וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלולר אאוט, זום אין: מכת המדינה החדשה של הנהגים

17.11.2020 / 0:39

יותר ויותר אנשים משתתפים בשיחות זום תוך כדי נהיגה. האחריות כמובן על הנהגים, אבל גם למנהלים, ששכחו ש"אם זה דחוף - מתקשרים", יש חלק. כמה תשלמו אם תיתפסו, מהי הפרצה בחוק ולמה לא כדאי לנצל אותה?

הפדיחה הנוראית בשיחת ה-ZOOM: העובדת שחשפה קצת יותר מדי/Facebook/Piers Mummery.

אולי זה החשש מפני פיטורים בימות קורונה, או שמא מדובר בפגיעה חמורה בשיקול הדעת בעקבותיה - דבר אחד בטוח: התופעה החדשה שצצה לה בעקבות המגפה מסוכנת מאוד. לאחרונה מתרבים הדיווחים על נהגים שנצפים מנהלים שיחות זום מטעם העבודה, במהלך הנהיגה. העבירה מטרידה מאוד את המומחים בתחום התעבורה, ובעמותת אור ירוק שולחים את האצבע המאשימה דווקא למעסיקים. בשיחה שקיימנו עם ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, הוא מבהיר כי הכי קל תמיד להאשים את הנהגים והעובדים, אבל גם למנהל שיודע שהעובד שלו נוהג ומקיים איתו שיחת וידאו יש שותפות לפשע: "גם מנהלים שמאלצים או מאפשרים לעובדים שלהם לנהל שיחת זום תוך כדי נהיגה, כזאת שמסכמת את העובדים ואת שאר משתמשי הדרך, צריכים לשאת באחריות".

היות ומדובר על תופעה חדשה, היקפה עדיין לא ברור, אך באור ירוק מבהירים כי הדרך להתמודד איתה אינו יכול להיעשות רק באמצעות פרסומות וקמפיינים, תוך ניתוב של מיליוני שקלים לכך. הביקורת שלהם מתייחסת לקמפיין המנכ"לים המפורסם שרץ בשנת 2019, במסגרתו התראיינו מנכ"לים של חברות גדולות במשק שהודיעו לעובדיהם כי הם יעברו לסדר היום על אי מענה מיידי למסרון שהתקבל במהלך הנהיגה.

קיטה מציין כי המאבק בתאונות הדרכים היא מלאכה יומיומית, סיזיפית וקשה ולא ניתן להצליח למגרה רק באמצעות פרסום בלבד: "הקמפיין שפנה למנהלים לא לווה בתוספת ניידות ושוטרים, לא החמירו בענישה ולא הטילו אחריות גם על המנהלים. בנוסף, איש במשרד התחבורה והבטחות בדרכים לא יודע לאמוד מה היקף התופעה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה, ובמיוחד שימוש בטלפון בזמן עבודה, לכן קמפיין כזה שהוא מאוד חלקי לא יכול להיות אפקטיבי ויעיל כפי שניתן לראות".

השתתפות בשיחת זום תוך כדי נהיגה. ShutterStock
אי אפשר פשוט להגיע לעבודה בלי ללחוץ על כפתורים?/ShutterStock

היעדר נתונים רשמיים לגבי הזיקה בין השניים מעלה גם את השאלה לגבי מידת הנזק הכלכלי שסופג המשק בישראל בעקבות הסטת הקשב לטלפון הנייד במהלך נהיגה. על פי נתונים שפרסם בעבר הביטוח הלאומי, מדובר באובדן של 1,800,000 ימי עבודה כתוצאה מתאונות דרכים בכללותן. הנזק הכלכלי כתוצאה מכך נאמד בכ-7.3 מילארד שקלים.

אולם עד שהמדינה תרים את הכפפה ותחליט, אם תחליט, להסיט משאבים לצורך פרסום בנושא, עליכם לדעת כי במידה שתתפסו ע"י שוטר משוחחים בזום במהלך נהיגה, אתם עלולים לצבור נקודות, לצד הידלדלות של חשבון הבנק שלכם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

עד כמה זה יכאב?

תקנות התעבורה קובעת כי "ברכב מנועי המצוי בנסיעה, לא תופעל תצוגה הנראית ממושב הנהג; יותקן ברכב מנגנון לניתוקה בהיות הרכב בנסיעה; ולא ינהג בו אדם אלא אם נותקה התצוגה כאמור". השתתפות בשיחת זום במהלך נהיגה שכרוכה בתצוגה שמרצדת על מסך הטלפון, מהווה עבירה בגינה יואשם הנהג ויחויב לעמוד לדין. לעיתים יגזר על הנהג עונש בדמות פסילת רישיון, קנס ופסילה על תנאי.

והרי עורכי דין מתפרנסים ממציאת פרצות בחוק, וכך גם במקרה הזה. לדברי עו"ד אלירן בלוטמן, מומחה לדיני תעבורה, אין חוק שאוסר להשתתף בשיחה במהלך נהיגה, ובלבד שלא יוצג על המסך דבר מה ולפיכך, החשכתו במהלך הנהיגה, תוך הותרת השיחה על הכנה, תאפשר לנהג להמשיך ולשוחח, בלא שניתן יהיה לטעון כי מדובר על עבירה, בדומה לקיומה של כל שיחת טלפון אחרת.

אלא שלחיצה על המסך לצורך כזה או אחר במהלך נהיגה ולא במצב של עמידה, מהווה גם היא עבירה. השוטר יכול לטעון ובצדק כי מדובר בעבירה של נהיגה בחוסר זהירות 'שתזכה' את הנהג ב-6 נקודות לצד חובת תשלום קנס בגובה 500 שקלים. באופן עקרוני, יכול גם השוטר לייחס לנהג עבירה על התקנה הבאה: "נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה".

  • עוד באותו נושא:
  • זום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully