשוי להתפשר בכל הנוגע לזכויות דיג אך לא במה שנוגע לסובסידיות ממשלתיות וכללי תחרות שווים. בסופו של דבר גם אם הסכם בסיסי ייצא לפועל השנה השיחות על הפרטים הקטנים בהסכם יימשכו אל תוך שנת 2021.

שורה תחתונה: פסגת המנהיגים צפויה להתמקד בחבילת הסיוע והתגובה לנגיף הקורונה אך שיחות הברקזיט עלולות להפריע.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בתדרוך על נגיף הקורונה, 12 באוקטובר 2020. AP
שיחות הברקזיט עלולות להפריע לתגובה לנגיף. בוריס ג'ונסון/AP

סין: התאוששות ומדיניות

נתוני מאקרו שפורסמו הבוקר איששו את מגמת ההתאוששות הכלכלית בסין. השקעות בנכסים קבועים (מתחילת השנה לאוקטובר האחרון) רשמו עלייה של 1.8 אחוז לעומת השנה שעברה. ייצור תעשייתי רשם עלייה של 6.9 אחוז באוקטובר והמכירות הקמעונאיות רשמו עלייה של 4.3 אחוז. בטווח הארוך תשומת הלב של השווקים תתמקד במדיניות לתמיכה בכלכלה המקומית וההשלכות לקראת תוכנית החומש ה-14(צפויה להיות מאושרת במרץ). בטווח הבינוני השאלה תהיה כיצד הרשויות מנהלות את ההשלכות שעולות מן ההתאוששות. נתון ההלוואות החדשות שפורסם בשבוע שעבר הצביע על ירידה של 1.9 אחוז בחודשים ספטמבר-אוקטובר גרוע מהצפי אך כנראה מכוון לאור הקטנת מכסות ההלוואה האפשריות. החלטת הריבית השבוע של הבנק המרכזי הסיני לא צפויה לכלול הורדת ריבית אך ייתכן ונקבל רמזים לגבי המדיניות העתידית. בינתיים החתימה אתמול על הסכם שותפות אזורי מקיף כלכלי שכולל 14 מדינות נותן לסין קרדיט לטעון שהיא בעד סחר חופשי עם מכסים נמוכים.

שורה תחתונה: תמיכה כלכלית נוספת לא צפויה לאור המשך המומנטום בהתאוששות הכלכלה.

שווקי המניות: ההשלכות של העליות האחרונות

העליות האחרונות בשווקים לאחר תוצאות הבחירות בארצות הברית והחדשות החיוביות בנוגע לחיסון מעלות תהייה ושאלות האם האסטרטגיות בנוגע לשווקים צריכות לעבור ניתוח מחדש. מימושים במניות הטכנולוגיה לאחרונה מעלות את הדיון של השקעה במניות צמיחה (הובילו את התשואות בשנת 2020 עד כה) לעומת מניות ערך. אנחנו חושבים שיש סכנה בתגובת יתר לחדשות האחרונות בהתחשב באי הוודאות הכלכלית הגדולה, וההסתברות שהריבית תישאר ברמתה הנמוכה לזמן רב יותר מאשרת מחדש את האטרקטיביות של מניות הצמיחה. הראלי של מניות הערך צפוי להיות קצר. באופן כללי אנחנו חושבים שעליות נוספות בשווקי המניות צפויות להתרחש על בסיס 12 חודשים קדימה. תמחור המניות בארצות הברית גבוה במונחים רבים אך בהשוואה אל מול תשואות אגרות החוב ומבחינת עונתיות היסטורית ייתכן כי בשבועות הקרובים מגמת עלייה נוספת אפשרית אל תוך סוף השנה. שווקים אחרים בעולם צפויים להמשיך להיסחר בהנחה גדולה לעומת ארצות הברית בעיקר בגלל שיעורי רווחיות נמוכים יותר והיעדר חשיפה גבוהה לסקטור הטכנולוגיה אך אסיה עשויה להראות תשואה עודפת בשנת 2021.

שורה תחתונה: העליות האחרונות בשווקים לא צריכה להביא לשינוי אסטרטגיה נגד מניות הצמיחה והסיבות להשקעה בהן עדיין קיימת.

אגרות חוב: תשואה נמוכה יותר לאורך זמן רב יותר

בדרך כלל אווירה של אהבת סיכון בשווקים לא משפיעה על התמונה הפונדמנטלית בשוק האגח. המדיניות המוניטרית בשווקים המפותחים תישאר מרחיבה מאוד והריבית לא צפויה לעלות בזמן הקרוב וכל הזדקרות בעקום התשואות צפויה להיות מתונה(בארצות הברית בעיקר בעקום 10-30 שנה). אגח מדינה ימשיך להיות אפיק יקר למרות העובדה שמדיניות האיחוד האירופי הפחיתה משמעותית את הסיכון סביב איטליה ומדינות הפריפריה. שווקי האגח הקונצרנים ממשיכים להיות בנקודה טובה. תמיכת הבנקים המרכזיים תמשיך לתת רוח גבית כמו גם גורמים פונדמנטליים כמו היקף הנפקות קטנות יותר של אגח בדירוג השקעה בשנה הבאה לאחר שנה עמוסה. באגרות חוב בדירוג נמוך הצעדים האגרסיביים שנקטו חברות לגייס כסף בשנת 2020 על מנת לשרוד אותה ימשיכו לעזור להם גם בשנת 2021. האג"ח של שווקים מתעוררים גם ברמת מדינה וחברות עדיין נראה כאפיק אטרקטיבי אך יש להיות סלקטיביים.

שורה תחתונה: אפיק האגח נמצא בנקודה טובה, כאשר נתונים פונדמנטליים חזקים צפויים להמשיך לתמוך במגמת הצטמצמות המרווחים של אגרות חוב שונות.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי במחלקת ניהול עושר בדויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully