וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוואה: למה אתם חייבים עורך דין שיודע להקשיב

בשיתוף אור עדיני

11.1.2021 / 10:29

העת האחרונה הובילה אתכם לחשוב על עריכת צוואה? כידוע, לא חסרים בארץ עורכי דין לענייני צוואות, ייפוי כוח מתמשך והגיל השלישי. אבל בטרם תחתמו על הסכם שכר טרחה, עליכם לוודא שעורך הדין מולו אתם יושבים יודע להקשיב לכם ולהביא לידי ביטוי באופן מדויק את רצונותיכם

סביר להניח כי במהלך שנות חייכם תידרשו לליווי משפטי בתחום כלשהו. בין אם מדובר במכירת דירה, עריכת צוואה, ניהול תיק בבית משפט, או כל נושא אחר - כולנו צריכים לעתים ליווי של עורך דין. לא משנה לאיזו מטרה אתם שוכרים את שירותיו של עורך הדין, כדאי מאוד לוודא כי אתם עושים זאת בפני עורך דין שבקיא בתחום המדובר, אך מעבר לכך, רצוי לוודא כי מעבר לשליטה בתחום, עורך הדין גם יודע להקשיב לכם ולהבין בדיוק מה אתם רוצים להשיג בסיום ההליך.

כל אינטראקציה בין אנשים מחייבת שימוש בכלים בינאישיים - גם מפגש בין חברים, גם מפגש מקרי ברחוב. אינטראקציה מקצועית אינה חריגה או שונה בהקשר זה. כל איש מקצוע, ובוודאי שעורך דין, נדרש להשתמש בשתי מערכות שונות של "כלים". האחד הוא סט הכלים המקצועי - הידיעות המשפטיות, השליטה בחוק ובפסיקה והבנת המטריה המשפטית, והשני הוא סט הכלים הבינאישי, אשר אותו לא לומדים בפקולטה למשפטים. הדברים נכונים לכל עורך דין באשר הוא, אך נכון כפליים במקרה בו עורך הדין עורך ייפוי כוח מתמשך, צוואה או הקמת נאמנות.

דוגמה טובה לכך ניתן לקחת בהשאלה מעולם האדריכלות. כאשר אדריכל מעוניין לבנות וילה ללקוח, עליו להתמצא בסט הכלים התכנוני, עיצובי וטכני העומד בבסיס הפרופסיה. ואולם, על מנת לבנות ללקוח את בית חלומותיו - עליו להבין את המטרות, הרצונות והצרכים של הלקוח הספציפי מולו הוא עובד, ולהתאים את הבית באופן המדויק ביותר למידותיו.

באופן דומה, גם עורך דין מקצועי חייב להכיר את הדינים והכללים הרלוונטיים לסוגיה, אך לא פחות חשוב מכך, עליו להעמיד לנגד עיניו את התוצאה הרצויה ללקוח, אחרת יהיה לו קשה מאוד, עד בלתי אפשרי, לסייע לו להגשים את אותה תוצאה. ידע משפטי נרחב ביותר לא יעזור במקרה זה, אם עורך הדין לא ידע להבין את רצונותיו של הלקוח.

בקשת צוואה

אך כיצד עורך הדין יבין בצורה הטובה ביותר את מטרותיו ורצונותיו של הלקוח? התשובה לכך על פניו היא פשוטה - על עורך הדין להקשיב ללקוח קשב רב. אולם, בימים אלו, בהם אנו מוצפים במידע, ממהרים ומתקשים להתרכז בדבר אחד - איבדנו במידת מה את היכולת להקשיב לאדם אחר בצורה יעילה ומשמעותית.

יפים לעניין זה דבריו של הסופר האגדי ארנסט המינגוואי:

"When people talk listen completely. Don't be thinking what you're going to say. Most people never listen. Nor do they observe".

עורך דין מקשיב ללקוחה. ShutterStock
כיצד עורך הדין יבין בצורה הטובה ביותר את מטרותיו ורצונותיו של הלקוח?/ShutterStock

כלי משמעותי לצורך הקשבה אמיתית ללקוח נקרא "הקשבה אקטיבית" (הקשבה פעילה) או "הקשבה אמפטית". בכלי זה התמחיתי במהלך הכשרתי ועיסוקי כמגשר, והוא כלי משמעותי לא רק לעורכי דין, אלא גם לאלו העוסקים בתחומי הטיפול, הייעוץ, הגישור ותחומים רבים אחרים העוסקים במערכות יחסים בין בני אנוש.

ההתאחדות הבינלאומית להקשבה (ILA) מגדירה את המושג הקשבה אקטיבית כתהליך של קבלה, בניית משמעות ומתן מענה למסרים מילוליים או שאינם מילוליים. למעשה, מדובר על מספר פעולות המאפשרות להקשיב ולהבין אדם אחר בצורה שמיטיבה עם הדובר, ואשר משפרת את השיח עצמו ואת הקשר בין הצדדים. מניסיוני האישי והמקצועי מצאתי שהשימוש בהקשבה אקטיבית מסייע לי בכל אינטראקציה עם אדם אחר - לא רק כמגשר אלא כאדם, כבן זוג וכעורך דין.

בתהליך זה יש ליישם שלושה עקרונות, אשר לכאורה מובנים מאליו, אך מתברר כי פעמים רבות הם אינם כאלו:

העיקרון הראשון: להאזין לדובר בעניין רב ולהביע זאת באופן אקטיבי.

העיקרון השני: להימנע מהבעת ביקורת מסוג כלשהו על דבריו של הדובר, ולקבל אותם כלשונם לצורך השיחה, במקרים רבות תוך חזרה על תוכן הדברים באותן המילים או במילים אחרות.

העיקרון השלישי: לשאול שאלות פתוחות ורחבות, אשר תפקידן לסייע לצדדים להבין את הדברים לעומקם.

זוג בני הגיל השלישי. ShutterStock
ההקשה חשובה במיוחד בעבודה מול בני הגיל השלישי/ShutterStock

עבור עורכי דין המתמחים בגיל השלישי, דיני משפחה, ירושה ועזבונות, השימוש בכלי זה חשוב במיוחד. מטבע הדברים ייפוי כוח מתמשך, נאמנות שלאחר המוות, צוואות ומסמכים דומים, מטרתם היא לתת תוקף וקול לאדם, לאחר שאיבד את יכולתו להביע את רצונו. כלומר - תפקידו של עורך הדין במקרים אלו הוא לשקף בדייקנות את רצונו של הלקוח, ולדאוג שרצונו יצא לפועל לאחר מותו.

עשרות מחקרים מלמדים כי להקשבה אקטיבית יתרונות רבים מאוד, ביניהם ניתן למנות - שיפור ובנייה של מערכות יחסים, חיזוק האמון בין הצדדים, תחושת אמפטיה מוגברת, שיפור הביטחון והעצמה של הדובר, שיפור ביכולות מכירה, יחסי עבודה טובים יותר ועוד יתרונות רבים ומגוונים.

בזמן שלכל עורך דין כדאי ומומלץ להתמקצע בהקשבה אקטיבית, למי שעורך מסמכים כאלו, מקצועיות זו היא בגדר חובה. על עורך דין שכזה לבנות קשר אמיץ וחזק עם לקוחותיו הן מתוקף עבודתו כגורם העיקרי שנועד להגן עליהם במקרה של מוות או חוסר כשירות קוגניטיבי, והן מתוקף אופיים של המסמכים עצמם, שמטבעם הם מאוד אישיים, רגישים ומחייבים אמון הדדי.

מהפקדת צוואה ועד בקשה מקוונת לצו קיום צוואה

הקשבה אקטיבית מאפשרת לעורכי דין שעוסקים בכך להיות בחזית השינויים המקצועיים, לשמוע את צרכי לקוחותינו וחברינו למקצוע ולבצע התאמות. לאחרונה, התחומים בהם עוסק מאמר זה עוברים שינויים קיצוניים. בעבר, צוואה "רגילה" הייתה הנושא המוכר ביותר בהקשר של הגיל השלישי ודיני ירושה, אך היום קרנם של ייפוי כוח מתמשך וצוואות הדדיות שולטים בכיפה. יתרה מזו, בתקופת הקורונה שינויים גדולים מתרחשים גם בעולמות המשפטיים - בקשה מקוונת לצו קיום צוואה מחליפה את הפקדת הצוואה הישנה, שבוצעה באופן פיזי וצוואה בכתב יד משמשת עורכי דין רבים ככלי לעריכת צוואות ללא צורך לפגוש לקוחות ולהחתים עדים. כך, ההקשבה ותשומת הלב מאפשרות לנו לעזור ללקוחות לא רק בפן האישי אלא (ואולי בעיקר) בהיבט המקצועי.

אור עדיני, עו"ד ומגשר בעל ניסיון עשיר בעריכת מסמכים משפטיים שונים, בין השאר בתחום הירושה והמעמד האישי. הליך עריכת ייפוי כוח מתמשך, צוואה או נאמנות נעשה תוך מתן קשב רב ותשומת לב לצרכיו הייחודיים של כל לקוח ומתבסס על שימוש בכלים משפטיים וגישוריים ליצירת תהליך נעים אשר מוביל לתוצאה מיטבית.

מאמר זה פורסם כידע כללי בלבד. המאמר לא מיועד לשמש כיעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי. המידע הכלול במאמר לא מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו.